ЗМІСТ:100 тем

- ЩЕ РАЗ ПРО БРЕСТСЬКУ ФОРТЕЦЮ >БИТИ НАПОЛЕОНА >БІЛОПОЛЬСЬКИЙ ПОСПІХ 1920 РОКУ >БОЇ В ПІВНІЧНІЙ АФРИЦІ МОВОЮ ЦИФР >БРОНЕТАНКОВА СТАТИСТИКА ДРУГОЇ СВІТОВОЇ >БТТ АНТИГІТЛЕРІВСЬКОЇ КОАЛІЦІЇ >БТТ ГІТЛЕРІВСЬКОЇ ВІСІ >БУЛИ НЕ ГОТОВИМИ ДО ВІЙНИ? >БУТИ ВІЙНІ >БУТИ ПО ЦЬОМУ! >ВЕЛИКІ ПРО ВСЕ І НІ ПРО ЩО >ВИДАТНІ ЛЮДИ І СІМЕЙНЕ ЖИТТЯ >ВИКРУТАСИ ІСТОРІЇ >ВИТОКИ ЧЕРВОНОГО ТЕРОРУ >ВОЄННА АВІАЦІЯ У ЦИФРАХ >ВОЄННИЙ ПОБУТ ТА БУТТЯ >ВОРОГ У ВОРІТ >ВТРАТИ ФАШИСТІВ ДО НАПАДУ НА СРСР >ГЕОПОЛІТИКА ДОГОРИ НОГАМИ >ГРОШОВО-ПРОДУКТОВА СОБІВАРТІСТЬ ЖИТТЯ >ДО НЕПРИСТОЙНОСТІ ДИВАЦЬКА ВІЙНА >ДО ПОРИ МОВЧАЗНА СМЕРТЬ >ДОБРОВІЛЬНО-ПРИМУСОВА ДОПОМОГА ФАШИЗМУ >ДОПОМОГА СРСР ФАШИСТСЬКІЙ НІМЕЧЧИНІ >ДРУГИЙ ФРОНТ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ >ЕКОНОМІКА НІМЕЧЧИНИ НАПЕРЕДОДНІ ТА ПІД ЧАС 2СВ >ЕТИКЕТОМ ПО СТОЛУ >З НЕДОЗРІЛОГО >ЗА ВЗЯТТЯ БЕРЛІНУ >ІСПАНСЬКА ПРЕЛЮДІЯ ВЕЛИКОЇ ВІЙНИ >ІСТЕРІЯ НЕЛЮДЯНОСТІ >КАТАСТРОФА ЧЕТВЕРТОГО ФЛОТУ СВІТУ >КИТАЙСЬКИЙ NO PASARAN >КОМУ ВІРИТИ АБО ПРАВДА ПРО АФГАНІСТАН >КРИМСЬКА ЕПОПЕЯ 1855-56 РОКІВ >КУРСЬКА БИТВА БЕЗ ІДЕОЛОГІЧНОГО ЛУШПИННЯ ("РУМ’ЯНЦЕВ-КУТУЗОВ") >КУРСЬКА БИТВА БЕЗ ІДЕОЛОГІЧНОГО ЛУШПИННЯ ("ЦИТАДЕЛЬ") >ЛЕНД-ЛІЗ БЕЗ КУПЮР >ЛЕНІН-ПОРТРЕТ БЕЗ РЕТУШІ >ЛИЦАРСТВО НЕ ВІД СВІТУ ЦЬОГО >МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО АВІАЦІЮ >МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО БРОНЕТАНКОВУ ТЕХНІКУ >МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО НАДВОДНИЙ ФЛОТ >МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО ПІДВОДНИЙ ФЛОТ >МАЛОЗГАДУВАНЕ ПРО ХОЛОДНУ ЗБРОЮ >МАРШАЛ-МАРОДЕР ЖУКОВ >МИСТЕЦТВУ-БУТИ! >НАЦІОНАЛЬНИЙ СКЛАД ВІЙСЬКОВОПОЛОНЕНИХ В СРСР >НЕ ВЕЛИКІ ДИВАКУВАТОСТІ ВЕЛИКИХ ЛЮДЕЙ >НЕ ВІР ОЧАМ СВОЇМ >НЕВИПРАВДАНА ВОЄННА ЖОРСТОКІСТЬ >НЕВІДОМА АРТИЛЕРІЯ >НЕВІДОМЕ ПРО ВІДОМИХ ЛЮДЕЙ >НЕВІЛЬНИЧА ПРАВДА >НЕЗРУЧНА ІСТОРІЯ >НЕСКОРЕНА ПОЛЬЩА >НІМЕЦЬКИЙ ПОЛОН І ПРИМУСОВА ПРАЦЯ >НКВС ПЕРЕД ОБЛИЧЧЯМ ЦИФР >ОБЕРЕЖНО ДЕЗІНФОРМАЦІЯ >ОСОБЛИВА СПАРТА >ОСОБЛИВОСТІ НАЦІОНАЛЬНИХ КУХОНЬ >ПАРАДОКСАЛЬНО АЛЕ ФАКТ >ПЕРЕМІЩЕННЯ ЧИ ПЕРЕМІШУВАННЯ? >ПЕРШІЙ СВІТОВІЙ ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ >ПІСЛЯ БОРОДИНСЬКОГО ПОБОЇЩА >ПО СМЕРТІ БЕЗ СПОКОЮ ТА ПОВАГИ >ПОДВІЙНІ СТАНДАРТИ СОЮЗНИЦЬКИХ БОМБАРДУВАНЬ >ПОЛОН І ВСЕ ЩО ЙОГО СТОСУЄТЬСЯ >ПОЛТАВСЬКА БАТАЛІЯ БЕЗ УПЕРЕДЖЕНОСТІ >ПРИХОВАНЕ РАБСТВО В СРСР >ПРО ФОРМУ СПОРЯДЖЕННЯ НАГОРОДИ ТА ВІДЗНАКИ >ПРО ЩО НЕ ПРИЙНЯТО ГОВОРИТИ АБО ЛІЦЕНЗІЙНИЙ КРАДІЖ >РЯТІВНІ КРИЛА ЛЮФТВАФФЕ >СТАЛІН-ЦЕ ЛЕНІН СЬОГОДНІ >СТИМУЛИ ВОЮВАТИ КРАЩЕ >СТРАТЕГІЯ ВИПАЛЕНОЇ ЗЕМЛІ >СТРАТИТИ НЕ МОЖНА ПОМИЛУВАТИ >СТРІЛЕЦЬКЕ РОЗМАЇТТЯ >ТАНКОВЕ ПРОТИСТОЯННЯ ПІД ПРОХОРІВКОЮ >ТЕЛЕВІЗІЙНІ ШТАМПИ ПРО ВЕЛИКУ ВІТЧИЗНЯНУ ВІЙНУ >ТРОФЕЙНЕ ОЗБРОЄННЯ НА СЛУЖБІ РККА ТА ВЕРМАХТУ >ТЯГЛОВА СИЛА ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ >У ЖОРНАХ НКВС >УЧАСТЬ ІНОЗЕМЦІВ У ВІЙСЬКАХ ГІТЛЕРА >ФАШИСТСЬКА ДОПОМОГА СРСР >ФАШИСТСЬКИЙ ЛЕНД-ЛІЗ >ФІНСЬКА ЗИМОВА ВІЙНА >ХАЛХИН-ГОЛ ТА ХАСАН У ЦИФРАХ >ХІМІЯ ВІД ДИЯВОЛА >ХТО ВОЮВАВ ЗА АНГЛІЮ >ХТО КОГО КОПІЮВАВ? >ХТО ХОВАЄТЬСЯ ЗА ПСЕВДОНІМОМ >ЦЕРКВИ В СРСР >ЦІКАВЕ З СВІТУ ЇЖІ ТА НАПОЇВ >ЦІНА ПЕРЕМОГ-ПОРАЗОК У 2СВ >ЧОРНІ МІТКИ НЕЛЮДЯНОСТІ >ШОУ ЯЧМІННИХ ЛЮДЕЙ >ЩО МИ ЗНАЄМО ПРО ДИСЦИПЛІНАРНИЙ БАТАЛЬЙОН >ЩО НЕ ТАК З ЛЬОДОВИМ ПОБОЇЩЕМ?

ВОЄННА АВІАЦІЯ У ЦИФРАХ

24.02.2022 - останнє, на відміну від репостів, оновлення теми
Нова інформація позначається червоним, але не обов'язково знаходиться на початку теми
NB: активні посилання на подібні цій теми - "Маловідомі факти про авіацію", "Подвійні стандарти союзницьких бомбардувань"

Переформатував тему у групу розділів для кожної з основних країн-учасниць та підчистив дублікати, схожу інформацію та інформацію, що викликає відверті сумніви.

ВПС царської Росії:
- в роки 1СВ було захоплено 120-150 трофейних німецьких та австрійських літаків. Більшість - двомісні розвідники, а винищувачі та двомоторні літаки зустрічалися рідко (Прим.29*)
- наприкінці 1917р в російській армії нараховувався 91 авіазагін з 1109 літаків, з них: в наявності на фронтах - 579 (428 справних, 137 несправних, 14 застарілих), 237 занаряжено для фронту і 293 в авіашколах. В цю кількість не увійшли до 35 літаків Ескадри повітряних кораблів, 150 літаків морської авіації, літаки тилових органів, 400 літаків авіапарків і в резерві. Загальна ж кількість літаків оцінювалась у 2200 - 2500 воєнних літаків (Прим.29*)
- влітку 1917р в авіації БФ рахувався 71 літак (28 несправних) та 530 військовиків, з яких 42 офіцера (Прим.90*)

ВПС СРСР:
- в 1937р в РККА було 18 авіаційних училищ, в 1939р - 32, на 01.05.41р - уже 100 (Прим.32*). За іншими даними, якщо на в 1938р (Прим.64*) та 1940р було 18 авіаційних училищ та шкіл, то на травень 1941р авіаторів готували 3 академії ВПС, 2 вищі школи штурманів, 88 льотних і 16 технічних училищ (Прим.57*), а в 1945р - 130, що дозволило підготувати за ВВВ 60 тис. льотчиків (Прим.64*)
- наказ №080 від 03.1941р: строк навчання льотного складу – 9 місяців в мирний час і 6 місяців в воєнний, наліт годин для курсантів на навчальних і бойових літаках - 20 годин для винищувачів і 24 години для бомбардувальників (японський смертник у 1944р повинен був мати 30 годин нальоту) (Прим.12*)
- в 1939р РККА мала 8139 бойових літаків, з яких 2225 були винищувачами (Прим.41*)
- у 1939р СРСР щоденно випускав 28 бойових літаків, у 1940р - 29 (Прим.70*)
- на початок 2СВ - 01.09.39р СРСР мав 12667 бойових літаків (Прим.31*)
- на 01.01.40р у західних воєнних округах перебувало 12540 бойових літаків без урахування дальнє-бомбардувальної авіації. До кінця 1940р ці цифри вдалося майже подвоїти до 24 тис. бойових літаків. Кількість тільки навчальних літаків була доведена до 6800 (Прим.12*)
- на літо 1940 в РККА було 38 авіадивізій, а на 01.01.1941 їх повинно було стати і стало 50 (Прим.9*)
- у період з 01.01.39р по 22.06.41р РККА отримала 17745 бойових літаків, з яких 3719 були нових типів, що не поступалися за основними параметрами кращим машинам люфтваффе (Прим.43*). За іншими даними, на початок війни війни було 2739 літаків новітніх типів ЯК-1 (412 випущено на 22.06.41р - Прим.39*), МИГ-3 (1094 випущено на 22.06.41г - Прим.63*), ЛаГГ-3, Пе-2, з яких половина (з них 913 МИГ-1\3, що склало 1\4 всіх винищувачів - Прим.63*) знаходилася в західних воєнних округах (Прим.11*). На 22.06.41р надійшло в ВПС 917 Миг-3 (перенавчено 486 льотчиків), 142 Як-1 (156 перенавчено льотчиків), 29 ЛАГГ (перенавчено 90 льотчиків) (Прим.4*)
- на 01.01.1941р ВПС РККА налічували 26392 літаки, з них - 14628 бойових і 11438 навчальних літаків. Причому, 10565 (8392 бойових) були побудованими в 1940р (Прим.32*)
- на 22.06.41р ВПС РККА та РККФ налічували 32 тис. літаків, з них 20 тис. бойових: 8400 бомбардувальників, 11500 винищувачів та 100 штурмовиків (Прим.60*)
- напередодні війни тільки в європейській частині СРСР знаходилося 20 тис. літаків, з них 17 тис. бойових літаків (Прим.12*), у цей же час в частинах ВПС РККА прикордонних воєнних округів знаходилося 7139 бойових літаків, окремо 1339 літаків дальнє-бомбардувальної авіації та 1445 літаків авіації ВМФ, що разом склало 9917 літаків
- 1540 нових радянських винищувачів, мало у чому поступаючись "Messerschmitt" Bf-109, на початок війни знаходилися в західних прикордонних округах. Всього на 22.06.1941р СРСР мав 3719 літаків нових конструкцій (Прим.81*). За сучасними російськими даними, тільки 1100 машин були літаками нових типів (Прим.120*)
- на 22.07.41р у системі ППО Москви було 29 винищувальних полків, на озброєнні яких було 585 винищувачів - приблизно стільки ж, скільки у німців на всьому Східному фронті (Прим.19*). По суті, під Москвою була зосереджена краща частина авіації РККА: 6-й винищувальний авіакорпус ППО включав в себе в липні 1941р 700 літаків: з них 220 найновіших винищувачів МиГ-3, 82 ЛаГГ-3, 117 Як-1 та понад 280 машин більш старих типів. З землі противника зустрічав 1-й зенітно-артилерійський корпус ППО, у складі якого налічувалося понад 2 тис. гармат різних калібрів і 336 кулеметних установок
- в червні 1941р у західних ВО перебувало майже 1500 літаків И-156 (1300 винищувачів И-153 + 6 полків штурмовиків И-153), що з 4226 складало 1\3 від всієї бойової авіації західних округів (Прим.68*)
- на 22.06.41р ВПС РКЧФ мали 859 гідролітаків, з яких 672 МБР-2 (Прим.66*)
- на 22.06.41р ВПС РКЧФ складалися з 3838 літаків, 2824 з яких були бойовими (Прим.70*). За іншими даними, було понад 2,5 тис. бойових літаків (Прим.66*). Ще за іншими даними, всього в авіації ВМФ СРСР на трьох флотах (БФ, ЧФ та СФ) було 6700 літаків (Прим.77*): з них БФ - 656 бойових літаків (353 винищувача) (Прим.73*), ЧФ - 651 (Прим.78*) або 632 бойових літаки: 346 літаків винищувальної авіації, 73 - бомбардувальної; 61 - мінно-торпедної; 150 - розвідувальної (Прим.80*)
- на 22.06.41р радянська військово-морська ударна авіація: Балтійський флот - 81 ДБ-3\3Ф (Прим.62*,118*), 66 (59 - Прим.118*) СБ і 12 (18 - Прим.118*) АР-2; Північний - 11 СБ; Чорноморський флот - 61 ДБ-3 та 75 СБ (Прим.62*)
- у червні 1941р в морській авіації Балтійського флоту було 108 И-153, Чорноморського флоту - 73-76, та 18 на Північному флоті (Прим.68*)
- напередодні ВВВ 1\4 морської авіації РККФ становили гідролітаки, так на ПФ знаходилося 54 машини, на БФ - 131, на ЧФ - 167, на ТОФ - 216 (Прим.89*)
- з початком ВВВ 587 літаків ГПФ знаходилися на фронті у якості авіагруп особливого призначення, а потім були зведені у авіаполки (Прим.92*)
- на початок ВВВ було сформовано 79 авіадивізій і 5 авіабригад. З них до складу Західних ВО входили 32 авіадивізії, 119 авіаполків і 36 корпусних ескадрилей. Дальнє-бомбардувальна авіація на західному напрямку була представлена 4 авіакорпусами і 1 окремою авіадивізією в кількості 1546 літаків. Кількість авіаполків на червень 1941р збільшилася на 80% у порівнянні з початком 1939р (Прим.11*)
- ВВВ зустріли 5 радянських важко-бомбардувальних корпусів, 3 окремі авіадивізії і один окремий полк дальнє-бомбардувальної авіації – біля (??? - дивись Прим.15*,19*) 1000 літаків, з них за півроку війни було втрачено 2\3. До літа 1943р дальнє-бомбардувальна авіація складалася з 8 авіакорпусів і налічувала більше 1000 літаків і екіпажів (Прим.2*)
- на весну-початок літа 1944р АДД ВПС РККА налічувала 66 авіаполків, об’єднаних у 22 авіадивізії та 9 корпусів, що орієнтовно складали 1000 дальніх бомбардувальників (Прим.58*). За іншими даними, 02.44р АДД була перетворена на 18ВА: 8 бомбардувальних авіакорпусів, перегоночна АД, АД нічних винищувачів А-20А та власна ВДВ армія з власними 48 ТБ-3. Загалом ця 18ВА (ех-АДД) мала 2608 літаків (Прим.115*)
- на початок ВВВ було побудовано 1528 дальніх бомбардувальників ДБ-3 (Прим.44*) та 818 важких бомбардувальників ТБ-3 (Прим.41*)
- на весну 1942р СРСР досяг довоєнного рівня випуску літаків - не менше 1000 бойових літаків на місяць, а з другої половини 1942р вийшов на рубіж випуску 2500 літаків на місяць при загальних щомісячних втратах 1000 літаків. З червня 1941 по грудень 1944 СРСР було випущено 97 тис. літаків (Прим.9*)
- в 1942р випуск літаків збільшився у порівнянні з 1941г на 60% і склав наприкінці 1942р 25 тис. машин (Прим.121*); виробництво літаків у III кварталі 1942р зросло у порівнянні з І кварталом у 1,9 рази (6219), у четвертому – в 2,2 рази (7194)
- на березень 1942р в ВПС РККА мало 19700 бойових літаків, з них на фронтах і в ППО - 6100, в тилових округах, запасних і маршових полках (без шкіл) - 3400, на Дальньому Сході - 3500, в льотних та технічних школах - 6700. З нових типів: 2920 літаків на фронтах, в запасних і маршових полках, 130 - на Дальньому Сході, 230 - в тилових округах і 320 - у льотних школах. На цю дату по ВПС нараховувалося 4610 несправних машин (Прим.96*)
- 34 тис. літаків випустили в СРСР у 1943г, 40 тис. у 1944р, а всього за ВВВ - 125 тис. літаків (Прим.26*). За іншими даними, за 1941-45рр було випущено 115600 бойових літаків, з них біля 20 тис. бомбардувальників, 33 тис. штурмовиків та майже 63 тис. винищувачів (Прим.60*)
- з другої половини 1942р в РККА відбувається створення резервних авіаційних корпусів, так з вересня і до кінця 1942р було створено 9 таких корпусів, а у подальшому - ще 23, кожний з яких складався з 2-3 дивізій (Прим.48*)
- на 22.06.42р 85% всієї радянської дальнє-бомбардувальної авіації складали 1789 літаків ДБ-3 (з модифікації ДБ-3ф називався Ил-4), інші 15% - СБ-3. Ці літаки не потрапили під перші удари німецької авіації, так як базувалися відносно далеко від кордону (Прим.3*)
- за роки випуску (1936-40) було побудовано 6831 радянський бомбардувальник СБ (Прим.41*)
- 79 (93 - Прим.115*) чотиримоторних бомбардувальників Пе-8 (Прим.104*) та 462 також чотиримоторних бомбардувальників Ер-2 (ДБ-240) випущено у роки ВВВ (Прим.115*). Всі вони використовувалися виключно у АДД (Прим.115*)
- 10292 біплана И-16 та його модифікації були випущені з 1934р і по 1942р
- 6528 винищувачів ЛАГГ-3 було випущено у роки ВВВ (суперечливий у багатьох відношеннях літак)
- 20 тис. винищувачів Ла (Ла-5, Ла-5ф, Ла-5фн, Ла-7) випущено з 08.1942р по 09.1945р
- всього було випущено 201 (600 - за словами Яковлева) літаків Як-2 та Як-4 (Прим.82*)
- 16 тис. Як-9 було вироблено в роки війни
- 3172 МИГ-1\3 всього було побудовано (Прим.63*)
- 36 тис. штурмовиків ИЛ-2 було випущено за 1941-45рр (Прим.41* і 37*) Втрати штурмовиків за роки війни склали біля 23 тис.
- 4863 нічних бомбардувальників АДД Ли-2 (радянський воєнний варіант ліцензійного американського Douglas DC-3-186 "Dacota") було випущено з початку 1942р до закінчення ВВВ (Прим.115*). За іншими даними, за цей період було випущено 11 тис. літаків цього типу
- за роки ВВВ загинуло 11 тис. радянських льотчиків-штурмовиків (Прим.25*)
- в 1944р в частинах на кожного радянського льотчика-штурмовика приходилося по два літаки (Прим.17*)
- життя літака-штурмовика тривало в середньому 10-15 вилетів, а 25% льотчиків збивалися в першому ж вильоті, тоді як для знищення одного німецького танка було потрібно не менше 10 вилетів (Прим.9*)
- СРСР за ленд-лізом було отримано біля 19537 бойових літаків, з яких 13804 винищувачів, 4735 бомбардувальників, 709 транспортних літаків, 207 гідролітаків-розвідників та 82 навчальних літака (Прим.60*)
- на початок 1944р СРСР мав 11000 бойових літаків, німці - не більше 2000. За 4 роки війни СРСР побудував 137271 літак (є також дані, що з червня 1941р по грудень 1944р було випущено 97 тисяч бойових літаків) і отримав за ленд-лізом 18865 літаків всіх типів, з яких 638 літаків було втрачено при транспортуванні. За іншими даними, на початок 1944р радянських бойових літаків було в 6 разів більше, ніж всіх німецьких літаків (Прим.8*)
- на "небесному тихоході" - У-2вс воювало в роки ВВВ біля 50 авіаполків (Прим.33*)
- з монографії "1941 год - уроки и выводы": "...з 250 тисяч літако-вильотів, виконаних радянською авіацією за перші 3 місяці війни по танковим і моторизованим колонам противника ..." Рекордним місяцем для люфтвафе був червень 1942р, коли було виконано (за даними радянських постів ВНОС) 83 949 вилетів бойових літаків всіх типів. Іншими словами, "розгромлена і знищена на землі" радянська авіація літала літом 1941р з інтенсивністю, яку німці змогли досягнути лише протягом одного місяця за всю війну (Прим.13*). Так, тільки 16.08.41р силами ВПС РККА (464 бойових літаки, з них 100 бомбардувальників ДА) було здійснено 2860 літако-вильотів (Прим.115*)
- за радянськими даними, у період з 15.11.-05.12.41р радянські ВПС здійснили 15840 бойових вильотів, а люфтваффе - лише 3500
- протягом 1942р загинуло 6178 (24%) радянських льотчиків, що на понад 1700 чоловік більше, ніж загинуло у 1941р (Прим.48*)
- Середня живучість радянських пілотів роки вітчизняної війни:
пілот винищувача - 64 бойових вилетів
пілот штурмовика - 11 бойових вилетів
пілот бомбардувальника - 48 бойових вилетів
пілот торпедоносця - 3,8 бойових вилетів (Прим.45*)
- кількість бойових літако-вилетів на бойову втрату одного літака зросла у винищувачів з 28 у 1941-42рр до 194 у 1945р, у штурмовиків - з 13 до 90, і у бомбардувальників - з 14 до 133 (Прим.112*
- аварійність в ВПС РККА напередодні ВВВ була величезна - в середньому розбивалося 2-3 літака на в день. Ця ситуація багато в чому збереглася і в війну. Не випадково під час війни не бойові втрати складали понад 50% (Прим.9*)
- у перший день ВВВ було втрачено 1200 літаків (Прим.78*), 800 з них на аеродромах (Прим.78*,94*), а за два дня - 2500 (Прим.78*)
- за перший тиждень ВВВ ВПС РККА втратило 4000 літаків (Прим.64*)
- за 6 місяців ВВВ СРСР втратив 20159 літаків всіх типів, з них 16620 бойових літаків
- "необлікована втрата" - 5240 радянських літаків, що залишилися на летовищах після захвату їх німцями в 1941р
- середні щомісячні втрати ВПС РККА з 1942 по травень 1945 склали 1000 літаків, з них не бойові - понад 50%, а в 1941 бойові втрати склали 1700 літаків, а загальні - 3500 на місяць (Прим.9*)
- не бойові втрати радянської бойової авіації в ВВВ склали 60300 літаків (56,7%) (Прим.32*)
- в 1944р втрати радянської бойової авіації складали 24800 машин, з них 9700 - бойові втрати, і 15100 - не бойові втрати (Прим.18*)
- від 19 до 22 тис. радянських винищувачів було втрачено в ВВВ (Прим.23*)
- втрати АДД за роки ВВВ склали 3570 літаків: у 1941р - 1592, у 1942р - 748, у 1943р - 516, у 1944р - 554, у 1945р - 160. Загинуло при цьому понад 2 тис. членів екіпажів (Прим.115*)
- у відповідності до Постанови Ради Міністрів СРСР №632-230сс від 22.03.1946р "Про переозброєння ВПС, винищувальної авіації ППО і авіації ВМС на сучасні літаки вітчизняного виробництва" "...зняти з озброєння в 1946р і списати: літаки-винищувачі іноземних типів, в тому числі "Aircobra" - 2216 літаків, "Thunderbolt" - 186 літаків, "Kingcobra" - 2344 літака, "Kittyhawk" - 1986 літаків, "Spitfire" - 1139 літаків, "Hurricane" - 421 літак. Загалом: 7392 літака і 11937 застарілих вітчизняних літаків (Прим.1*)

ВПС Німеччини:
- у ході німецького наступу 1917р до 500 російських літаків стали німецькими трофеями (Прим.29*)
- згідно Версальському договору Німеччині довелося після закінчення 1СВ пустити під ніж 14 тис. своїх літаків (Прим.32*)
- серійне виробництво перших бойових літаків в фашистський Німеччині почалося тільки в 1935-1936 роках (Прим.13*). Так в 1934р німецьким урядом був прийнятий план побудови 4000 літаків на 30.09.35р. Серед них не було нічого, окрім мотлоху (Прим.52*): бомбардувальники Dо-11, Dо-13 і Ju-52 мали дуже низькі льотні характеристики (Прим.52*)
- 01.03.35р - офіційне визнання люфтваффе. В наявності було 2 полки Ju-52 та Do-23 (Прим.52*)
- 771 німецький винищувач був випущений у 1939р (Прим.50*)
- в 1939р Німеччина щоденно виробляла 23 бойових літака, в 1940р - 27, а в 1941р - 30 літаків (Прим.32*)
- 01.09.39р Німеччина почала 2СВ, маючи 4093 літака (з них 1502 бомбардувальника (Прим.31*), 400 Ju-52 (Прим.75*)). За іншими даними, люфтваффе на момент нападу на Польщу складалося з 4000 бойових літаків: 1200 винищувачів Bf-109, 1200 бомбардувальників середнього радіусу дії Не-111 (589 - Прим.94*) і Do-17, біля 400 штурмовиків Ju-87 та біля 1200 військово-транспортних літаків, зв’язкових літаків і знятих з озброєння, застарілих літаків, що могли згодитися в боях з польською авіацією (Прим.26*)
- на 01.09.39р 275 підкосних монопланів-парасолів Hs.126 (у військах знаний, як "милиця") знаходилося у складі люфтваффе, основним завданням яких була ближня повітряна розвідка в інтересах сухопутних військ, яким ескадрильї цих літаків оперативно підпорядковувались
- у 1940р у Німеччині вироблялося 150 літаків на місяць (Прим.26*). На весну 1942р випуск досяг 160 літаків на місяць
- на травень 1940р люфтваффе відновилося від польських втрат і складалося з 1100 Не-111 і Do-17, 400 Ju-87, 850 Bf-109 і Bf-110 (Прим.26*)
- у 1940р люфтваффе втратило 4000 літаків і отримало 10800 нових (Прим.26*)
- влітку 1941р німецька авіапромисловість щомісячно виробляла понад 230 одномоторних винищувачів та 350 двомоторних бойових літаків (бомбардувальників та винищувачів) (Прим.57*)
- наприкінці червня 1941р люфтваффе на Заході мало всього 140 справних винищувачів Bf-109Е-F (Прим.35*)
- дещо більше 500 Bf-109 мало люфтваффе на Сході для нападу на СРСР, оскільки інші біля 1300 літаків були бомбардувальниками або штурмовиками (Прим.81*), згідно ж тодішньої радянської класифікації, з 1223 бомбардувальників було 917 горизонтальних бомбардувальників і 306 пікірувальників (Прим.86*)
- 273 (326 - Прим.83*) Ju-87 діяли проти СРСР тоді, як на Польщу напали 348 Ju-87 (Прим.38*)
- за 8 місяців (01.08.40 - 31.03.41р) через аварії і катастрофи люфтваффе втратило 575 літаків та 1368 чоловік (Прим.32*)
- напередодні ВВВ Німеччина мала 6852 літаки, з яких для нападу на СРСР було виділено 3909 літаків всіх типів. В цю кількість входило 313 транспортників (з них 238 Ju-52 (Прим.37*) або 210 Ju-52 (Прим.74*) і 326 літаків зв'язку. З решти 3270 бойових літаків: 965 винищувачів (майже порівну - Bf-109е і Bf-109f), 102 винищувача-бомбардувальника (Bf-110), 952 бомбардувальника, 456 штурмовика і 786 розвідників (Прим.32*), що збігається з даними, що 22.06.41р для нападу на СРСР люфтваффе становило 3904 літаків всіх типів (3032 бойових): 952 бомбардувальника, 965 одномоторних винищувачів, 102 двомоторних винищувача та 156 "штук" (Прим.1*). За іншими даними, на 22.06.41г проти СРСР німці зібрали; 1037 винищувачів (з них 400 боєздатних) Bf-109f, 179 Bf-110 в якості розвідників та легких бомбардувальників, 893 бомбардувальників (281 Hе-111, 510 Ju-88, 102 Do-17), штурмовики - 340 Ju-87 (за іншими даними, 273 Ju-87 - Прим.38*), розвідники - 120. Загалом - 2534 бойових літака (з них біля 2000 боєздатних). Ще за іншими даними, 22.06.41р люфтваффе проти СРСР: 3904 літаків, з яких 3032 бойові: 932 бомбардувальника, 965 одномоторних винищувачів, 102 двомоторних винищувача і 156 штурмовиків Ju-87 (Прим.26*). І ще дані на цю ж тему: 2549 справних літаків люфтваффе було зосереджено проти СРСР 22.06.41р: 757 бомбардувальників, 360 пікіруючих бомбардувальників, 735 винищувачів і штурмовиків, 64 двомоторних винищувача, 633 розвідника, у тому числі морські (Прим.70*). І знову про теж - згідно плану "Барбаросса" виділялося 2000 бойових літаків, з яких 1160 бомбардувальників, 720 винищувачів і 140 розвідників (Прим.84*). А також не більше 600 літаків німецьких союзників (Прим.70*). І сюди ж: Головне командування ВПС (Oberkommando der Luftwaffe) (ОКЛ) зосередило для участі в операції "Барбаросса" біля 2770 літаків з всього літакового парку в 4300 машин. Кількість літаків для ведення боїв на Східному фронті, була приблизно на 700 машин менше, ніж використовувалося у Французькій кампанії (Прим.117*)
- на 22.06.41р для нападу на СРСР німці зосередили в загонах ближньої розвідки, що придавалася армійським і танковим корпусам, а також танковим дивізіям і яка підлягала Головному командуванню німецьких сухопутних військ (Obercommando des Heeres - ОКН) 417 літаків, переважна більшість з яких складали "костурі" Hs-126 (Прим.119*)
- за перший тиждень боїв люфтваффе втрати склали 445 літаків всіх типів; на 05.07.1941р - понад 800 бойових літаків (Прим.85*); за 2 тижня боїв - 1171 літаків всіх типів, за 10 тижнів боїв - 2789 літаків всіх типів, за 6 місяців боїв - 3827 тільки бойових літаків
- до 06.12.41р було збито біля 200 розвідників Hs-126. Всього ж на грудень 1943р на всіх ТВД було втрачено 412 розвідників-корегувальників Hs-126 (Прим.119*)
- у 1941р люфтваффе втратило 3000 літаків у боях (ще 2000 склали не бойові втрати) і отримало 12000 нових (Прим.26*)
- якщо на початку 1941р чисельність люфтваффе складала 4500 літаків, то наприкінці року, в результаті втрат і їхнього наступного надолуження, їхня чисельність не перевищувала 5100 (Прим.26*)
- у 1941р люфтваффе втратило 7400 літаків у в боях (ще 6000 склали не бойові втрати) і отримало 25000 нових (Прим.26*)
- з 435 одномоторних винищувачів у першій половині 1942р випуск зріс до понад 750 у першій половині 1943р і до 850 - у другій половині 1943р (Прим.26*)
- якщо на початку 1943р чисельність люфтваффе складала 5400 літаків, то наприкінці року, в результаті втрат і їхнього наступного надолуження, їхня чисельність не перевищувала 6500 (Прим.26*)
- влітку 1941р німці випускали понад 230 одномоторних винищувачів щомісячно (Прим.26*)
- з 22.06 по 27.09.41р 2631 німецький літак на Східному фронті виявився пошкодженим або втраченим (Прим.74*)
- на 16.08.41р на Східному фронті залишилося всього 135 справних Не-111 (Прим.83*)
- у листопаді 1941р через втрати кількість Bf-109 на Східному фронті скоротилася в три рази у порівнянні з їхньою кількістю у липні 1941г, що призвело до втрати панування у повітрі спочатку на московському, а потім і на інших напрямках (Прим.83*), а на 01.12.41р кількість Bf-109 і Bf-110 стала плачевною через величезні втрати (Прим.55*)
- після перекидання у грудні 1941р 250-300 літаків 2-го авіакорпусу з Східного фронту для дій у район Мальти та Північної Африки, загальна чисельність люфтваффе на радянському фронті скоротилась з 2465 літаків на 01.12.1941 до 1700 літаків на 31.12.1941. У грудні того ж 1941р на Сицилію з Східного фронту прибув 10-й авіакорпус для нанесення ударів по Мальті замість не виправдавших надій італійців (Прим.88*). У січні 1942 кількість німецьких літаків ще більше скоротилася після перекидання літаків 5-го авіакорпусу в Бельгію (Прим.29*) Ще: починаючи з другої половини 1941р кілька елітних підрозділів люфтваффе були перекинуті з Східного фронту на Середземноморський ТВД (Прим.54*)
- наприкінці жовтня 1942р люфтваффе мало на Східному фронті 508 винищувачів (389 боєздатних) (Прим.35*)
- в 1942р Німеччина випустила 8.4 тис. (з них 800 одномоторних винищувачів - Прим.*) бойових літаків, за іншими даними щомісячно випускалося лише до 160 літаків
- на січень 1943р кількість літаків люфтваффе досягла 3955 машин (Прим.117*)
- загалом на 01.06.1943р у німців на Східному фронту було 2365 бомбардувальників (з них 1224 Ju-88 і 760 Не-111) і понад 500 штурмовиків Ju-87D (Прим.53*)
- на початку листопада 1943р після висадки союзників у Північній Африці, угрупування люфтваффе в Норвегії, що діяло проти РККА на півночі СРСР, багаторазово зменшилася (Прим.99*)
- у лютому 1943р німці вперше змогли випустити 2000 бойових літаків на місяць, а у березні - навіть 2166 (Прим.35*)
- у 1943р було випущено 24 тис. літаків (Прим.26*), з них середньомісячно вироблялося 849 винищувачів (Прим.49*)
- на січень 1944р кількість літаків люфтваффе досягла 5584 машин (Прим.117*)
- на 31.05.44р кількість одномоторних винищувачів люфтваффе на Східному фронті: 444 літаки ПФ "Рейх", 138 - у 4-у ПФ на Україні, 66 - у 6-у ПФ в Білорусії (Прим.58*)
- в червні 1944р люфтваффе втратило 10 тис. літаків в операції "Overlord" і ще 14 тис. у наступні півроку - наприкінці 1944р люфтваффе мало не більше 6000 літаків всіх типів, і лише 1400 з яких були винищувачами (Прим.26*)
- з січня по липень 1944г німцями було випущено 18 тис. літаків, 13 тис. з яких були винищувачами (Прим.68*). За 1944р було випущено біля 40 тис. літаків, але багато з них так і не піднялися у небо через відсутність льотчиків (Прим.26*)
- за 5 місяців до кінця війни німецька авіапромисловість змогла виробити лише 7500 літаків (Прим.26*)
- в 1945р доля винищувачів з всієї випущеної в Німеччині воєнної авіації склала 65,5%, в 1944р - 62,3% (Прим.41*)
- 84320 літаків всіх типів вироблено в Німеччині у 1941-45 роках. (Прим.24*): 35 тис. винищувачів Bf-109 (Прим.14*,37*), 15100 (14676 - Прим.37*,40*), бомбардувальників Ju-88 (Прим.38*), 7300 бомбардувальників Не-111 (Прим.114*), 1433 реактивних Ме-262 (Прим.21*)
- всього за роки 2СВ було знищено 57 тис. німецьких літаків всіх типів
- 1190 гідролітаків було випущено німецькою авіапромисловістю за 2СВ (Прим.38*), з них 541 гідролітак Аrado 196а
- всього було побудовано 2500 зв'язкових літаків "Storch". За іншими даними, випущено 2871 Fi-156 "Storch" ("Лелека"), а літом 1941р німцями був захоплений завод з виробництва його радянської контрафактної копії ОКА-38 "Лелека" (Прим.37*)
- всього було випущено 5709 Ju-87 "Stuka" (Прим.40*)
- за 1939-45рр було випущено 20087 (або майже 20 тис. - Прим.68*) винищувачів FW-190, тоді як свого піку виробництво FW-190 досягло на початку 1944р, коли щоденно випускалося 22 літака даного типу (Прим.37*,38*)
- 230 (Прим.104*), або 248 (Прим.107*) чотиримоторних FW-200C "Кондор" було випущено до кінця 2СВ
- у 1941р втрати транспортних Ju-52 ("тітонька Ю") вперше перевищили їхнє виробництво - було втрачено понад 500 літаків, а випущено всього 471 (Прим.40*)
- випустивши з 1939р 3225 транспортних Ju-52 (1939р - 145, 1940р - 388, 1941р - 502, 1942р - 503, 1943р - 887, 1944р - 379 - Прим.76*) німецька авіапромисловість була вимушена припинити його виробництво у 1944р (Прим.40*)
- якщо у 1943р транспортних літаків було випущено 1028 штук, у тому числі 887 Ju52/3m, то у 1944р цей показник впав до 443, з яких 379 були Ju-52 (Прим.75*)
- за роки 2СВ на заводах Німеччини Франції та Чехії для люфтваффе було випущено 846 (Прим.55*) або 828 (Прим.106*) FW-189 ("Рама" - "Сова")
- всього було випущено 780 розвідників-корегувальників вогню Hs-126 ("костур") (Прим.32*). На 22.06.41р саме ці одномоторні біплан-парасолі складали переважну більшість з 417 німецьких літаків загонів ближньої розвідки, що придавалися армійським і танковим корпусам (Прим.34*)
- 1433 Ме-262 та 400 Ме-163 - загальна кількість реактивних бойових літаків люфтваффе, випущених Німеччиною за роки 2СВ
- німецькі літаки-невдахи, що були прийняті на озброєння ВПС: 871 (або 860 - Прим.108*) штурмовик Hе-129 (1940р. випуску), 6500 Bf-110 (6170 - Прим.37*), 1500 Ме-210 та Ме-410 (Прим.15*). Невдалий винищувач Ju-86 німці перекваліфікували у стратегічний розвідник (Прим.32*). Dо-217 так і не став вдалим нічним винищувачем (випущено всього 364, з них 200 - у 1943р) (Прим.46*). Випущений у кількості понад 1000 одиниць (за іншими даними, було випущено лише 200 літаків, ще 370 знаходились в різній стадії готовності, а ще для 800 літаків були випущені деталі та комплектуючи - Прим.38*) німецький важкий бомбардувальник Не-177 через численні аварії часто просто згорав у повітрі (Прим.41*). Штурмовик Не-129 виявився вкрай невдалим через важке керування, слабке бронювання двигунів, слабке кормове озброєння (Прим.47*)
- у роки 2СВ німцями випущено 198 не дуже вдалих, важких шестимоторних військово-транспортних літаків Ме-323 з перероблених планерів "Gigant", свого часу призначених для здійснення десанту (могли перевозити 200 десантників або певну кількість танків чи 88мм зенітних гармат) на територію Англії (Прим.38*,41*)
- найбільш активні льотчики союзників виконали в 2СВ 250-400 бойових вилетів, в той час як аналогічні показники у німецьких пілотів коливались між 1000 - 2000 вильотами- на початок 2СВ 25% німецьких пілотів опанували майстерність сліпого пілотування (Прим.32*). За іншими даними, було випущено 198 Ме-323 "Gigant" всіх модифікацій, ще 15 були переобладнані з планерів. Таким чином, загальне число побудованих літаків дорівнювало 213 (Прим.74*)
- в 1941р німецький льотчик-винищувач, залишаючи льотну школу, мав понад 400 годин загального нальоту, з них не менше 80 годин - на бойовій машині. Опісля в запасній авіагрупі випускник додавав ще 200 годин (Прим.36*). За іншими даними, кожний пілот-випускник люфтваффе повинен був самостійно налітати 450 годин, наприкінці війни лише 150. Зазвичай протягом перших 100 (!) бойових вилетів новачку належало лише стежити за сутичкою зі сторони, вивчати тактику, повадки противника і за можливості уклонятися від бою (Прим.72*). У 1943р час підготовки німецького пілота знизилося з 250 до 200 годин, що було вдвічі менше, ніж у англійців і американців. У 1944р час підготовки німецького льотчика знизилася до 20 годин тренування пілотування (Прим.26*)
- у роки ВВВ було 36 німецьких льотчиків, кожний з яких, збив понад 150 радянських літаків і біля 10 радянських льотчиків, кожний з яких збив 50 і більше німецьких літаків (Прим.9*,56*). Ще 104 німецьких льотчика збили 100 і більше літаків противника (Прим.56*)
- боєзапасу німецького винищувача Bf-109F вистачає на 50 секунд безперервної стрільби з кулеметів і 11 секунд - з гармати MG-151 (Прим.13*)

ВПС США:
- з 9584 винищувачів "Aircobra", випущених до припинення виробництва у 1944р, біля 5 тис. за ленд-лізом були доправлені до СРСР (Прим.22*)
- після 1СВ, на листопад 1918р в США знаходилося на озброєнні 1172 "літаючих човнів" (Прим.41*)
- 01.09.1939р США почали 2СВ, маючи 1576 літаків (Прим.31*)
- за роки 2СВ авіапромисловість США випустила понад 13 тис. "Warhawk", 20 тис. "Wildcat" та "Hellcat", 15 тис. "Thunderbolt" і 12 (або 15 - Прим.109*) тис. "Мустангів" (Прим.42*)
- 13 (12726 - Прим.104*) тис. бомбардувальників В-17 "Flying Fortress" було випущено у 2СВ (Прим.41*), з них 3219 були збиті на Європейському ТВД (Прим.59*)
- 5815 бомбардувальників В-25 "Мітчел" зроблено за війну, з них 862 поставлені за ленд-лізом до СРСР (Прим.115*)
- всього у 1942-44рр втрати у ході бойових вильотів над Румунією склали 399 літаків, зокрема 297 чотиримоторних бомбардувальників, з яких 223 були збиті під час нальотів на Плоєшті. Загинули і зникли без вісті 1706 пілотів та членів екіпажів, 1123 людини потрапили у полон (Прим.27*)
- у березні 1944р у складі 15-ї авіа-армії США (базування в Англії) знаходилося біля 1500 бомбардувальників і 800 винищувачів (Прим.27*)

ВПС Англії:
- 759 (з них 93 моноплана) літаків налічувала винищувальна авіація Англії у 1938р (Прим.70*)
- якщо у листопаді 1937р Англія щомісячно випускала 24 "Spitfire" і 13 "Hurrycane" , то у вересні 1939р уже 32 "Spitfire" і 44 "Hurrycane" (Прим.79*)
- на початок 2СВ ВПС мали 1000 винищувачів, трохи більше половини з яких приходилися на сучасні "Hurrycane" та "Spitfire" (Прим.79*)
- 01.09.39р Англія почала 2СВ, маючи 1992 літаки (Прим.31*)
- самий масовий англійський бомбардувальник 2СВ "Wellington" був випущений у кількості 11 461 літаків (Прим.51*), а "Галіфакс" - 6000 машин (Прим.104*)
- вже у серпні 1940р Англія щоденно виробляла в 2 рази більше винищувачів, ніж Німеччина. Загальна їхня кількість згодом настільки перевищувала кількість льотчиків, що невдовзі дозволило переводити частину літаків на консервацію чи передавати іншим країнам за ленд-лізом (Прим.31*)
- з 1937р по закінчення 2СВ було випущено понад 20 тис. винищувачів "Spitfire" (Прим.41*)
- всього у 1942-44рр втрати у ході бойових вильотів над Румунією склали 44 бомбардувальника, при цьому 38 з них були збиті під час нальотів на Плоєшті (Прим.27*)

ВПС Франції:
- на 01.09.39р було 3335 літаків (Прим.31*): 1200 винищувачів, (з них - 557 MS-406 - Прим.91*), 1300 бомбардувальників (з них - 222 сучасних LeO-451 - Прим.98*), 800 розвідників, 110000 чоловік особового складу; За іншими даними, на 03.09.1939р Франція володіла 3600 літаками, з них 1364 винищувача. До їх числа входили 535 MS.405 та MS.406, 120 MB.151 та MB.152, 169 Н.75, два FK.58 і 288 двомоторних Р.630 та Р.631. До цього можна додати 410 застарілих винищувачів D.500, D.501, D.510, "Луар"-46, "Блеріо-Спад" 510, NiD.622, NiD.629, MS.225. А вже на 01.05.1940р її винищувальні частини налічували 1076 MS.406, 491 MB.151 і MB.152, 206 (біля 300 - (Прим.103* або 316 - (Прим.116*) Н.75, 44 С.714 та 65 D.520. 420 з цих літаків могли на рівних битися з німецькими Bf-109E (Прим.95*) - понад 200 винищувачів Р-36 (Прим.41*) та 40 бомбардувальників V-156F (Прим.111*) США виготовили для Франції перед 2СВ
ВПС Італії:
- на початок 2СВ було 664 бомбардувальника, з яких 48 гідролітаки Cant Z.506 (Прим.97*), 612 бомбардувальників SM-79 складали 2\3 всіх багатомоторних літаків італійських ВПС (Прим.93*)
- з 10.07.1940р по 08.09.1943р італійські ВПС (Regia Aeronautica) втратили 6483 літака, зокрема 3483 винищувача, 2273 бомбардувальника, торпедоносця і транспортних літака, а також 277 літаків-розвідників. Загинули, зникли без вісті та померли від ран 12 748 чоловік, серед яких 1806 офіцерів. За той же період, згідно офіційним італійським даним (більш, ніж сумнівним - прим.ред), в ході бойових дій були знищені 4293 ворожих літаків, з них 2522 - збиті у повітряних боях, а 1771 - зруйновані на землі (Прим.65*)
- всього до 1943р італійцями було побудовано 360 Cant Z.506 - бомбардувальників-гідролітаків дерев'яної конструкції (Прим.97*)

ВПС інших країн:
- з статистики виробництва чотиримоторних бомбардувальників 2СВ: якщо англійці змогли випустити 6000 "Галіфаксів", німці - 230 "Кондорів", СРСР - всього 79 Пе-8, то США - 12726 екземплярів В-17 (Прим.104*)
- ВПС Угорщини на 22.06.41р володіли 363 бойовими літаками, серед яких 99 біпланів "Falko" CR-42, куплених у Італії (Прим.88*)
- ВПС Японії у 1942р володіли 3.2 тис. бойових літаків; За роки війни було випущено 2426 двомоторних бомбардувальників G4M "Міцубісі" (Прим.105*)
- ВПС Польщі на початок 2СВ мали 400 бойових літаків першої лінії (у стройових частинах), з них 130 винищувачів-підкосних монопланів Р-11 та 30 винищувачів-біпланів Р-7. Загалом разом з резервом та навчальними підрозділами налічувалося 279 винищувачів (173 Р-11 і 106 Р-7) (Прим.100*) або, за іншими даними, 1900 літаків (Прим.8*). За німецькими даними, поляки мали 1000 бойових літаків (Прим.101*)
- ВПС Болгарії на 1940р досягли 580 літаків (Прим.27*)
- ВПС Румунії на 22.06.41р: 276 бойових літаків, з них 121 винищувач, 34 середніх та 21 легких бомбардувальників, 18 гідролітаків і 82 розвідника. Ще 400 літаків перебували в льотних школах. Конкретизувати типи літаків не має сенсу через моральну і фізичну застарілість. Напередодні війни німці перенавчили 1500 румунських авіафахівців і погодилися поставити Румунії сучасні Вf-109u і Не-110e. Новим румунським винищувачем ІАR-80 напередодні війни було переозброєні 3 (2 - у складі 24 літаків - Прим.87*) ескадрильї (Прим.7*). Румунським 250 (205 боєздатних) літакам (серед них 35 бомбардувальників Не-111 - Прим.94*), виділеним проти СРСР, протистояло біля 1900 радянських літаків. За іншими даними, 672 літаки складали румунські ВПС напередодні нападу на СРСР, з них було виділено 253 літаки для участі у бойових діях на Східному фронті (Прим.27*). Напередодні 2СВ в Італії було придбано 48 бомбардувальників SM-79 (Прим.93*)
- ВПС Югославії напередодні 2СВ мали 45 бомбардувальників SM-79, куплених перед війною в Італії (Прим.93*)
- ВПС Бельгії напередодні 2СВ: 30 винищувачів-монопланів "Hurrycane" (половина куплена в Англії), 97 двомісних винищувачів-біпланів "Fox" Vi і 22 винищувача-біплана "Гладіатор"-2 англійської побудови, 27 винищувачів-біпланів CR-42 італійської побудови, 50 винищувачів-біпланів "Firefly" - англійський проект бельгійської побудови (Прим.102*), а також 16 бомбардувальників "Баттл" англійської побудови (Прим.110*)
- ВПС Фінляндії на початок 2СВ мало 50 винищувачів Fiat G-50, придбаних в Італії
- ВПС Голландії на початок 2СВ мали 16 середніх бомбардувальників Fokker T.V, які були повністю знищені у ході боїв

ІНШЕ:
- за передвоєними уявленнями радянської воєнної науки фронтова наступальна операція вимагала створення щільностей в 20-25 літаків на кілометр (Прим.19*)
- на початок літа 1943р радянська авіація мала кількісну перевагу над противником у співвідношенні не менше ніж 2,5 до 1 (Прим.117*)
- у "битві за Англію" німцями було втрачено 1733 літака (Прим.30*). За іншими даними, втрати склали 1792 літака, з яких 610 Bf-109 (Прим.37*) та 395 Не-111 (Прим.94*). Втрати англійців склали 1172 літака: 403 "Spitfire", 631 "Hurricane", 115 "Blenheim" та 23 "Defiant" (Прим.37*). 10% (61 літак) німецьких втрат Bf-109Е упали в Ла-Манш через брак палива (Прим.79*)
- наприкінці вересня 1940р було збито 448 "Hurrycane", а у жовтні 1940р - ще 240, за ці ж два місяці були збиті 238 "Spitfire" і ще 135 пошкоджені (Прим.79*)
- на вересень 1944р доводиться пік кількості союзницьких бомбардувальників у Європі - понад 6 тис. (Прим.36*)
- 250 млн. отриманих за ленд-лізом авіаційних патронів було кинуто на переплавку (Прим.9*)
- за роки ВВВ фіни (ВПС-ППО) претендують на 2787 (за іншими даними, фінські льотчики протягом 1939-44рр отримали 1809 перемог, втративши при цьому 215 своїх літаків - Прим.61*), румуни - приблизно на 1500 (біля 1500, втратив при цьому вбитими 972 людини, 838 зникли без вісті і 1167 отримали поранення - Прим.27*), угорці - біля 1000, італійці - на 150-200 (88 радянських літаків було знищено на землі і у повітрі за 18 місяців боїв в СРСР, згідно офіційним заявам самих італійських льотчиків та втрачено 15 своїх літаків. Всього виконано 2557 бойових вилетів або 72 літако-вильоти на кожний із знищених радянських літаків (Прим.113*), словаки - на 10 збитих радянських літаків. Ще 638 збитих радянських літаків рахується на бойових рахунках словацької, хорватської (збили 259 радянських літаків та 5 тис. бойових вильотів - Прим.118*) та іспанської (164 перемоги та біля 3 тис. бойових вильотів - Прим.27*) винищувальної ескадрилей. По іншим даним загалом німецькі союзники збили не більше 2400 радянських літаків (Прим.23*)
- біля 3240 німецьких винищувачів було знищено на радянсько-німецькому фронті, з них 40 на рахунку союзників СРСР (ВПС-ППО поляків, болгар і румун з 1944, французів з "Нормандії-Неман") (Прим.23*)
- на 01.01.1943 проти радянських 12300 літаків діяло 395 денних німецьких винищувачів, на 01.01.1944 - відповідно 13400 та 473 (Прим.23*)
- після 1943 від 2\3 до 3\4 всієї німецької авіації протидіяло авіації антигітлерівської коаліції на Заході Європи (Прим.23*) Сформовані наприкінці 1943р 14 радянських авіа-армій поставили хрест на пануванні німецької авіації в небі СРСР (Прим.9*). За іншими даними, повітряного панування радянська авіація досягла літом 1944р, у той час, як союзники досягли локального панування у повітрі Нормандії у червні 1944р (Прим.26*)
- втрати радянської авіації в перші дні війни: 1142 (800 знищено на землі), з них: Західний округ - 738, Київський - 301, Прибалтійський - 56, Одеський - 47. Втрати люфтваффе за 3 дня - 244 (з них 51 в перший день війни) (Прим.20*). За іншими даними, в результаті німецьких атак 66 прифронтових летовищ та жорстких повітряних боїв ВПС РККА тільки до полудня 22.06.41 залишилося без 1200 літаків (Прим.67*)
- на початок війни в європейській частині радянські ВПС мали 269 літаків-розвідників з 8000 літаків загалом проти німецьких 219 дальніх та 562 ближніх літаків-розвідників з 3000 літаків загалом (Прим.10*)
- союзницьким ВПС на Середземноморському ТВД після падіння Тунісу, оціненим в 5000 літаків, протидіяли не більше 1250 літаків "вісі", з яких грубо половина була німецькими і половина була італійськими. З числа німецьких літаків тільки 320 були придатні для дій, і серед них винищувачів 130 "Messerschmitt" всіх модифікацій (Прим.8*)
- авіація Північного флоту СРСР у 1944р: 456 боєздатних літаків, з них 80 літаючих човнів. Німецька авіація в Норвегії складала з 205 літаків в 1944р (Прим.6*)
- німецькі ВПС у Франції втратили 1401 літак, французи тільки винищувачів втратили - 508 (257 пілотів винищувачів загинуло) (Прим.5*)
- 20.10.42р вперше ВW-190 почали діяти на Східному фронті (Прим.35*)
- якщо у вересні 1939р французька авіапромисловість щомісячно випускала коло 300 бойових літаків, то на травень 1940р вийшла на рубіж 500 літаків на місяць (Прим.95*)

ПРИМІТКИ:
(Прим.1*) - М.Маслов "ЯК-1: От рассвета до заката" журнал "Крылья" 2\2010
(Прим.2*) - ГСС В.Решетников "Что было – то было"
(Прим.3*) - В.Котельников статья "Незаконнорождённый" бомбардировщик в журнале
(Прим.4*) - "Легенды авиации" выпуск №2 "Истребитель Миг-3" "История авиации" 5\2001
(Прим.5*) - А.Степанов "Пиррова победа Люфтваффе на Западе" журнал "История авиации" 4\2000)
(Прим.6*) - В.Щедролосев статья "Эскадренный миноносец "Деятельный" "Мидель-Шпангоут" выпуск 2\2001
(Прим.7*) - М.Жирохов, А.Стратулат "По сигналу "Ардялул" журнал "Авиация и время" 6\2001
(Прим.8*) - Д.Пимлотт "Люфтваффе - военно-воздушные силы 3 рейха"
(Прим.9*) - В.Августинович "Битва за скорость.Великая война авиамоторов"
(Прим.10*) - А.Медведь "Советская разведывательная авиация в начальный период войны" журнал "Авиация №8" (4\2000)
(Прим.11*) - А.Ефимов "Роль ВВС в Великой отечественной войне"
(Прим.12*) - И.Бунич "Гроза" Кровавые игры диктаторов"
(Прим.13*) - М.Солонин "Бочка и обручи или когда началась война"
(Прим.14*) - альманах "История авиации" №64
(Прим.15*) - А.Харук "Разрушители люфтваффе"
(Прим.16*) - О.Романько "Хорватские добровольцы на Восточном фронте (1941-1943)", журнал "Арсенал-коллекция" 10\2014
(Прим.17*) - Е.Черников "Ил-2 – гордость отечественной авиации" журнал "Крылья Родины" 5\2002
(Прим.18*) - В.Бешанов "Кроваво-Красная Армия. По чьей вине?"
(Прим.19*) - М.Солонин "Фальшивая история Великой войны"
(Прим.20*) - Досье-коллекция 03\2010. Боевые знаки. ВВС. СССР-Германия
(Прим.21*) - В.Суворов "Тень победы"
(Прим.22*) - В.Бакурский "Воздушная кобра" журнал "Мир техники для детей" 12\2005
(Прим.23*) - А.Смирнов "Соколы, умытые кровью"
(Прим.24*) - В.Швабедиссен "Мировая война. 1939-1945г"
(Прим.25*) - М.Фільченко "Він товаришував з Кожедубом та Марєсь'євим…"(інтерв'ю з ветераном ВВВ, полковником авіації Марченко К.П)
(Прим.26*) - М.Павелек "Люфтваффе 1933-1945. Основные факты и цифры о ВВС Геринга"
(Прим.27*) - М.Зефиров "Асы 2МВ. Союзники люфтваффе: Венгрия, Болгария, Румыния"
(Прим.28*) - В.Шавров "История конструкций самолетов в СССР до 1938г"
(Прим.29*) - статья "Перелом", "Энциклопедия "Мировая авиация" выпуск №153
(Прим.30*) - Ф.Меллентин "Танковые сражения. Боевое применение танков во 2МВ"
(Прим.31*) - В.Котельников "Спитфайр. Лучший истребитель союзников"
(Прим.32*) - В.Бешанов "Летающие гробы Сталина"
(Прим.33*) - В.Иванов "Самолеты Н.Н.Поликарпова"
(Прим.34*) - М.Быков "Боевой "костыль" Фридриха Николауса" журнал "Арсенал-коллекция" 6\2013
(Прим.35*) - А.Медведь "Фокке-Вульф" ФВ-190 - многоцелевой истребитель люфтваффе"
(Прим.36*) - "Операции в Европе и на Средиземноморье" журнал "Мировая авиация" №65
(Прим.37*) - Д.Дональд "Боевые самолеты Люфтваффе"
(Прим.38*) - В.Шунков "Самолеты Германии 2МВ"
(Прим.39*) - Кузнецов "Як-1 - наш лучший истребитель 1941г"
(Прим.40*) - А.Фирсов "Крылья люфтваффе. Часть 4. Хеншель - Юнкерс"
(Прим.41*) - Д.Соболев "История самолетов 1919-45гг"
(Прим.42*) - К.Мансон "Истребители и бомбардировщики второй мировой войны"
(Прим.43*) - Б.Соколов "М.Тухачевский. Жизнь и смерть Красного маршала"
(Прим.44*) - С.Мороз "Скорость, дальность, высота" журнал "Наука и техника" 8\2007
(Прим.45*) - Ю.Мухин "Асы и пропаганда"
(Прим.46*) - статья "Победа в небе Франции" журнал "Мировая авиация" №62
(Прим.47*) - Ю.Борисов "Летаюший "гроб" журнал "Крылья Родины" 8\2002
(Прим.48*) - Н.Черушев "Четыре ступени вниз" журнал "Военно-исторический архив" 12\2002
(Прим.49*) - В.Галин "Политэкономия войны. Заговор Европы"
(Прим.50*) - А.Шпеер "Третий рейх изнутри. Воспоминания рейхсминистра военной промышленности"
(Прим.51*) - "Авиаколлекция. Спецвыпуск 2\2002. Бомбардировщики 1939-45гг"
(Прим.52*) - В.Котельников "Хейнкель"-111. Бомбардировщик блицкрига"
(Прим.53*) - М.Зефиров "Корабли-цели. Противостояние люфтваффе и советского Балтийского флота"
(Прим.54*) - "Bf-109f. Воинственный "Фридрих" журнал "Мировая авиация" №52
(Прим.55*) - А.Заблотский "В прицеле FW-189"
(Прим.56*) - Ф.Чешко "Восточный фронт: "Асы" против "экспертов" журнал "Наука и техника" 6\2012
(Прим.57*) - С.Манукян "Как начиналась война" журнал "Наука и техника" 6\2012
(Прим.58*) - А.Исаев "Операция "Багратион: блицкриг на Запад" журнал "Популярная механика" 5\2014
(Прим.59*) - "В-17.Flying Fortress. Операции в Европе-ч.2" журнал "Мировая авиация" №52
(Прим.60*) - И.Дроговоз "Воздушный флот Страны Советов"
(Прим.61*) - М.Зефиров "Асы Второй мировой. Союзники люфтваффе: Эстония, Латвия, Финляндия"
(Прим.62*) - А.Заблотский "Целеустремить по транспортам в портах" журнал "Авиапарк" 2\2009
(Прим.63*) - А.Чечин "Миг-3: скорость и высота" журнал "Моделист-конструктор" 5\2013
(Прим.64*) - "100 битв, которые изменили мир. Воздушная война на Восточном фронте" №141
(Прим.65*) - М.Зефиров "Асы Второй мировой. Союзники люфтваффе: Италия"
(Прим.66*) - А.Заблотский "Гидросамолеты "Каталина" в советской морской авиации в годы войны" журнал "Наука и техника" 1\2013
(Прим.67*) - "История Великой Отечественной войны Советского Союза"
(Прим.68*) - сборник "Авиаколлекция: истребитель И-153 "Чайка" 1\2014
(Прим.69*) - Ю.Кузьмин "Сколько же всего было Фв-190" журнал "Авиация и космонавтика" 3\2014
(Прим.70*) - А.Степанов "Развитие советской авиации в предвоенный период"
(Прим.71*) - "Энциклопедия 2МВ. Открытие второго фронта (весна-лето 1944)"
(Прим.72*) - С.Славин "Секретное оружие третьего рейха"
(Прим.73*) - Ю.Мухин "Блицкриг - как это делается"
(Прим.74*) - К.Эйлсби "План Барбаросса"
(Прим.75*) - Д.Дегтев "Воздушные извозчики вермахта. Транспортная авиация люфтваффе 1939-45"
(Прим.76*) - А.Заблотский "Воздушные мосты Третьего рейха"
(Прим.77*) - О.Грейгь "Сталин мог напасть первым"
(Прим.78*) - А.Осокин "Великая тайна Великой Отечественной войны"
(Прим.79*) - Ф.Функен "Экциклопедия вооружения и военного костюма. 2МВ. 1939-45 (2ч)"
(Прим.80*) - журнал "Морской сборник» 5\2005
(Прим.81*) - Ю.Соколов "Правда о Великой Отечественной войне"
(Прим.82*) - Н.Якубович "Советский "москито" или как стать заместителем наркома" журнал "Крылья Родины" 01\1995
(Прим.83*) - А.Харук "Все самолеты люфтваффе"
(Прим.84*) - В.Дашичев "Стратегическое планирование агрессии против СССР" журнал "Военно-исторический журнал" 3\1991
(Прим.85*) - М.Маслов "Чайки" прошли полпути" журнал "Авиация и космонавтика" 9\1996
(Прим.86*) - П.Поспелов "История Великой Отечественной войны СССР 1941-45" т.2
(Прим.87*) - С.Колов "На задворках люфтваффе" журнал "Крылья Родины" 10\1996
(Прим.88*) - С.Иванников "Ястреб" - состарившийся птенец" журнал "Крылья Родины" 05\1996
(Прим.89*) - Е.Подольный "Черноморская "Чайка" журнал "Крылья Родины" 05\1996
(Прим.90*) - В.Иванов "Крылья над Балтикой" журнал "Крылья Родины" 3\1996
(Прим.91*) - В.Котельников "След "Оборотня" журнал "Крылья Родины" 3\1999
(Прим.92*) - Н.Кудрин "Самолет с завидной судьбой" журнал "Крылья Родины" 10\1999
(Прим.93*) - С.Колов "Горбатый "ястреб" Маркетти" журнал "Крылья Родины" 2\2000
(Прим.94*) - С.Колов "Классический "хейнкель" журнал "Крылья Родины"
(Прим.95*) - В.Котельников "Истребители Франции" журнал "Крылья Родины" 5\2000
(Прим.96*) - В.Алексеенко "В суровые годы войны" журнал "Крылья Родины" 5\2000
(Прим.97*) - С.Иванцов "Крупный "бриллиант" Средиземноморья" журнал "Крылья Родины" 9\1998
(Прим.98*) - С.Колов "Многоликий "француз" журнал "Крылья Родины" 5\2001
(Прим.99*) - М.Морозов "Как был упущен "Скагеррак" журнал "Арсенал-Коллекция" 8\2013
(Прим.100*) - В.Котельников "Накануне Второй Мировой" журнал "Крылья Родины" 4\2001
(Прим.101*) - Э.Манштейн "Упущенные победы"
(Прим.102*) - В.Котельников "Истребители Бельгии" журнал "Крылья Родины" 1\2002
(Прим.103*) - В.Котельников "Модель 75" журнал "Крылья Родины" 2\2002
(Прим.104*) - Ю.Смирнов "Герой "челночных операций" журнал "Крылья Родины" 6\2002
(Прим.105*) - С.Колов "Сигара" фирмы "Мицубиси" журнал "Крылья Родины" 1\2003
(Прим.106*) - С.Сазонов "Глазастый филин" или "летающая рама" журнал "Крылья Родины" 8\2002
(Прим.107*) - Н.Сойко "Полет "кондора" журнал "Крылья Родины" 1\2003
(Прим.108*) - Е.Подольный "Штурмовик, который рвался на фронт" журнал "Крылья Родины" 5\2004
(Прим.109*) - С.Колов "Долгая жизнь "Мустанга" журнал "Крылья Родины" 9\2004
(Прим.110*) - С.Колов "Фэйри "Бэттл" - элегантный неудачник" журнал "Крылья Родины" 11\1998
(Прим.111*) - С.Колов "Быстро постаревший защитник" журнал "Крылья Родины" 5\2006
(Прим.112*) - В.Алексеенко "В суровые годы войны" журнал "Крылья Родины" 5\2000
(Прим.113*) - С.Кедров "Макки" - заядлые вояки" журнал "Крылья Родины"
(Прим.114*) - С.Колов "Классический "хейнкель" журнал "Крылья Родины" 3\2000
(Прим.115*) - сборник "Дальняя авиация России"
(Прим.116*) - А.Заблотский "Р-36 - первое приближение к Р-40" 12\2015, журнал "Арсенал-коллекция" 12\2015
(Прим.117*) - Э.Земке "От Сталинграда до Берлина"
(Прим.118*) - А.Заблотский "Небо над Балтикой, год 1941. Авиация КБФ против Кригсмарин", журнал "Арсенал-коллекция" 5\2014
(Прим.119*) - М.Быков "Боевой «Костыль» Фридриха Николауса", журнал "Арсенал-коллекция" 6\2013
(Прим.120*) - советские редакторские комментарии к книге Э.Земке "От Сталинграда до Берлина"
(Прим.121*) - "История Великой Отечественной войны", т.2