ЗМІСТ:100 тем

- ЩЕ РАЗ ПРО БРЕСТСЬКУ ФОРТЕЦЮ >БИТИ НАПОЛЕОНА >БІЛОПОЛЬСЬКИЙ ПОСПІХ 1920 РОКУ >БОЇ В ПІВНІЧНІЙ АФРИЦІ МОВОЮ ЦИФР >БРОНЕТАНКОВА СТАТИСТИКА ДРУГОЇ СВІТОВОЇ >БТТ АНТИГІТЛЕРІВСЬКОЇ КОАЛІЦІЇ >БТТ ГІТЛЕРІВСЬКОЇ ВІСІ >БУЛИ НЕ ГОТОВИМИ ДО ВІЙНИ? >БУТИ ВІЙНІ >БУТИ ПО ЦЬОМУ! >ВЕЛИКІ ПРО ВСЕ І НІ ПРО ЩО >ВИДАТНІ ЛЮДИ І СІМЕЙНЕ ЖИТТЯ >ВИКРУТАСИ ІСТОРІЇ >ВИТОКИ ЧЕРВОНОГО ТЕРОРУ >ВОЄННА АВІАЦІЯ У ЦИФРАХ >ВОЄННИЙ ПОБУТ ТА БУТТЯ >ВОРОГ У ВОРІТ >ВТРАТИ ФАШИСТІВ ДО НАПАДУ НА СРСР >ГЕОПОЛІТИКА ДОГОРИ НОГАМИ >ГРОШОВО-ПРОДУКТОВА СОБІВАРТІСТЬ ЖИТТЯ >ДО НЕПРИСТОЙНОСТІ ДИВАЦЬКА ВІЙНА >ДО ПОРИ МОВЧАЗНА СМЕРТЬ >ДОБРОВІЛЬНО-ПРИМУСОВА ДОПОМОГА ФАШИЗМУ >ДОПОМОГА СРСР ФАШИСТСЬКІЙ НІМЕЧЧИНІ >ДРУГИЙ ФРОНТ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ >ЕКОНОМІКА НІМЕЧЧИНИ НАПЕРЕДОДНІ ТА ПІД ЧАС 2СВ >ЕТИКЕТОМ ПО СТОЛУ >З НЕДОЗРІЛОГО >ЗА ВЗЯТТЯ БЕРЛІНУ >ІСПАНСЬКА ПРЕЛЮДІЯ ВЕЛИКОЇ ВІЙНИ >ІСТЕРІЯ НЕЛЮДЯНОСТІ >КАТАСТРОФА ЧЕТВЕРТОГО ФЛОТУ СВІТУ >КИТАЙСЬКИЙ NO PASARAN >КОМУ ВІРИТИ АБО ПРАВДА ПРО АФГАНІСТАН >КРИМСЬКА ЕПОПЕЯ 1855-56 РОКІВ >КУРСЬКА БИТВА БЕЗ ІДЕОЛОГІЧНОГО ЛУШПИННЯ ("РУМ’ЯНЦЕВ-КУТУЗОВ") >КУРСЬКА БИТВА БЕЗ ІДЕОЛОГІЧНОГО ЛУШПИННЯ ("ЦИТАДЕЛЬ") >ЛЕНД-ЛІЗ БЕЗ КУПЮР >ЛЕНІН-ПОРТРЕТ БЕЗ РЕТУШІ >ЛИЦАРСТВО НЕ ВІД СВІТУ ЦЬОГО >МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО АВІАЦІЮ >МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО БРОНЕТАНКОВУ ТЕХНІКУ >МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО НАДВОДНИЙ ФЛОТ >МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО ПІДВОДНИЙ ФЛОТ >МАЛОЗГАДУВАНЕ ПРО ХОЛОДНУ ЗБРОЮ >МАРШАЛ-МАРОДЕР ЖУКОВ >МИСТЕЦТВУ-БУТИ! >НАЦІОНАЛЬНИЙ СКЛАД ВІЙСЬКОВОПОЛОНЕНИХ В СРСР >НЕ ВЕЛИКІ ДИВАКУВАТОСТІ ВЕЛИКИХ ЛЮДЕЙ >НЕ ВІР ОЧАМ СВОЇМ >НЕВИПРАВДАНА ВОЄННА ЖОРСТОКІСТЬ >НЕВІДОМА АРТИЛЕРІЯ >НЕВІДОМЕ ПРО ВІДОМИХ ЛЮДЕЙ >НЕВІЛЬНИЧА ПРАВДА >НЕЗРУЧНА ІСТОРІЯ >НЕСКОРЕНА ПОЛЬЩА >НІМЕЦЬКИЙ ПОЛОН І ПРИМУСОВА ПРАЦЯ >НКВС ПЕРЕД ОБЛИЧЧЯМ ЦИФР >ОБЕРЕЖНО ДЕЗІНФОРМАЦІЯ >ОСОБЛИВА СПАРТА >ОСОБЛИВОСТІ НАЦІОНАЛЬНИХ КУХОНЬ >ПАРАДОКСАЛЬНО АЛЕ ФАКТ >ПЕРЕМІЩЕННЯ ЧИ ПЕРЕМІШУВАННЯ? >ПЕРШІЙ СВІТОВІЙ ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ >ПІСЛЯ БОРОДИНСЬКОГО ПОБОЇЩА >ПО СМЕРТІ БЕЗ СПОКОЮ ТА ПОВАГИ >ПОДВІЙНІ СТАНДАРТИ СОЮЗНИЦЬКИХ БОМБАРДУВАНЬ >ПОЛОН І ВСЕ ЩО ЙОГО СТОСУЄТЬСЯ >ПОЛТАВСЬКА БАТАЛІЯ БЕЗ УПЕРЕДЖЕНОСТІ >ПРИХОВАНЕ РАБСТВО В СРСР >ПРО ФОРМУ СПОРЯДЖЕННЯ НАГОРОДИ ТА ВІДЗНАКИ >ПРО ЩО НЕ ПРИЙНЯТО ГОВОРИТИ АБО ЛІЦЕНЗІЙНИЙ КРАДІЖ >РЯТІВНІ КРИЛА ЛЮФТВАФФЕ >СТАЛІН-ЦЕ ЛЕНІН СЬОГОДНІ >СТИМУЛИ ВОЮВАТИ КРАЩЕ >СТРАТЕГІЯ ВИПАЛЕНОЇ ЗЕМЛІ >СТРАТИТИ НЕ МОЖНА ПОМИЛУВАТИ >СТРІЛЕЦЬКЕ РОЗМАЇТТЯ >ТАНКОВЕ ПРОТИСТОЯННЯ ПІД ПРОХОРІВКОЮ >ТЕЛЕВІЗІЙНІ ШТАМПИ ПРО ВЕЛИКУ ВІТЧИЗНЯНУ ВІЙНУ >ТРОФЕЙНЕ ОЗБРОЄННЯ НА СЛУЖБІ РККА ТА ВЕРМАХТУ >ТЯГЛОВА СИЛА ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ >У ЖОРНАХ НКВС >УЧАСТЬ ІНОЗЕМЦІВ У ВІЙСЬКАХ ГІТЛЕРА >ФАШИСТСЬКА ДОПОМОГА СРСР >ФАШИСТСЬКИЙ ЛЕНД-ЛІЗ >ФІНСЬКА ЗИМОВА ВІЙНА >ХАЛХИН-ГОЛ ТА ХАСАН У ЦИФРАХ >ХІМІЯ ВІД ДИЯВОЛА >ХТО ВОЮВАВ ЗА АНГЛІЮ >ХТО КОГО КОПІЮВАВ? >ХТО ХОВАЄТЬСЯ ЗА ПСЕВДОНІМОМ >ЦЕРКВИ В СРСР >ЦІКАВЕ З СВІТУ ЇЖІ ТА НАПОЇВ >ЦІНА ПЕРЕМОГ-ПОРАЗОК У 2СВ >ЧОРНІ МІТКИ НЕЛЮДЯНОСТІ >ШОУ ЯЧМІННИХ ЛЮДЕЙ >ЩО МИ ЗНАЄМО ПРО ДИСЦИПЛІНАРНИЙ БАТАЛЬЙОН >ЩО НЕ ТАК З ЛЬОДОВИМ ПОБОЇЩЕМ?

ЛЕНД-ЛІЗ БЕЗ КУПЮР

24.02.2022 - останнє, на відміну від репостів, оновлення теми
Нова інформація позначається червоним, але не обов'язково знаходиться на початку теми
Активні посилання на подібні цій теми: "Фашистський ленд-ліз"
Цікаве з Нету за даною темою: "Шланг з поверненням", "Як монголи допомогли РККА перемогти Гітлера"

СРСР отримував за ленд-лізом виключно те озброєння та техніку, що вибирав сам після довгих і кропітких перевірок і затримки виникали лише тоді, коли якійсь новий її взірець тільки-но поступив на озброєння країни-донора і вона не встигала виробити потрібну його кількість. Стосовно всього іншого, що повинно було поставлятися за ленд-лізом, СРСР сповідував принцип "затикання вузьких місць" у постачанні своєї промисловості і армії гостро необхідним у цей момент часу.
Задля більшої зручності та наочності тема розбита на три розділи:
1. Ленд-ліз у часовому просторі ВВВ
2. Що і від кого конкретно отримав СРСР за ленд-лізом
3. На яких умовах відбувався ленд-ліз до СРСР


- "Без цих двох видів допомоги (30 тисяч тон алюмінію до початку жовтня 1941р і як мінімум щомісячно 400 літаків і 500 танків) Радянський Союз буде або розгромлений, або послаблений до такої міри, що надовго втратить можливість допомагати своїм союзникам активними бойовими діями на фронті у боротьбі проти гітлеризму" - з послання Сталіна Черчиллю, початок вересня 1941р (Прим.41*)
- "Неможливо заперечувати, що американці нам гнали стільки матеріалів, без яких ми б не могли формувати свої резерви і не могли б продовжити війну" - Г.Жуков (Прим.33*)

Наприкінці червня 1941р Сталін "бомбардував" Англію і США посланнями, в яких містилися все більш настійливі вимоги про постачання воєнних матеріалів. В одному з перших послань наводився список - Сталін просив 3000 винищувачів, 3000 бомбардувальників, 20 тис. легких зенітних гармат, 3 млн. пар чобіт і величезну кількість різноманітних видів сировини. При цьому завжди була присутня прихована загроза - якщо не буде поставок, СРСР не зможе продовжувати боротьбу. Поступово вимоги стали більш реалістичними і, що найважливіше, стосувалися лише того, що могло бути поставлено в СРСР (Прим.25*)

1.Ленд-ліз у часовому просторі ВВВ
- з 22 червня по 30 вересня 1941р поставки з США до СРСР склали 186 144 тон, з яких 78,4% або 146 тис. т. склали нафтопродукти
- у жовтні - грудні 1941р з Англії та США поступило 819 бойових літаків, в основному винищувачів, що склало біля 30% виробництва бойових літаків (2665) в СРСР за цей період (Прим.57*)
- у грудні 1941р перші 212 (227 - Прим.55*) винищувачів Bell P-39 "Airacobra" прибули з Англії у СРСР, при цьому німцями було потоплено транспорт разом з 54 літаками цього типу на борту (Прим.53*)
- на грудень 1941р, коли у РККА залишився 1731 танк (з них 1214 легких танків Т-26, БТ, Т-40 і Т-60) СРСР отримав перші 180 танків з США та 750 танків з Англії, що складало понад 50% з того, що мала тоді РККА (Прим.14*). За іншими даними, з жовтня по грудень 1941р СРСР отримав 466 англійських та 27 американських танків – це 18,1% радянського виробництва за IV квартал 1941р.
- у першій половині 1942р СРСР отримав від союзників біля 2600 бойових літаків, що становило біля 30% їхнього виробництва радянською промисловістю (Прим.57*)
- у першій половині 1942р РККА отримала від союзників 2300 танків, понад 1500 бронетранспортерів, які в СРСР не вироблялися. Це біля 20% з 11100 танків радянського виробництва за цей період.
- у 1941-42рр РККА отримала за ленд-лізом 4697 танків, у 1943р - ще 3026 (Прим.55*)
- на початок сівби 1942р з США "іранським шляхом" надійшло 9 тис. тон посівного матеріалу
- у 1942–1944рр за ленд-лізом наркомат боєприпасів отримав біля 89 тис. тон або 24,5% з 362 тис. тон тротилу, виробленого в СРСР. При цьому з 160 тис. тон толуолу, який був потрібен для виробництва тротилу, 64 тис. тон (40%) було отримано від союзників
- на середину 1943р було поставлено 11 тис. літаків, 138 тис. вантажівок і джипів, 912 тис. тон сталі, 387600 тон міді, (75% всієї використаної в воєнній індустрії СРСР міді - Прим.6*), тоді, як СРСР виробив 27816 тон міді за 1941-45рр (Прим.1*)
- за 1943р тільки США поставили 6323 бойових літака (18% від всіх вироблених СРСР у 1943р), з них 4569 винищувачів (31% від всіх винищувачів, вироблених СРСР у 1943р) (Прим.9*)
- з середини 1943р і до кінця 1944р до СРСР за ленд-лізом було поставлено понад 200 тис американських вантажівок та джипів (Прим.43*)
- 7,5 млн. тон вантажів з 16,651 млн. тон, що були відправлені за ленд-лізом за всю ВВВ, приходилося на осінь 1941р - грудень 1943р (Прим.6*)
- з жовтня 1941р по червень 1942р поставлено 1,42 млн т. допомоги, з якої біля 30% склали метали, 22% продукти, 15% бойова техніка та 12% нафтопродукти. З урахуванням британської допомоги озброєння і вибухові речовини за обсягом були приблизно дорівнювати продуктам.
- з червня 1942р по липень 1943р (поставки за другим протоколом, підписаним СРСР та союзниками у червні 1942р), поставки склали – 3,1 млн т, 1\3 з них продовольство, 24% – метали, 15% - бойова техніка. Нафтопродукти, вибухові речовини та обладнання заповнили 7%, 6% і 5% тоннажу відповідно.
- з липня 1943р по червень 1944р (поставки за третім протоколом) – 5,75 млн т, з яких 30% поставок складали продукти, 18% метали, 13% - бойові і транспортні машини, нафтопродукти, вибухові речовини та обладнання зрівнялися – по 8%.
- до травня 1945р (поставки за четвертим протоколом) було поставлено ще 5,5 млн т. допомоги, з якої 21% продуктів, 20% металів, 13% нафтопродуктів, 12% бойової техніки і транспорт, 9% - обладнання.
- 11 млн т. з 15,7 млн т. вантажів було отримано за період війни з Німеччиною. З них 70,7% були отримані з другої половини 1943р по травень 1945р. Понад 200 000 т. прибуло до укладання першого протоколу.

2.Загальні дані поставок за ленд-лізом:
- 47,1% всіх поставок до СРСР за ленд-лізом поступило через АлСиб. 23,8% вантажів було доправлено Трансіранським маршрутом. Біля 22,6%, - північними конвоями. 3,9% всіх вантажів було доправлено через Чорне море і 2,9% через Арктику. Арктичні конвої втратили лише 7% тоннажу. Конвої, що направлялися в порти Ірану чи радянського Далекого Сходу, втратили не більше 1%
- тільки 20% всіх поставок належать до воєнної техніки і 80% - до промислового виробництва та продовольства (Прим.42*)
- до 80% потреб радянської військово-медичної служби були забезпечені за рахунок поставок союзників за ленд-лізом, з них же на 40% були задовольнені потреби РККА в новокаїні, сульфаніламідах, глюкозі. Американські і англійські антибіотики та сульфаніламіди не мали аналогів в СРСР, так як радянський пеніцилін стали виробляти тільки у другій половині 1940-х рр. У першу чергу поставками знімався дефіцит хірургічних інструментів, рентгенівських апаратів і лабораторних мікроскопів. Серед іншого було поставлено 1 тис. т вітамінів.
- за даними американських джерел, загалом СРСР отримав 2 680 тис. тон сталі, понад 170 тис. тон алюмінію, 29.4 тис. тон олова, 240 тис. тон міді, 330 тис. телефонних апаратів, 2 тис. радарів, 5 тис. радіостанцій, 900 тис. тон вибухівки, 18 млн. пар взуття. Аналіз радянської офіційної статистики вказує, що 70 з кожних ста автівок РККА, кожний десятий танк, кожний четвертий винищувач, дев'ять з десяти паротягів були поставлені за ленд-лізом
- 70% автомобілів, що використовувалися у РККА, і насамперед вантажівок, були поставлені за ленд-лізом, так як 58% радянського автопарку було втрачено у 1941р
- поставки вибухових речовин та алюмінію склали 120-125% від обсягу радянського виробництва у роки ВВВ - 328 тис.т алюмінію за ленд-лізом проти 263 тис.т, вироблених СРСР
- 96% всіх авіаційних прицілів для бомбардувальників РККА (Прим.34*)
- 802 тис. т. кольорових металі, в основному мідь та алюміній
- 387,6 тис. т. міді (75% всієї використаної у радянському ВПК СРСР - Прим.6*), тоді як СРСР виробив 27816 тон міді за 1941-45рр (Прим.1*)
- 325 тис. тон алюмінію за ВВВ, тоді як сам СРСР виробив 263 тис. тон (Прим.34*)
- 266 тис. тон латуні (Прим.54*)
- доля США у ленд-лізі – 96,4% (Прим.6*)
- 4,5 млн. тон; або 1\4 всіх поставок за ленд-лізом припадала на продовольство (Прим.26*): 1,5 млн. тон продовольства (630 (610 - Прим.42*) тис. тон цукру, 967 тис. тон борошна і пшениці, до 30.06.43р поставлено 12000 тон вершкового масла, у 1942р - 9000 тон посівного матеріалу) (Прим.1*). За іншими даними, 250 тис. тон тушкованки, 700 тис. тон цукру, більше 50% потреби СРСР в жирах і рослинних оліях, 75% всієї використаної в воєнній індустрії СРСР міді (Прим.6*)
- з 22.06.1941 по 30.04.1944 було поставлено США-Англією-Канадою: 9214 танків, 11230 літаків (всього 18865 літаків (з них 17000 бойових літаків), 22 мінних тральників, 12 канонерок, 82 корабля меншого тоннажу, 210 тисяч автомашин, 3 тисячі зенітних гармат, 1111 зенітних установок "Aerlikon", 23 млн. ярдів сукна, 2 млн. покришок, 476 тис. тон високооктанового авіаційного бензину, 170 тис. тон алюмінію і дюралюмінію, 217 тис. тон міді і виробів з міді, 103 тис. тон каучуку, 29 тис. тон олова, 48 тис. тон свинцю, 93 тис. тон джуту, 42 тис. тон цинку, 6.5 тис. тон нікелю, 1,2 млн. тон сталі і виробів з неї, 26 тис. верстатів, 17 тис. мотоциклів, 991 млн. патронів, 23 млн. снарядів, 88 тис. тон пороху, 130 тис. тон тринітротолуолу, 1,2 млн. км телефонного дроту, 245 тис. телефонних апаратів, 5,5 млн. пар армійського взуття. Всього за весь період війни було поставлено - 427 тис. вантажівок (з них 152 тис. "Studebaker"), 13 тис. транспортерів, понад 2 тис. ремонтних автомобілів, 37 тис. мотоциклів, 2670 тис. тон нафтопродуктів, 4478 тис. тон продовольства. (Прим.3*) - більшість радянських архівів за ленд-лізом і дотепер засекречені і недосяжні дослідженню. Дані взяті з Матеріалів приймальної комісії Головного бюро інженерного корпусу Червоної армії: англійцями (англійцями і канадцями - Прим.25*) було поставлено 1084 танка "Matilda-II" (Прим.14* та 25*) (втрачено при транспортуванні 164 (252 - Прим.25*), 3782 (420 втрачено при транспортуванні) "Valentine", 2008 бронетранспортерів "Bren" МК1, 20 легких танків "Tetrarch" МК7, 344 (191 втрачений при транспортуванні) танка "Churchil" (301 "Churchill", з яких 44 втрачено при транспортуванні - Прим.25*), 650 СУ-57 (Т48), 1590 авторемонтних майстерень з Канади. Окрім того, англійцями було поставлено 6 танків "Cromwell" і 1212 універсальних транспортерів (Прим.25*) За іншими даними, до СРСР було відправлено танків: 1084 "Matilda-II", 301 "Churchil-III", 1676 М3А1 "Stuart" (1232 - Прим.21*), 4063 М4А2 "Sherman", 3782 "Valentine" (дісталося СРСР 3332 машини - Прим.39*) (Прим.14*,39*). За даними ГБТУ РККА у 1941р було прийнято 216 "Valentine", у 1942р - 959, у 1943р - 1776, у 1944р - 381 (Прим.39*)
- за роки війни СРСР за ленд-лізом отримав 18566 одиниць бронетехніки - це 16% всіх танків, 12% САУ (659 САУ т-78 (в СРСР – "СУ-75"), 52 САУ М10, 100 зенітних СУ М15, 1000 зенітних СУ М17), 100% бронетранспортерів (3340 "Scout" (Прим.15*), 1200 М2, М3 і М9, 2008 "Universal") (Прим.2*). За іншими даними, з США та Англії СРСР отримав майже 19 тис. літаків, біля 600 кораблів різних класів, 11 тис. танків, біля 650 САУ, 6 тис. бронетранспортерів, 12 тис. гармат, бомбометів та мінометів, біля 500 тис. автомобілів, 3 тис. похідно-ремонтних майстерень (Прим.22*)
- постачання авіабензину за ленд-лізом склало 57,8 % від його виробництва в СРСР за весь період війни (Прим.8*)
- поставки моторного палива за ленд-лізом склали 51,5% радянського виробництва
- 2,6 млн.т загалом склали поставки високооктанового бензину і так званих світлих бензинових фракцій
- постачання залізничних рейок за ленд-лізом склали більше 80 % від радянського виробництва. Західні постачання склали також 53 % від загального обсягу радянського виробництва вибухових речовин, більше 80 % від загального обсягу виробництва. А алюмінію за ленд-лізом було поставлено у 1,25 рази більше, ніж було вироблено радянською промисловістю за період ВВВ (Прим.8)
- з 102200 одиниць БТТ за ленд-лізом: 12505 танків, 1800 САУ, 1100 ЗСУ і 7179 БТР (Прим.14*)
- 100% (7179 одиниць) бронетранспортерів, що мала СРСР у 2СВ, були поставлені за ленд-лізом (Прим.14*)

ПІДСУМКОВА КІЛЬКІСТЬ наданого всіма країнами-донорами:
- літаків - 22 150, танків та САУ - 12 700, зенітних та протитанкових гармат - 13 тис., кораблів та суден - 560, легкових джипів і всюдиходів - 51 503, вантажних автомобілів - 375 883, мотоциклів - 35 170, тракторів - 8 071, гвинтівок - 8 218, автоматичної зброї - 131 633, пістолетів - 12 997, вибухових речовин - 345 735 тон, динаміту - 70 400 000 фунтів (31 933 тон), пороху - 127 000 тон, тротилу - 271 500 000 фунтів (123 150 тон), толуолу - 237 400 000 фунтів (107 683 тон), детонаторів - 903 000, обладнання будівель – на $10 910 000, товарних вагонів - 11 155, локомотивів - 1 981, вантажних суден – 90, протичовнових кораблів - 105, торпед - 197, радіолокаторів - 445, двигунів для кораблів - 7 784, продовольства - 4 478 000 тон, машин і обладнання - на $1 078 965 000, кольорових металів - 802 000 тон, нафтопродуктів - 2 670 000 тон, хімікалій - 842 000 тон, бавовни - 106 893 000 тон, шкіри - 49 860 тон, шин - 3 786 000, армійських черевиків - 15 417 000 пар, ковдр - 1 541 590, спирту - 331 066 літрів, ґудзиків - 257723498 шт.
- з 1942р з США, Англії та Канади СРСР отримав біля 500 кораблів, катерів та допоміжних суден (Прим.26*)
- згідно узагальненим радянським даним, за роки ВВВ з США-Англії-Канади отримано 400 тис. автомашин, 2,67 (2,586 - Прим.47*)
млн. нафтопродуктів (1,16 млн. високооктанового авіабензину), 44,6 тис. металорізних верстатів, 1860 паровозів, 11,6 тис. вагонів та платформ, 517,5 тис. тонн кольорових металів, 172,1 тис. тон кабелю та проводів, 18,7 тис. літаків, 10,8 тис. танків, 9,6 тис. гармат, 473 млн. снарядів, 15 млн. пар взуття, 69 млн. кв. метрів вовняної тканини (Прим.26*)
- до СРСР поступило біля 2 млн. км. телефонного кабелю за власного виробництва у 233 тис. км. Прибуття імпортних польових телефонів скоротило їх некомплект в РККА на 1943г з 75 до 20%. Наприкінці війни імпортне обладнання зв'язку складало біля 80% того, що перебувало в РККА-ВМФ
- всього було отримано біля 19537 бойових літаків, з яких 13804 винищувачів, 4735 бомбардувальників, 709 транспортних літаків, 207 гідролітаків-розвідників та 82 навчальних літака (Прим.28*)
- за роки ВВВ поставлено для потреб радянського ВМФ 1611 12,7мм спарених кулеметів "Colt-Browning" та 92 12,7мм зчетверених кулеметів "Vickers" (Прим.16*)- у битві під Москвою імпортна бойова техніка складала 20%, що, в свою чергу, дорівнювалося щомісячним втратам радянської БТТ - загальні поставки літаків за ленд-лізом в 1941р склали 10% і 30% в 1943р від вироблених в СРСР (Прим.10*)
- для побудови літака використовувався спеціальний брезент, що поставлявся виключно за ленд-лізом (Прим.1*)
- 127 ремонтних танка М31 (в СРСР – "Т2"), 200 броньованих тракторів на базі танка "Stuart", 190 транспортерів REO, 295 тягачів "Diamond", 1590 похідно-ремонтних (дані тільки англійських та канадських поставок) майстерні (за суттю – міні танкоремонтний завод), кожна з 6-10 вантажних автомобілів, кілька десятків аварійних тягачів "Skemmel" (Прим.2*), не менше 100 автомобілів-амфібій "Ford-GPA" (2200-3500 (3500 - Прим.25*) амфібій "Ford-GPA" та 723 (586 - Прим.25*) GMC DUKW 353 (Прим.23*)
- за ленд-лізом отримано 409,5 тис. автомобілів (20 тис. джипів). Згідно наступним даним, СРСР отримав 428612 автомобілів (152 тис. "Studebaker", 50501 джипів Willis MB і Ford-GPW, що поступали у комплекті з одновісним причепом; 19621 "Dodge" WC, 300 "Dodge" WC-62; 5992 (6700 - Прим.25*) GMC CCKW-352\253), зокрема 119600 з них були зібрані з машинокомплектів в СРСР, власних автомобілів СРСР виробив 205 тис, з яких тільки 159,4 тис. були відправлені до РККА (Прим.23*). За іншими даними, на 1945р з 665 тис. вантажівок 427 тис. отримані за ленд-лізом (Прим.6*,8*)
- 127 тис. тон готових порохів (Прим.54*), що відповідало піку виробництва в СРСР у 1944р, і 1\3 всього тротилу, що отримала РККА у роки війни, було отримано, за російськими даними на середину 2017р, за ленд-лізом
- 150 (123 - Прим.54*) тис. тон матеріалів для виробництва порохів, з них 126,743 тис. тон етилового спирту, 9,804 тис. тон гліцерину, 839 тон камфори, 141 тонна сірчанокислого калію, 1679 тон калійної селітри, 1529 діетіленгліколю, 1544 тон централіту, 1995 тон дибутилфталату, 507 тон дифеніламіну (Прим.26*)
- всього ж було отримано 903 тис. детонаторів, 46 тис. тон динаміту, 146 тис. тон тротилу і 114 тис. т. толуолу. А також 603 млн. патронів рушничного калібру, 522 млн. великокаліберних патронів, 3 млн. снарядів до 20-мм авіагармат і 18 млн. зенітних снарядів (Прим.54*)
- за роки 2СВ від союзників СРСР отримав 13,5 млн пар шкіряних армійських черевиків, 2 млн. комплектів натільної білизни, 2,8 млн. шкіряних ременів, 1,5 млн. вовняних ковдр
- з Англії-Канади: 5218 танків, 5000 ПТГ, 4020 вантажівок, 1720 мотоциклів, 15 млн. пар черевиків та 4 млн. т. вантажів, включаючи продовольство (Прим.42*), а також 12,5 тис. тон кордитного пороху, 10 тис. тон порохових шашок для реактивних снарядів М-13 (Прим.26*)
- 1\3 каучуку, отриманого СРСР за роки ВВВ, поставлено за ленд-лізом (Прим.54*)
- 12 тис.т етиленгліколю (охолоджувальна рідина для одночасної заправки мінімум 250 тис. авіамоторів) (Прим.54*)

ленд-ліз з США:
- за період з 01.10.41р по 30.04.44р доставлено з США: літаків - 6430, і понад те - 2442 літаки, отримані з США в рахунок зобов'язань Англії, танків - 3734, мінних тральників - 10, великих мисливців за підводними човнами - 12, торпедних катерів і малих мисливців за підводними човнами - 82, автомашин - 206.771, інших засобів воєнного механізованого транспорту - 5397 одиниць, мотоциклів - 17 017, зенітних гармат - 3168, гармат "Ерлікон" - 1111, снарядів - 22,4 млн. штук, патронів - 991,4 млн. штук, пороху - 87,9 тис. тонн, толуолу, тринітротолуолу і амоніту - 130 тис. тонн, польового телефонного дроту - 1229 тис. км., телефонних апаратів - 245 тис. штук, армійських черевиків - 5,5 млн. пар, армійського сукна - 22,8 млн. ярдів, автопокришок - 2073 тис. штук, а також: високооктанового авіаційного пального (авіабензин і ізооктан) - 476 тис. тонн, алюмінію і дюралюмінію - 99 тис. тонн, міді і виробів з неї - 184 тис. тонн, цинку - 42 тис. тонн, нікелю - 6,5 тис. тонн, сталі і стальних виробів - 1160 тис. тонн, з них рейок з кріпленням - 246 тис. тонн, металорізальних верстатів - 20 380, різного промислового обладнання на суму - 257,2 млн. доларів, зокрема енергосилового обладнання загальної потужності - 288 тис. квт., включаючи 263 пересувні електростанції загальною потужністю 39 тис. квт, обладнання 4-х нафтоперегонних заводів та алюмінієвого прокатного заводу, 4138 судових двигунів загальною потужністю 1768,7 тис. кінських сил, 2718 пресів і молотів, 524 крана, 209 екскаваторів, 241 паровоз, платформ - 1154, цистерн для перевезення кислот - 80 штук. Продовольство доставлено у кількості 2199 тис. тонн (Прим.58*)
- 9,1 тис. т молібденового концентрату, без якого неможливо виплавити високолеговану сталь, а також 34,5 тис. т цинку, 7,3 тис. т ферокремнію, 3,3 тис. т ферохрому, 460 т ферованадію, 370 т кобальту та 12 тонн цезію. І ще 48,5 тис. т електродів для виробництва алюмінію та міді
- 1000 ЗСУ М17 (Прим.25*,37*) та 100 ЗСУ М15 (Прим.37*)
- 525,369 тис. надміцної сталі або 50% від виробленої у СРСР (Прим.*)
- 12 з 50 млрд. доларів - загальний обсяг допомоги США СРСР (Прим.25*)
- Дані 21-го обліку Конгресу США за операціями ленд-лізу "Поставки з США від початку дії угоди про ленд-ліз до вересня 1945р": 4795 літаків, 7056 танків (біля 7500 - Прим.26*), 51503 автомобілів підвищеної прохідності, 375883 вантажівки, 35170 мотоциклів (Прим.42*), 8071 трактор, 8212 гармат, 131633 кулеметів, 345735 тон вибухових речовин, будівельне обладнання на суму 10,9 млн. доларів, 11155 вагонів, 1971 локомотив, 90 транспортних суден, 105 протичовнових суден і катерів, 197 торпедних катерів, 7784 суднових двигунів, 4478000 тон продовольства, 802000 тон кольорових металів, 2670000 тон нафтопродуктів, 842000 тон хімічних речовин, 106893000 ярдів бавовни, 49860 тон шкіри, 3786000 штук покришок, 15417000 пар армійського взуття
- з жовтня 1941р по 31.05.45р було поставлено 4,48 млн. тон продовольства (Прим.42*)
- за радянськими даними: біля 7500 танків, 8 тис. зенітних гармат (Прим.26*,54*) та 6 тис. комплектів напівавтоматичних причепів до них (Прим.54*), 132 тис. кулеметів, 345 тис. тон вибухових речовин, понад 500 кораблів та суден різноманітного призначення, 400 (401 - Прим.47*) тис. вантажівок, 51 тис. джипів, 35 тис. мотоциклів, 8 тис. тракторів-тягачів та 3,8 млн. шин (Прим.26*)
- 9,6 тис. американських гармат отримано за роки війни (Прим.12*)
- АТ: 14,535 (18,7 - Прим.12*) тис. літаків чотирнадцяти типів (2243 Р-40 "Curtiss", 2771 бомбардувальник A-20 "Douglas Boston" (2771 з 3128 (3125 - Прим.44*) відправлених - Прим.30*), 842 (862 - (Прим.56*), 870 - (Прим.17*) або 872 - (Прим.44*) бомбардувальника В-25 "Mitchell"; 185 (біля 130 - Прим.48*) гідролітаків "Catalina" (Прим.29*), 19 розвідників "Owl" з 30 відправлених (Прим.49*), 707 транспортників С-47 (Прим.50*,56*), 4952 винищувача P-39 "Aircobra" (Прим.53*) і 2420 (або 2400 - Прим.53*) P-63 "Kingcobra", для їхньої 37-мм авіаційної гармати М4 було поставлено понад 1 млн. фугасних снарядів), 46,287 тис. тон різноманітних авіаційних запчастин, 130,696 тис. тон збірно-розбірних злітно-посадкових смуг, 34 комплекти авіаремонтних майстерень (Прим.31*)
- БТТ: всього 10,8 тис. танків (Прим.12*), з яких 1681 легких танків (443 втрачено при транспортуванні: 1679 "Stuart" і 2 М24 "Chaffee"; 5374 середніх танка (417 втрачено при транспортуванні): 1386 танків М3 "Lee" та 4102 "Sherman" (Прим.25*) або, за іншими даними, майже 1400 танків М3 "Lee" та біля 4 тис. "Sherman" (Прим.38*)
- за іншими даними, з 1232 танків "Stuart" 977 були поставлені у 1942р і 255 у 1943р, причому перші 46 з них - в січні 1942р, а останні 16 - у квітні 1943р (Прим.21*). За іншими даними, США поставили 1776 (104 втрачено при транспортуванні) легких танків "Stuart", 1386 (410 втрачено при транспортуванні) танків "Lee", 4063 (400 втрачено при транспортуванні) танка "Sherman".
- АТТ: 375781 (427284 - Прим.42*) вантажівка (11055 втрачено при транспортуванні), 51503 джипа (3657 втрачено при транспортуванні), 1534 ПАРМ (9 втрачено при транспортуванні), 130 танкоремонтних майстерень, 665 танкових транспортерів (26 втрачено при транспортуванні), 35170 мотоциклів (1870 втрачено при транспортуванні), 8071 гусеничний трактор (253 втрачено при транспортуванні). Окрім цього СРСР придбав у США: 6079 полуторних вантажівок, 2651 2,5-тонних вантажівок, 6 п'ятитонних вантажівок, 19 автотягачів, 1000 джипів та 3 гусеничних трактора (Прим.25*)
- моделі АТТ: автомобільні тягачі - 114200 "Studebaker", 6700 MG, 3100 "International", 47700 "Chevrolet" G-7117, 1000 "Ford", 19600 "Dodge" 3\4; вантажні автомобілі: 61100 "Ford-6", 9600 "Dodge" 1,1\5т, 1700 "Dodge" 3т, 1100 "Bantam", 500 "Ford-Mormon-Hurrington" НН-СОЕ4, 500 "Austin"; легкові автомобілі - 39800 "Willis", 600 "Bantam", 200 "Chevrolet"; спеціальні автомобілі - 200 штабних автомобілів-фургонів "Dodge Carryal" WC53, 2200 амфібій "Ford-GPA", 300 амфібій GM, 800 автопричепів, 900 "Mec-Diesel" та 500 інших (190 "PEO" 28ХS та 295 "Diamond" T-980) (Прим.25*)
- 116 ремонтно-евакуаційних машин БРЕМ М31В2, 100 зенітних САУ М15А1 MGMC, 1000 зенітних САУ М17 MGMC, 650 САУ Т58 (СУ-57), 5 винищувачів танків М18, 52 винищувача танків М10 "Wolverine", 1158 (54 втрачено при транспортуванні) гусеничних транспортерів (342 М2, 2 М3, 421 М5, 413 М9), 96 універсальних транспортерів (Прим.25*)
- 8951 трактор: 413 "Allis-Chalmers" HD10W, 2106 "Allis-Chalmers" HD7W, 243 "Caterpillar" D7, 296 "Caterpillar" D6, 494 "International" ТD18, 246 "International" ТD14, 3275 інших моделей важких тракторів, 560 кранів та екскаваторів, 1118 інших класів гусеничних тракторів (Прим.25*)
- 1400 американських двигунів було встановлено на радянські артилерійські трактори-тягачі Я-12 (Прим.25*)
- 3510 джипів-амфібій (Прим.25*)
- для транспортування вантажів до СРСР через територію Ірану США доставив 96 локомотивів, 2000 вагонів, 230 миль рейок і шпал
- у 1943р СРСР отримав від США 3 тис. "Bazooka" М1 і М9, а також 8510 бойових та 1800 навчальних зарядів до них (Прим.20*)
- 281 воєнний корабель, 128 транспортів, 3 криголама, 15 млн.пар взуття. Отриманий з США телефонний кабель в 3 рази перевищив кількість кабелю, що його виробив СРСР в роки війни (Прим.6* та 8*). 90 американських кораблів для перевезення поставок також були передані СРСР в рахунок ленд-лізу.
- на радянські великі морські мисливці проекту "122" ставилися американські двигуни фірми "General Motors" (Прим.4*), а на малі мисливці МО-4 проекту "174" - американські двигуни "Паккард" (Прим.18*)
- 74 великі морські мисливці з США "тип SC" та якась кількість типу "PCS" (Прим.4*), за іншими даними, 78 великих мисливців "тип БО" (Прим.18*)
- 1611 12,7мм спарених кулеметів Colt-Browning поставлено для потреб радянського ВМФ (Прим.16*)
- більшість з 28 сторожових кораблів типу "Tacoma", переданих СРСР за ленд-лізом, були повернуті США в 1950р (Прим.18*)
- танкер "Unquenot" ("Советская нефть" в СРСР) був переданий у 1943р і 03.05.45р повернутий до США
- пароплав "Dallas" (водовміщенням 7363 брт.) в СРСР отримав назву "Днепрострой" і назад в США не повертався
- більшість з переданих в роки 2СВ за ленд-лізом 57 торпедних катерів типу "Vosper", 49 типу "Higgins" та 62 типу "Elko", CРСР повернув США в 1955р в м.Кіль (Німеччина), м.Стамбул (Туреччина) (Прим.18*)
- щонайменше 1000 півгусеничних бронетранспортерів М17 (Прим.25*)
- у 1942р було поставлено 1158 (1200 - за радянськими даними) півгусеничних бронетранспортерів, з них 342 М2, 2 М3, 401 М5 та 413 М9 (Прим.13*)
- 1900 паровозів (Прим.8* та 42*) і 66 електровозів (радянські майже не вироблялися в роки війни) (Прим.8*). СРСР зміг виробити 446 паровозів (Прим.42*)
- 11075 вантажних вагонів (1087 - вироблено в СРСР за 1941-1945рр (Прим.1*,8*,42*)
- 622,1 тис. тон рейок (майже 60% всіх рейок, що виробив СРСР за роки війни) (Прим.54*)
- 32200 мотоциклів ("Harley-Davidson", "Indian", BCA). (СРСР виробив їх 27816 за 1941-45рр) (Прим.1*). Причому більшість з 26 тис. "Harley-Davidson" 42WLA поставлялися з коляскою М72, що була пристосована під установку стандартного міномета калібру 82мм (Прим.25*)
- 6 нафтопереробних комплексів (4 - Прим.40*,54*), кілька пересувних ТЕЦ, комплект заводу з виробництва шин, 3606000 покришок (Прим.1*,54*), 45000 тон (216 тисяч миль) колючого дроту, 4,5 млн. пар армійських чобіт, 10500 тон шевської шкіри, 328 тис. тон алюмінію (Прим.1*), 13 млн. пар шкіряних армійських черевиків (Прим.54*)
- 44,6 тис. металорізальних верстатів і 104 преса поставлено (115,4 тис. вироблено верстатів СРСР за 1941-1945рр) (Прим.1*)
- за роки війни було поставлено 2859 (2,67 млн.т - Прим.42*) тис. тон всіх марок бензинів. З них – 1250 тис. тон саме авіабензину (1\4 потреб СРСР у цілому - Прим.40*), що в СРСР через більш високе октанове число розбавляли радянським бензином до рівня бензину Б-78. 97% всього наданого в СРСР бензину мав октанове число 99; За іншими даними, було поставлено 628,4 тис. т авіабензину Б-78 та 732,3 тис. т інших марок авіабензинів (Прим.47*)
- 6300 тон тетраетилсвинцю (антидетонаційна присадка до авіабензину) (Прим.54*)
- 348100 тон вибухівки (53% від 60 тис. тон, що виробив СРСР за 1941-1945рр) (Прим.1*)
- 35800 радіостанцій, 5899 радіоприцілів, 348 РЛС, 956700 миль польового кабелю, 2100 миль морського кабелю, 1100 миль підводного кабелю, 189 тис. польових телефонів, більш 670 тис. миль телефонного дроту (Прим.1*,8*). За іншими даними, 16 тис. танкових радіостанцій, 29 тис. різноманітних радіостанцій для піхоти, 619 тис. телефонних апаратів, 1,9 млн. км телефонного дроту, 4,6 млн. сухих батарей і 10 млн. радіоламп (Прим.54*)
- 75 тис. автоматів "Thomson" і 7944 зенітних гармати (Прим.1*)
- спочатку танки поставлялися разом з екіпіруванням та особистою зброєю екіпажу (Прим.21*)
- майже всі поставлені автомобілі були спеціально створені для використання на війні і мали повний привід для їзди по бездоріжжю (Прим.25*)
- 40 млн. пігулок "Cola" (в основному використовувалися в частинах НКВС - прим.ред)
- понад 100 000 протезів кінцівок поставлено у 1945р
- 610 тис.т цукру (41,8% від 1,46 млн. т, вироблених в СРСР - Прим.42*) та 664,6 тис.т мʼясних консервів, що перевищило її виробництво у СРСР
- за сучасними російськими даними на весну 2020р, загалом з США було поставлено до СРСР 1,750 млн. тон продовольства
- загалом за ленд-лізом до СРСР надійшло 33 тис. тон посівного насіння

ленд-ліз з Англії:
- 4292 танка, 5000 протитанкових гармат, 472 млн. снарядів, 12 тральників (Прим.26*)
- 4192 танка за весь час (Прим.26*), з них 750 "Matilda-II" з 1000 доправлених до СРСР (Прим.32*), 20 легких танків "Tetrarch" МК-7 у 1941р (Прим.25*) або на початку 1942р (Прим.38*), 2394 "Valentine" (Прим.38*,39*), 301 "Churchill" (Прим.38*)
- 25 мостоукладальників МК-3К "Valentine-Bridgelayer" (Прим.39*)
- 1100 вантажівок "Bedford" у 1942р (Прим.25*)
- 250 протитанкових мінометів "Spigot" у 1941-42рр (Прим.24*)
- 92 12,7мм зчетверених кулеметів "Vickers" поставлено для потреб радянського ВМФ (Прим.16*)
- корабельні РЛС, зокрема, "тип 291" (станції виявлення) та "тип 284" (керування вогнем головного калібру) (Прим.19*)
- 5 тральників типу "MMC", 31 типу "YMC" і 36 типу "AM" (Прим.18*)
- 7 переданих Англією СРСР в 1942р за ленд-лізом тральників, були переобладнаними в 1940р з норвезьких кораблів-китобоїв "Sika", "Stefa", "Svega", "Susa", "Sumba", "Sildja", "Nav" і повернуті Англії в 1948р (Прим.18*)
- на запчастини до нових літаків для СРСР за англійським ленд-лізом передавалась додатково необхідна кількість літаків (зазвичай, у співвідношенні 1:4), звичайно зношених або таких, що підлягали розбиранню (Прим.11* та 36*)
- 1338 "Supermarine Spitfire" (Прим.11*,27*) і 2932 "Hurricane" (Прим.11*,27*42*), а з початку 1943р поставлялися лише винищувачі "Spitfire" (Прим.11*). Перші 40 "Hurricane" були поставлені в липні 1941р (Прим.42*)
- 12 транспортних літаків AW-41/ST "Albemarle" поставлені у березні-квітні 1943р (Прим.51*)
- танкова радіостанція Р-9 мала англійське походження і довгий час вироблялася з англійських комплектів (особливо - кварцових генераторів частоти) (Прим.5*)
- до кінця 1941р поставлено 38000 тон каучуку (всього 103500 тон), 8000 тон олова, 13000 тон джуту, 8000 тон свинцю
- 14,7 тис. тон авіабензину марки Б-78 і 902,1 тис. тон інших бензинів (Прим.47*)
- понад 2500 універсальних транспортерів Марк-1, а перші 330 протягом осені 1941р (Прим.25*)
- поставлено за період з 22.06.41р по 30.04.44р: 3384 літака і, крім того, ще 2442 літака доставлені з США в рахунок зобов'язань Англії; 4292 танка, 12 мінних тральників, 5239 автомашин і бронетранспортерів, 562 зенітних гармати, 548 протитанкових гармат, снарядів - 17 млн. штук, патронів - 290 млн. штук, пороху - 17,3 тис. тонн, 214 радіоустановок управління артвогнем, 116 приладів для виявлення підводних човнів, а також: каучуку - 103,5 тис. тонн, алюмінію - 35,4 тис. тонн, міді - 33,4 тис. тонн, олова - 29,4 тис. тонн, свинцю - 47,7 тис. тонн, цинку - 7,4 тис. тонн, нікелю - 2,7 тис. тонн, кобальту - 245 тонн, джуту, сизалю і виробів з них - 93 тис. тонн. Обладнання: 6491 металорізальний верстат, різного промислового обладнання на суму 14,4 млн. фунтів стерлінгів, зокрема: енергосилового обладнання загальної потужності 374 тис. квт, 15 984 електромотора, 104 преса і молота, 24 портальних крана, технічних алмазів на 1206 тис. фунтів стерлінгів. Продовольства: 138,2 тис. тонн (Прим.59*)

ленд-ліз з Канади:
- у 1942-44рр поступило 355 тис. тон вантажів, 1188 танків, 842 бронетранспортера (Прим.3*), 827 тис. снарядів, а також алюміній, цинк, нікель, рейки, пшениця та борошно (Прим.26*) 298 тис. тон пшениці і борошна (Прим.3*)
- 1700 вантажівок "Dodge" T-110 L-5 D-60L та 9200 вантажівок "Dodge" WF-32 поступили зимою 1942/43рр (Прим.25*)
- 1380-88 танків "Valentine", але прибуло до СРСР лише 1188 танків (Прим.14*,25*,38*,39*), так як при транспортуванні було втрачено 180 (Прим.25*), а за іншими даними, 320 машин (Прим.38*)
- 1348 універсальних транспортерів (Прим.25*)
- 573 тис. т авіабензину Б-78 поставлено за роки війни (Прим.47*)
- доставлено з Канади: 1188 танків, 842 бронетранспортера, 2568 вантажівок, 827 тис. снарядів, 134,8 млн. патронів, 5 тис. тон пороху, 36,3 тис. тон алюмінію, 9,1 тис. тон свинцю, 23,5 тис. тон міді, 6,7 тис. тон цинку, 1324 тони нікелю, 13,3 тис. тон рейок, 208,6 тис. тон пшениці і борошна (Прим.58*)

3. На яких умовах відбувався ленд-ліз до СРСР
- згідно тристоронньої угоди (відомій як перший Московський протокол) між США, Англією та СРСР у Москві 29.09-01.10.41р, США і Англія зобов'язувалися у рамках ленд-лізу щомісячно з 01.10.41 по 30.06.42р поставляти СРСР: 400 літаків, 500 танків, 200 протитанкових рушниць, 2 тис. тон алюмінію, 7 тис. тон свинцю, 1,5 тис. тон олова, 300 тон молібдену, 1250 тон толуолу, а також протягом року 172 зенітних і 756 протитанкових гармат (Прим.26* і 45*). Другий подібний протокол був підписаний 10.10.42р у Вашингтоні, третій протокол - 19.10.43р у Лондоні, четвертий протокол - 17.04.45р в Оттаві (Прим.26*) У доповнення до цього: по першому протоколу пільги ленд-лізу розповсюджувалися з 01.10.41р строком на 9 місяців обсягом в 1 млрд. доларів (Прим.2* і 45*). Однак реальні поставки БТТ почалися не раніше 1942р, так як США тільки розвертали виробництво власних танків. Тому в 1941р БТТ поставлялася тільки англійського та канадського виробництва. В лютому 1942р США авансували другий млрд. доларів строком на 1 рік у вигляді поставки 8 млн. тон вантажів. В березні 1943р сенат і конгрес США схвалили продовження терміну дії закону про Ленд-ліз. Поставки вантажів до СРСР продовжувалися до липня 1945р (Прим.2*)
- 07.11.41р на СРСР було розповсюджена дія закону США про "Ленд-ліз", заснованого на наступних засадах:
- всі розрахунки за надані матеріали виконуються після закінчення війни;
- матеріали, що будуть знищені, не підлягають ніякій сплаті;
- матеріали, що залишаться придатними для цивільних потреб, сплачуються не раніше, ніж за 5 років після закінчення війни, у порядку надання довгострокових кредитів
- номенклатура поставок за ленд-лізом визначалася радянським урядом і була призвана заткнути "вузькі місця" у постачанні радянської промисловості та армії, постачалося далеко не все, а тільки те, у чому СРСР мав найбільш гостру потребу (Прим.8*)
- поставки за ленд-лізом, згідно останнього протоколу, підписаному у квітні 1944р, повинні були припинитися 12.05.45р. Однак фактично вони були подовжені аж до радянсько-японської війни і остаточно припинилися тільки 20.09.45р (Прим.8*)
- у відповідності до договору, після завершення бойових дій вся техніка і озброєння, придатні до подальшого використання з мирною метою, повинна була бути повернена країнам-поставникам. В межах цього правила, частина авто техніки в 1947р повернулася в США. Щоб не повертати бойові танки союзникам, які віднині стали потенційними ворогами, СРСР частину відправив на метало-брухт, а частину - союзникам з країн Східної Європи. На переговорах 1948р СРСР погодився виплатити лише незначну суму. У 1951р США двічі знижували суму виплат до 800 $млн, а СРСР виплатити лише 300 млн. Згідно угоди 1972р СРСР погодився виплатити 722 млн. доларів разом з відсотками і до 1973р було виплачено 48 млн, після чого платежі припинилися. У 1990р був встановлений новий термін погашення – 2030р на суму 674 $млн.
- США вирішило не претендувати на оплату воєнних постачань за ленд-лізом, але цивільні постачання до СРСР було запропоновано сплатити, однак Сталін відмовився навіть повідомити результати інвентаризації отриманих товарів. Частково борг був погашений за часів М.Хрущова, залишки його складали біля 750 $млн. в епоху Л.Брежнєва, а на 1991р - 674 $млн.
- бомбардувальники В-25 "Мітчел", згідно умов ленд-лізу, повинні були бути після війни повернуті США, але СРСР відповів відмовою і ці літаки несли бойову службу в радянських ВПС до 1953р (Прим.56*)

Безвідплатна державна та неурядова допомога СРСР:
- танкова колона "Революційна Монголія" (32 Т-34 і 21 Т-70) була 02.1942р передана РККА, побудована на кошти МНР (біля 3,8 млн. рублів - еквівалент зібраних монгольським населення 2,5 млн. тугриків, 100 тис. доларів і 300 кг. золота)
- ескадрилья "Монгольський арат" (12 винищувачів Ла-5) була передана РККА, побудованих на кошти МНР з початку й по липень 1943г (2,628 млн. тугриків). До кінця ВВВ речове та продуктове утримання цієї ескадрильї взяла на себе МНР
- Монголія дала РККА 1\5 всіх коней на фронті, 1\5 всіх суконних шинелей, 500 млн. кг м'яса та весь доступний для радянської промисловості вольфрам (Прим.54*)
- на кошти вірмен Ірану та Ефіопії були зібрані гроші на будову танкової колони імені Баграмяна (Прим.7*)
- у роки 2СВ в США був створений "Комітет допомоги росіянам в війні" (Russia War Relief), який на зібрані пожертви поставив ліки, медичні препарати і апаратуру, продукти харчування та одяг на суму понад 1,5 $млрд. В Англії діяв такий же комітет, але зібрана ним сума була значно скромнішою (Прим.8*)

Ще в тему:
- 477 785 автівок сумарно було отримано з США, Англії та Канади, тоді як на початок ВВВ РККА мала 272 600 автівок всіх типів і ще 431 300 машин прийшло у роки війни з заводів та народного господарства
- у підсумку доля поставлених США та Англією бойових літаків склала 15-16% радянського виробництва, при цьому доля винищувачів та бомбардувальників наближалася або перевищувала 20%. Доля танків склала біля 16%
- восени 1942р - весною 1943р танкові і механізовані частини Закавказького та Північно-Кавказького фронтів були озброєні закордонною бронетехнікою на 65–70%. Доля ж іноземної самохідної артилерії складала в РККА всього 7%, але це були переважно зенітні самоходки, які не вироблялися радянською промисловістю (Прим.57*)
- перший прокатний стан на Уралі з випуску броньового листа був пущений у 1943р, так як до цього такі прокатні стани залишилися на окупованій німцями Україні. Виробництво танків до цього здійснювалося лише за рахунок поставок броньового листа за ленд-лізом
- виробництво танків Т-34-85 (М.Барятинський) на нижньотагільському "Уралвагонзаводі" стало можливим лише після закупки відповідного обладнання в США і Англії, що дозволило виробити 10 253 машини на цьому підприємстві у 1944–1945рр
- 2000 РЛС з 2800, що знаходилися на озброєнні РККА, прибули з США та Великобританії.
- надходження американських радіостанцій В-100 дозволило встановити раніше відсутній зв'язок у ланці "дивізія-полк" (Прим.6*)
- перші 146 американських Р-40 "Tomahawk" фірми "Curtiss" поступили в СРСР у вересні 1941р з Англії, за два місяця до прийняття поправки у Закон "Про Ленд-ліз", яка дозволяла його застосовувати і до СРСР (Прим.52*)
- з початку 1943р СРСР активно відмовляється від англійської авіатехніки на користь американської, як більш такої, що задовольняє вимогам сучасних ВПС, для чого багато, підписаних раніше угод про постачання були анульовані (Прим.51*)
- трасою Алсиб (Аляска-Сибір), що діяла з 1942р по жовтень 1945р, було доставлено в СРСР за ленд-лізом 7 908 одномоторних і двомоторних літаків: бомбардувальників (729 Б-25, 1355 А-20), винищувачів (4 Р-40, 2616 Р-39, 2396 Р-63, 3 Р-47), транспортників (707 С-47, 1 С-46), 54 навчально-тренувальних АТ-6. По трасі не тільки переганяли літаки, але й перевозили різноманітні вантажі: воєнне обладнання, золото, слюду, продовольство, обладнання для шпиталів, а також такі невоєнні товари як інкубаційні яйця, протези, голки для швейних машин, запчастини для годинників, канцтовари тощо. За цей час на радянській ділянці відбулося 279 льотних пригод, з них 39 катастроф, 49 аварій, 131 поломка і 60 вимушених посадок. Загинуло 115 чоловік.
- немає і по сьогодні даних про те, що з виробленого СРСР за роки ВВВ зроблено з матеріалів, що були поставлені за ленд-лізом - прим.ред; вже на травень 1942р СРСР зміг випустити 4,5 тис. танків, 14 тис. гармат та понад 50 тис. мінометів (Прим.41*). За 1941-45рр СРСР виробив 110,3 тис. танків і САУ, 523,5 тис. гармат і мінометів, 142,8 тис. літаків (Прим.46*). За іншими даними, за роки ВВВ в СРСР було випущено 112,1 тис. літаків, 102,8 тис. танків та САУ, 482,2 тис. гармат і мінометів, 12139,3 тис. гвинтівок і карабінів, 1515,9 тис. кулеметів, понад 6 млн. автоматів, понад 400 млн. снарядів, понад 21 млрд. патронів, 168,3 млн. гранат, 40 тис. торпед, 38 млн. шинелей, 70 млн. гімнастерок та штанів, 64 млн. пар. шкіряного взуття
- перед тем, як запросити той чи інший взірець озброєння, його в кількох екземплярах надавали в СРСР для ознайомлення та випробувань. Так, попередньо було поставлено: 6 крейсерських танків "Cromwell", 3 танка "Sherman-Crab", переобладнаних проти-мінними тралами, 5 вогнеметних машин "Churchill-crocodile", по 1 бронеавтомобілю АЕС і "Daimler", 1 вогнеметний варіант БТР "Universal - Оса"), 6 канадських снігоходів "Bombardiere", 1 важкий танк "Pershing", 5 легких танків М5, 5 САУ Т-70, 2 легких танка М24 "Chaffee" (прим.2*)
- всі, без винятку, поставлені за ленд-лізом літаки були обладнані радіостанціями (Прим.8*)
- для посилення ґрунтових ВПС фронтових радянських летовищ широко використовувалися ленд-лізівські металеві перфоровані плити: кількість їх, як і іншого аеродромного обладнання, поставленого у роки ВВВ, знайти до тепер не вдалося - прим.ред

ПРИМІТКИ:
(Прим.1*) - Э.Стеттиниус "Ленд-лиз - оружие победы"
(Прим.2*) - М.Коломиец "Танки ленд-лиза"
(Прим.3*) - Л.Кащеев "Автомобили ленд-лиза"
(Прим.4*) - сборник "Боевые корабли мира" за 2001г "Большие морские охотники проекта 122"
(Прим.5*) - А.Драбкин "Я дрался на Т-34"
(Прим.6*) - С.Семененко "Великая Отечественная война. Как это было"
(Прим.7*) - С.Шехтман статья "Потому и великая и отечественная" в газете "Киевский вестник" от 12.05.2011г на основе книги "Победа - одна на всех"
(Прим.8*) - Б.Соколов "Мифическая война. Миражи второй мировой"
(Прим.9*) - Д.Хазанов "Техасец" в России" журнал "Крылья Родины" 08\1995
(Прим.10*) - Августинович "Битва за скорость. Великая война авиамоторов"
(Прим.11*) - В.Котельников "Спитфайр. Лучший истребитель союзников"
(Прим.12*) - Л.Арбатский "Последняя тайна рейха. Выстрел в фюрербункере"
(Прим.13*) - М.Барятинский "Американские полугусеничные бронетранспортеры" журнал "Моделист-конструктор" 5\2001
(Прим.14*) - Г.Холявский "Полная энциклопедия танков мира 1915-2000гг"
(Прим.15*) - М.Барятинский "Скаут - разведывательный бронетранспортер" журнал "Бронеколлекция" №53
(Прим.16*) - А.Широкорад "Отечественные крупнокалиберные пулеметы" журнал "Техника и вооружение" 3\1998
(Прим.17*) - В.Котельников "Норт-амэрикен В-25 "Митчелл" журнал "Авиация и космонавтика" 2\2009
(Прим.18*) - А.Широкорад "Корабли и катера ВМФ СССР 1939-45гг"
(Прим.19*) - А.Царьков "Канонерская лодка "Красное знамя" журнал "Оружие" 10\2010
(Прим.20*) - А.Кихтенко "Совсем не музыкальная "базука" журнал "Оружие" 7\2013
(Прим.21*) - М.Барятинский "Кавалерийский танк Второй мировой М3\М5 General Stuart"
(Прим.22*) - А.Аксенов "Система ВИС: главзагран, спотэкзак и другие" журнал "Братишка" 5\2013
(Прим.23*) - С.Монетчиков "Труженники фронтовых дорог" журнал "Братишка" 9\2013
(Прим.24*) - В.Щербаков "Чудо-оружие" по-английски" журнал "Братишка" 12\2013
(Прим.25*) - Д.Портер "Вторая мировая - стальной вал с Востока. Советские бронетанковые войска 1939-45гг"
(Прим.26*) - И.Вернидуб "Боеприпасы победы"
(Прим.27*) - статья "Hawker", энциклопедия "Мировая авиация" №153
(Прим.28*) - И.Дроговоз "Воздушный флот Страны Советов"
(Прим.29*) - А.Заблотский "Гидросамолет "Каталина” в советской морской авиации в годы войны" журнал "Наука и техника" 1\2013
(Прим.30*) - Г.Липферт "Дневник гауптмана люфтваффе"
(Прим.31*) - газета "Новое русское слово" (США) 15.09.1989
(Прим.32*) - Х.Гарсия "Бронетанковые операции 2МВ"
(Прим.33*) - К.Симонов "Глазами человека моего поколения"
(Прим.34*) - В.Краснов "Ленд-лиз для СССР"
(Прим.35*) - С.Матишов "Война. Юг. Перелом (лето 1942 - осень 1943)"
(Прим.36*) - В.Бакурский "Воздушная кобра" журнал "Мир техники для детей" 12\2005
(Прим.37*) - сборник "Русские танки" №94: M17MGMC
(Прим.38*) - Р.Исмагилов "Танки мира"
(Прим.39*) - сборник "Танки мира: Валентайн" №31
(Прим.40*) - А.Степанов "Развитие советской авиации в предвоенный период. (1938г-первый период 1941г"
(Прим.41*) - К.Эйлсби "План "Барбаросса"
(Прим.42*) - Д.Дин "Странный альянс: история сотрудничества с Россией во время войны"
(Прим.43*) - сборник "100 битв, которые изменили мир №164: Карелия-1944"
(Прим.44*) - С.Мороз "Помощь Союзника" журнал "Наука и техника" 10\2009
(Прим.45*) - Л.Ольштынский "Разгром фашизма. СССР и англо-американские союзники во 2МВ"
(Прим.46*) - В.Бредихин "Советская экономика в годы ВОВ"
(Прим.47*) - Б.Соколов "Правда о Великой Отечественной войне"
(Прим.48*) - Н.Сойко "Советская версия Ар-196" журнал "Крылья Родины" 2\1996
(Прим.49*) - В.Котельников "Американские "совы" на ленинградском фронте" журнал "Крылья Родины" 9\1996
(Прим.50*) - В.Котельников "Небесные извозчики войны" журнал "Крылья Родины" 3\1997
(Прим.51*) - В.Котельников "Британский "обормот" журнал "Крылья Родины" 5\1997
(Прим.52*) - С.Сафонов "Томагаук" в СССР" журнал "Крылья Родины" 11\1999
(Прим.53*) - В.Колов "Необычная судьба американского истребителя" журнал "Крылья Родины" 01\2001
(Прим.54*) - М.Солонин (из материалов личного сайта автора)
(Прим.55*) - Ю.Рыбин "Первенцы ленд-лиза"
(Прим.55*) - A.Вислых "Спасительний ленд-лиз"
(Прим.56*) - сборник "Дальняя авиация России"
(Прим.57*) - М.Мухин "Советская авиапромышленность в годы Великой Отечественной войны"