ЗМІСТ:100 тем

- ЩЕ РАЗ ПРО БРЕСТСЬКУ ФОРТЕЦЮ >БИТИ НАПОЛЕОНА >БІЛОПОЛЬСЬКИЙ ПОСПІХ 1920 РОКУ >БОЇ В ПІВНІЧНІЙ АФРИЦІ МОВОЮ ЦИФР >БРОНЕТАНКОВА СТАТИСТИКА ДРУГОЇ СВІТОВОЇ >БТТ АНТИГІТЛЕРІВСЬКОЇ КОАЛІЦІЇ >БТТ ГІТЛЕРІВСЬКОЇ ВІСІ >БУЛИ НЕ ГОТОВИМИ ДО ВІЙНИ? >БУТИ ВІЙНІ >БУТИ ПО ЦЬОМУ! >ВЕЛИКІ ПРО ВСЕ І НІ ПРО ЩО >ВИДАТНІ ЛЮДИ І СІМЕЙНЕ ЖИТТЯ >ВИКРУТАСИ ІСТОРІЇ >ВИТОКИ ЧЕРВОНОГО ТЕРОРУ >ВОЄННА АВІАЦІЯ У ЦИФРАХ >ВОЄННИЙ ПОБУТ ТА БУТТЯ >ВОРОГ У ВОРІТ >ВТРАТИ ФАШИСТІВ ДО НАПАДУ НА СРСР >ГЕОПОЛІТИКА ДОГОРИ НОГАМИ >ГРОШОВО-ПРОДУКТОВА СОБІВАРТІСТЬ ЖИТТЯ >ДО НЕПРИСТОЙНОСТІ ДИВАЦЬКА ВІЙНА >ДО ПОРИ МОВЧАЗНА СМЕРТЬ >ДОБРОВІЛЬНО-ПРИМУСОВА ДОПОМОГА ФАШИЗМУ >ДОПОМОГА СРСР ФАШИСТСЬКІЙ НІМЕЧЧИНІ >ДРУГИЙ ФРОНТ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ >ЕКОНОМІКА НІМЕЧЧИНИ НАПЕРЕДОДНІ ТА ПІД ЧАС 2СВ >ЕТИКЕТОМ ПО СТОЛУ >З НЕДОЗРІЛОГО >ЗА ВЗЯТТЯ БЕРЛІНУ >ІСПАНСЬКА ПРЕЛЮДІЯ ВЕЛИКОЇ ВІЙНИ >ІСТЕРІЯ НЕЛЮДЯНОСТІ >КАТАСТРОФА ЧЕТВЕРТОГО ФЛОТУ СВІТУ >КИТАЙСЬКИЙ NO PASARAN >КОМУ ВІРИТИ АБО ПРАВДА ПРО АФГАНІСТАН >КРИМСЬКА ЕПОПЕЯ 1855-56 РОКІВ >КУРСЬКА БИТВА БЕЗ ІДЕОЛОГІЧНОГО ЛУШПИННЯ ("РУМ’ЯНЦЕВ-КУТУЗОВ") >КУРСЬКА БИТВА БЕЗ ІДЕОЛОГІЧНОГО ЛУШПИННЯ ("ЦИТАДЕЛЬ") >ЛЕНД-ЛІЗ БЕЗ КУПЮР >ЛЕНІН-ПОРТРЕТ БЕЗ РЕТУШІ >ЛИЦАРСТВО НЕ ВІД СВІТУ ЦЬОГО >МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО АВІАЦІЮ >МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО БРОНЕТАНКОВУ ТЕХНІКУ >МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО НАДВОДНИЙ ФЛОТ >МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО ПІДВОДНИЙ ФЛОТ >МАЛОЗГАДУВАНЕ ПРО ХОЛОДНУ ЗБРОЮ >МАРШАЛ-МАРОДЕР ЖУКОВ >МИСТЕЦТВУ-БУТИ! >НАЦІОНАЛЬНИЙ СКЛАД ВІЙСЬКОВОПОЛОНЕНИХ В СРСР >НЕ ВЕЛИКІ ДИВАКУВАТОСТІ ВЕЛИКИХ ЛЮДЕЙ >НЕ ВІР ОЧАМ СВОЇМ >НЕВИПРАВДАНА ВОЄННА ЖОРСТОКІСТЬ >НЕВІДОМА АРТИЛЕРІЯ >НЕВІДОМЕ ПРО ВІДОМИХ ЛЮДЕЙ >НЕВІЛЬНИЧА ПРАВДА >НЕЗРУЧНА ІСТОРІЯ >НЕСКОРЕНА ПОЛЬЩА >НІМЕЦЬКИЙ ПОЛОН І ПРИМУСОВА ПРАЦЯ >НКВС ПЕРЕД ОБЛИЧЧЯМ ЦИФР >ОБЕРЕЖНО ДЕЗІНФОРМАЦІЯ >ОСОБЛИВА СПАРТА >ОСОБЛИВОСТІ НАЦІОНАЛЬНИХ КУХОНЬ >ПАРАДОКСАЛЬНО АЛЕ ФАКТ >ПЕРЕМІЩЕННЯ ЧИ ПЕРЕМІШУВАННЯ? >ПЕРШІЙ СВІТОВІЙ ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ >ПІСЛЯ БОРОДИНСЬКОГО ПОБОЇЩА >ПО СМЕРТІ БЕЗ СПОКОЮ ТА ПОВАГИ >ПОДВІЙНІ СТАНДАРТИ СОЮЗНИЦЬКИХ БОМБАРДУВАНЬ >ПОЛОН І ВСЕ ЩО ЙОГО СТОСУЄТЬСЯ >ПОЛТАВСЬКА БАТАЛІЯ БЕЗ УПЕРЕДЖЕНОСТІ >ПРИХОВАНЕ РАБСТВО В СРСР >ПРО ФОРМУ СПОРЯДЖЕННЯ НАГОРОДИ ТА ВІДЗНАКИ >ПРО ЩО НЕ ПРИЙНЯТО ГОВОРИТИ АБО ЛІЦЕНЗІЙНИЙ КРАДІЖ >РЯТІВНІ КРИЛА ЛЮФТВАФФЕ >СТАЛІН-ЦЕ ЛЕНІН СЬОГОДНІ >СТИМУЛИ ВОЮВАТИ КРАЩЕ >СТРАТЕГІЯ ВИПАЛЕНОЇ ЗЕМЛІ >СТРАТИТИ НЕ МОЖНА ПОМИЛУВАТИ >СТРІЛЕЦЬКЕ РОЗМАЇТТЯ >ТАНКОВЕ ПРОТИСТОЯННЯ ПІД ПРОХОРІВКОЮ >ТЕЛЕВІЗІЙНІ ШТАМПИ ПРО ВЕЛИКУ ВІТЧИЗНЯНУ ВІЙНУ >ТРОФЕЙНЕ ОЗБРОЄННЯ НА СЛУЖБІ РККА ТА ВЕРМАХТУ >ТЯГЛОВА СИЛА ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ >У ЖОРНАХ НКВС >УЧАСТЬ ІНОЗЕМЦІВ У ВІЙСЬКАХ ГІТЛЕРА >ФАШИСТСЬКА ДОПОМОГА СРСР >ФАШИСТСЬКИЙ ЛЕНД-ЛІЗ >ФІНСЬКА ЗИМОВА ВІЙНА >ХАЛХИН-ГОЛ ТА ХАСАН У ЦИФРАХ >ХІМІЯ ВІД ДИЯВОЛА >ХТО ВОЮВАВ ЗА АНГЛІЮ >ХТО КОГО КОПІЮВАВ? >ХТО ХОВАЄТЬСЯ ЗА ПСЕВДОНІМОМ >ЦЕРКВИ В СРСР >ЦІКАВЕ З СВІТУ ЇЖІ ТА НАПОЇВ >ЦІНА ПЕРЕМОГ-ПОРАЗОК У 2СВ >ЧОРНІ МІТКИ НЕЛЮДЯНОСТІ >ШОУ ЯЧМІННИХ ЛЮДЕЙ >ЩО МИ ЗНАЄМО ПРО ДИСЦИПЛІНАРНИЙ БАТАЛЬЙОН >ЩО НЕ ТАК З ЛЬОДОВИМ ПОБОЇЩЕМ?

МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО НАДВОДНИЙ ФЛОТ

24.02.2022 - останнє, на відміну від репостів, оновлення теми
Нова інформація позначається червоним, але не обов'язково знаходиться на початку теми.
NB: активні посилання на подібні цій теми "Маловідомі факти про підводний флот",

- радянські вітрильники "Товариш" та "Г.Сєдов" - отримані за репараціями від переможеної Німеччини після 2СВ вітрильники "Gorch Fock-1" та "Kommodore Johnsen" відповідно
- при транспортуванні вантажів торговими судами з Англії в СРСР втрати англійського флоту склали 2 легких крейсера, 5 есмінців, 1 підводний човен, 4 мінних тральника, 3 озброєних траулера і 33 торгових судна (З записки наркома зовнішньої торгівлі СРСР А.Мікояна Й.Сталіну і В.Молотову від 27.05.1944р)
- для операції "Ганнібал" (евакуація мирного населення з Курляндії) німцями використовувалися такі гіганти, як лайнер "Кап Аркона", однотипні "Вільгельм Густлофф" і "Роберт Лей", а також "Гамбург", "Ганза", "Дойчланд" і ще 7 пасажирських пароплавів меншого водовміщення, 25 торгових суден і багато малих суден та барж і це тільки на початку евакуації. Щоденно задіяли 8000 тон вугілля. Загалом з 21.01-08.05.45р вивезено 1420000 біженців і 500-600 тис. поранених військовиків вермахту або сумарно 2022602 чоловіка, що зафіксував адмірал Деніц у своїх мемуарах. З 800 німецьких суден було потоплено 245, при цьому на них загинуло біля 33 тис. чоловік - половина припадає на жертви потоплених лайнерів "В.Густлофф" (загинуло 4-9 тис. біженців), "Штойбен" (загинуло 3500 поранених) і транспорт "Гойя" (загинуло до 7 тис. чоловік). Загалом радянські підводники за час операції "Ганнібал" потопили 10 транспортів і 4 воєнних кораблів
- англійський ескортний авіаносець 2СВ "Одесіті" являвся переробленим німецьким торговельним судном "Ганновер", захопленим у лютому 1941р у якості трофея в порту Санто-Домінго (Прим.57*)
- напередодні 2СВ Англія мала 9 авіаносців і 6 будувала, Франція - мала 2 і 2 будувала, Німеччина лише тільки приступила до побудови пари авіаносців "Граф Цеппелін" і "Петер Штрассер", які так і не були збудовані. За генеральним планом будівництва кригсмарине, прийнятому у січні 1939р, на 1947р Німеччина повинна була збудувати 4 авіаносця (Прим.56*)
- у лютому 1940р, під час захоплення Німеччиною Норвегії, люфтваффе помилково знищили 2 німецьких же есмінця (Прим.48*)
- за 10 років, 1881-95рр, в Росії було спущено на воду 114 бойових кораблів, з них 17 броненосців (загальною водомісткістю 171 616 тон), 10 броненосних і бронепалубних крейсерів (68 222 тон), 14 броненосних і не броненосних канонерок (20 599 тон), 73 судна менших рангів, з них 53 міноносця. На 1897р Чорноморський флот мав 6 броненосців, 4 крейсера та 22 міноносця. На 1898р ВМФ Російської імперії став третім у Європі за числом бойових суден
- у 1917р російський ВМФ складався з 561 бойового корабля та 549 допоміжних суден: Балтійський флот - 302 бойових корабля і 270 допоміжних суден, Чорноморський флот - 105 бойових кораблів і 203 допоміжних судна, Флотилія Північного Льодовитого океану - 54 бойових корабля і допоміжних судна, Амурська флотилія - 34 бойових корабля та 13 допоміжних суден, Каспійська флотилія - 2 канонерки і 10 допоміжних суден (Прим.54*)
- з практично готового у 1942р до експлуатації німецького важкого крейсера "Зейдліц" типу "Хіппер" (залишилося тільки встановити зенітну артилерію, щогли і деякі прилади) весною 1943р були зняті артилерійські башти та більшість надбудов з метою переобладнати корабель у авіаносець, у подальшому переобладнання було заморожено, а недобудований корпус у грудні 1944р був перетворений на плавучий склад, який потім, 29.01.45р затонув у бухті Кенігсбергу внаслідок підриву німецькими саперами, щоб не стати трофеєм наступачих радянських військ
- на Чорноморському флоті РККФ у роки ВВВ від підриву на власних мінах загинули есмінці "Смышленый", "Дзержинский", 2 сторожових катера, торпедний катер, гідрографічне судно, буксир, 2 сейнера, 3 транспорта, танкер, парові шхуни і баржа. Окрім цього есмінець "Совершенный" та 2 транспорти отримали великі пошкодження (Прим.51*)
- з замовлених у роки 2СВ крігсмаріне 1072 (з дерев’яним корпусом) універсальних катерів KFK ("воєнний риболовецький катер") було збудовано 610 одиниць, 199 з яких загинули, а за репараціями, 147 дісталися СРСР, 156 - США і 52 - Англії (Прим.40*)
- 393 десантних поромів-катамаранів "Siebel" німцями було побудовано у 2СВ (Прим.40*)
- штабний корабель крігсмаріне "Hela", після того, як за репараціями дістався СРСР, використовувався до 2007р у якості яхти головнокомандувача ВМФ на Чорному морі (Прим.40*)
- 321 торпедний катер Г-5 був випущений в СРСР за 1937-44рр (Прим.46*)
- підсумки Цусіми: з 38 російських кораблів 22 (4 - найновіші) загинули, 7 захоплено у полон, 6 інтерновані у нейтральних портах, 2 досягли Владивостока, 1 зник без вісті проти 3 загиблих у бою японських міноносців. Понад 4 тис. російських моряків загинули або утонули, а 6 тис. потрапили у полон проти 116 загиблих і 538 поранених японців (Прим.44*). За іншими даними, з 38 російських кораблів 21 загинули, 7 (2 ескадрених броненосця, 2 броненосця берегової оборони і 1 есмінець) захоплено у полон, 6 інтерновані у нейтральних портах, 3 прорвалися у Владивосток і тільки 1 досяг рідних берегів. 5044 російських моряків загинули або утонули, а 225 офіцерів та 5670 матросів потрапили у полон проти 83 загиблих та 367 поранених японців (Прим.50*)
- аж до 1885р всі щойно збудовані воєнні вітрильники російського флоту на Балтиці, через мілководдя Фінської затоки, з дельти Неви протягом 150 років доводилися на понтонах-камелях чи в плавдоках до більш глибоководного Кронштадту, де і відбувалася їхня остаточна добудова та оснащення (Прим.43*)
- багато кораблів Азовського флоту Росії, побудовані у 1694-1711рр на верфях Воронежу і Таврова для війни з Туреччиною, до моря так ніколи і не дійшли і були розібрані на господарчі потреби. Спроби доставки окремих з них по Дону до Азову на відстань у 1000 км. за допомогою камелів (спеціально побудованих задля цього плоскодонних суден-понтонів) виявилися не менш затратними, так як дані камелі використати хоча б ще раз не було ніякої можливості і їх також доводилося розбирати (Прим.43*)
- об’єднаний антиросійський флот у Кримську війну налічував 33 кораблі, 17 фрегатів, 39 воєнних пароплавів та 300 транспортів (Прим.41*)
- у 1853р, за два роки до початку Кримської війни, чорноморський флот Росії складався з 14 лінійних кораблів, 6 фрегатів, 4 корветів, 12 бригів, 32 транспортів, 7 пароплавів-фрегатів та 24 малих пароплавів, що у підсумку давало біля 2600 гармат (Прим.42*)
- у 1855р, бухті під Севастополем, було затоплено 91 бойовий корабель та судно Чорноморського флоту, з них 4 120-гарматних корабля, 11 84-гарматних кораблів, 7 44-54-гарматних фрегатів, 4 18-20-гарматних корветів, 10 10-20 гарматних бригів, 4 16-гарматні шхуни, 5 10-12-гарматних тендерів, 1 10-гарматна яхта, 6 пароплаво-фрегатів, 3 пароплава, 10 транспортів, 24 бота та по одній паровій землечерпалці і плавучому маяку (Прим.41*)
- на 22.06.41р у складі Чорноморського флоту перебувало 78 торпедних катерів (Прим.34*)
- з 1878 по 1917рр Росія ввела до складу свого ВМФ 95 кораблів та суден американської будови (Прим.33*)
- наприкінці 1917р у складі Балтійського флоту знаходилось 5 канонерок: "Бобр", "Сивуч", "Хивинец", "Храбрый" і "Грозящий", але лише одну більшовикам вдалося зберегти для РККА (Прим.30*)
- з останньої суднобудівної царської програми на 1909-1914рр з будівництва 8 лінкорів, 4 важких та 8 легких крейсерів СРСР поставив до строю 3 лінкора і 3 легких крейсера (2 з них переобладнані у танкери), решта кораблів була розібрана на метал або, як 3 з них, продані до Німеччини у якості лому (Прим.28*)
- за англійсько-німецькою морською угодою від 18.06.35р Німеччині було надано право на збільшення свого військово-морського флоту до 35% водомісткості флоту Великобританії (Прим.27* та 11*) та дозволено мати 5 лінкорів, 2 авіаносця та 45 підводних човнів (Прим.11*)
- створені за державний кошт та добровільні пожертви кораблі, Добровільного флоту (74 пароплави тільки в 1903р водомісткістю від 900 до 15000 тон кожний) в мирний час перевозили вантажі та пасажирів, а в військовий час відповідно озброювалися, стаючи допоміжними крейсерами, і повинні були займатися рейдерством на комунікаціях ворога (Прим.26*)
- Росія, на відміну від Японії, з 1903р і по закінчення війни з нею же в 1905р категорично відмовлялася від численних пропозицій інших країн купити у них щойно збудовані, уже готові до експлуатації або такі, що знаходяться в стадії добудови броненосці та крейсера тільки через бажання будувати ці типи кораблів на своїх власних верфях (Прим.26*)
- сторожеві кораблі "Кіров" та "Дзержинський" були побудовані на верфі "Ансальдо" (Італія) для СРСР у 1934р (Прим.25*)
- за умовами французької капітуляції її атлантичне узбережжя переходило під німецький контроль, а французькі кораблі повинні були бути демобілізовані і роззброєні у французьких портах середземноморського узбережжя під німецьким та італійським контролем (Прим.25*)
- якщо на початку 2СВ канадські ВМС складалися з 6 міноносців і 2 тис. військовослужбовців, то наприкінці війни вже було 400 кораблів та 90 тис. військовослужбовців (Прим.24*)
- 1300 суден знищили радянські воєнні моряки у роки 2СВ; 192 з них на рахунку Чорноморського флоту (Прим.47*)
- при розділі надводного крігсмаріне в 1945р СРСР отримав 155 бойових кораблів (з них легкий крейсер "Нюрнберг", 8 есмінців і 4 нових міноносця), 501 допоміжне судно. Англії дісталося 149 бойових кораблів (серед них 8 есмінців і 4 міноносця) і 397 допоміжних суден. США отримали 149 бойових кораблів (серед них важкий крейсер "Принц Ойген", 2 есмінця і 4 міноносця) та 441 допоміжне судно. Англія і США з доброї волі поділилися своїми частками з Францією, Данією та Норвегією (Прим.23*)
- більшість з пережилих 2СВ німецьких тральників було розподілено між союзниками: 48 - США, 45 - СРСР, 25 - Данії, 11 - Англії, 8 - Голландії та 4 - Норвегії (Прим.12*)
- отримані від Німеччини за репарацією лінкор "Шлезвіг", авіаносець "Цепелін", важкий крейсер "Лютцов" були просто затоплені, а не перероблені на брухт чи використані в якості мішені (Прим.9*). За іншими даними, лінкор "Шлезвіг-Гольштейн" був піднятий СРСР весною 1946р у німецькому Готенгафені, відбуксований до Таллінна і 25.06.47р затоплений у Фінській затоці (Прим.40*)
- Італія після 2СВ за репараціями передала СРСР наступні кораблі: лінкор "Giuilio Cesare" ("Новороссийск"), крейсер "Duka d`Aosta" ("Керчь"), есмінець "Animoso" ("Ладный"), есмінець "Fuciliere" ("Легкий") (Прим.16*,25*), есмінець "Fortunale" ("Летный"), есмінець "Regina Maria" ("Летучий"), есмінець "Regele "Ferdinand" ("Лихой"), есмінець "Artigliere" ("Ловкий") (Прим.16*,25*), есмінець "Ardimentoso" ("Лютый") - всі вони увійшли до складу ЧФ (Прим.25*) і ще якійсь ех-"Аугусто Ріботі" (Прим.16*). За іншими даними, в результаті післевоєнного розділу італійського флоту, проведенного представниками чотирьох держав - Англії, США, СРСР і Франції, СРСР отримував за репараціями 45 кораблів та допоміжніх суден, зокрема лінійний корабель, легкий крейсер, по три есмінця і міноносці, два підводних човни, десять торпедних катерів, три сторожових катера тощо (Прим.16*)
- після здачі туркам Азова 3 корабля і 20 мілких суден відвели з Азова до Черкаська, де вони були зламані у 1714р, корабель "Шпага" за ветхістю спалили, кораблі "Гото Предестенція" і "Ластівка", шняви "Мункер" та "Лізет" спочатку хотіли провести навколо Європи на Балтику, а потім продали Туреччині. З 1712 по 1727рр були розібрані і всі кораблі, що стояли на стапелях в Таврові. Так закінчив своє існування Азовський флот, у складі якого було майже 500 суден різних класів і типів, зокрема 35 двопалубних та 48 однопалубних кораблів, 23 фрегати, 7 шняв, 10 бомбардирських суден, 9 брандерів, 11 яхт, 10 галіотів, 200 бригантин, 70 палубних ботів, 1 тартана, 4 качі та 70 великих човнів (Прим.22*)
- петровський флот будувався з невитриманого лісу і за 15 років весь згнив (Прим.2*)
- військові парусні кораблі Росії рідко служили більше 10 років, що в три рази було менше тривалості "життя" європейських військових кораблів того часу
- перша урядова яхта - теплохід "М.Горький" була побудована за особистою вказівкою Сталіна у 1934р: довжина - 68м, ширина - 7,6м, осадка - 1,7м, потужність дизеля 42-Б-6 - 1100к\с, швидкість ходу - 16,2 вузла (Прим.21*)
- особиста яхта останнього російського царя "Штандарт" в роки ВВВ перебувала мінним тральником "Ока" і була остаточно списана на злам на початку 60-х років минулого сторіччя (Прим.26*)
- в 1937г для чотирьох радянських лінкорів типу "Советский Союз", що будувалися, була створена 406 мм гармата Б-37, 1105 кг снаряд якої розганявся до швидкості 830м\сек (Прим.8*)
- у 1940р будувалися: лінкор "Советская Россия" (завод №402 у м.Молотовськ), лінкор "Советская Украина" (завод №198 у м.Миколаєві), лінкор "Советская Беларусь" (завод №402 у м.Молотовськ), лінкор "Советский Союз" (завод №189 у м.Ленінград), важкий крейсер "Кронштадт" (завод №194 в м.Ленінград), важкий крейсер "Севастополь" (завод №200 у м.Миколаєві) (Прим.14*)
- з осені 1939р по 22.06.1941р в СРСР було випущено 480 нових воєнних кораблів: з них 4 крейсера, 54 підводних човнів, 30 есмінців (Прим.17*). Загальна кількість радянських бойових кораблів напередодні ВВВ досягла 940 одиниць (Прим.20*)
- на 22.06.41р ВМФ СРСР складався з понад 500 бойових кораблів і катерів, 218 підводних човнів, понад 2,5 тис. бойових літаків і 2000 гармат берегової та зенітної артилерії (Прим.51*). За іншими даними, загальна кількість радянських воєнних кораблів напередодні ВВВ досягала 940 одиниць (Прим.20*)
- до кінця 1946р планувалося побудувати для радянського ВМФ 16 лінкорів, 16 лінійних крейсерів, 28 легких крейсерів, 2 авіаносця, 20 лідерів, 144 есмінця, 96 сторожовиків, 204 тральника і 408 підводних човнів (Прим.51*,14*). Корпуси майбутніх кораблів почали закладати в 1938р (Прим.14*)
- до початку ВВВ у побудові знаходилося 219 бойових кораблів: 3 лінкори, 3 важких крейсери, 9 крейсерів, 47 лідерів і есмінців та 91 підводний човен (Прим.51*)
- на початок 2СВ крігсмаріне складалися з: 2 лінкорів ("Тірпіц" і в добудові "Бісмарк"), 2 лінійних крейсери та 3 "кишенькових" лінкора, 20 есмінців і 2 важких крейсери в добудові та 57 підводних човнів (Прим.4*). За іншими даними, на цей час Німеччина мала: 4 лінкора (з них 2 старих, навчальних), три броненосця ("Адмірал фон Шпее", "Дойчланд"), важкий крейсер "Адмірал Хіппер", 6 легких крейсерів, 22 есмінця, 15 міноносців, 10 ескортних кораблів, 2 мінних загороджувача, біля 60 тральників та катерів-тральників, 20 торпедних катерів і 57 підводних човнів. У добудові знаходились 2 авіаносця (окрім "Цепеліна" важний крейсер "Зейдліц" з осені 1942р переобладнувався в авіаносець, але 29.01.45р у недобудованому вигляді був затоплений у Кенігсбергу - Прим.40*), 4 лінкора, 4 важких крейсера, біля 10 есмінців та міноносців, до 20 торпедних катерів і кілька десятків підводних човнів (Прим.35*)
- на початок 2СВ флот Англії і Франції складався з: 120 підводних човнів, 22 лінійних кораблів, 4 лінійних крейсерів, 7 авіаносців, 25 важких та 53 легких крейсерів, біля 50 есмінців (Прим.34*)
- у США під час 2СВ транспортні судна типу "Liberty" вироблялися за єдиними проектом і будувалися поточним методом. Рекорд швидкості виготовлення одного судна склав 111 годин
- німці згідно плану 1939р розвитку крігсмаріне намірялись мати на 1944р: 6 суперлінкорів водомісткістю 56000 тон, 3 лінійних крейсерів водомісткістю 32000 тон, 2 авіаносця, 5 важких крейсерів, 4 легких крейсера, 47 есмінців, 54 міноносці та 229 підводних човнів різних типів (Прим.11*)
- єдиний німецький авіаносець у 2СВ "Граф Цепелін" (невеликий за місткістю: на 42 літака - 12 винищувачів та 30 пікірувальників) так і залишився не прийнятим до строю (Прим.15* і 5*). Добудова спущеного на воду у 1938р "Графа Цепеліна" у січні 1943р була остаточно (за 92% готовності) припинена, 25.04.45р німці затопили його на мілководді, а літом 1945р він був піднятий аварійно-рятувальною службою Балтійського флоту і за два роки, у якості мішені, знищений (Прим.31*), торпедований у 1947р під час навчань на Балтиці есмінцем "Славный" та ТК-503 (Прим.40*)
- США за ленд-лізом поставив в СРСР за роки війни: 281 воєнний корабель, 128 транспортів, 3 криголама (Прим.17*)
- ВМФ Італії на червень 1940р: 6 лінкорів "Джуліо Чезаре", "Літторіо", "Вітторіо Венето", "Кайо Дуіліо" (пошкоджений англійцями, 11.11.40г викинувся на берег - Прим.29*), "Андреа Доріа", "Конте ді Кавур" (потоплений англійцями 11.11.40г - Прим.29*), 8 важких крейсерів ("Пола", "Фіуме", "Зара" - 28.03.1941 були потоплені англійцями, "Еудженіо ді Савойя" - Прим.29*), 14 легких крейсерів, 128 есмінців, 115 підводних човнів і 62 торпедних катера, 75000 військовослужбовців особового складу. Будувалися: лінкор "Рома" (потоплений німцями у 1943р) і "Імперо" (недобудованим затоплений німцями)
- Північний флот СРСР на 22.06.41г: 9 есмінців ("Урицкий", "Стремительный" (потоплений німцями у 1941р), "Грозный", "Громкий", "Гремящий", "Сокрушительный" (потоплений міною 22.11.42р), "Разумный", "В.Куйбышев"); 7 сторожовиків, 15 підводних човнів, 2 тральника, 14 малих мисливців (Прим.38* та 49*). В червні-серпні 1941р були переобладнані з цивільних суден 31 сторожовий корабель, 35 тральників, 4 мінних загороджувачів, 26 сторожових катерів та 30 катерних тральників. У 1942р союзники за ленд-лізом передали Північному флоту 7 тральників типу "ТАМ" і 5 типу "ММС", а у 1943р - ще 10 кораблів типу "АМ". В цей же час траленням допомагали займатися і 6 англійських тральників (Прим.38*)
- на початок ВВВ радянська Дунайська річкова флотилія за силами та засобами випереджала ВМФ Румунії (Прим.32*). З початком ВВВ до складу Дунайської флотилії було передано 2 дивізіони сторожових кораблів Морської прикордонної охорони НКВС на Чорному морі: вілківський дивізіон: 4 сторожових катера МО-2, катера ЗК (кількість не вказана), до 20 катерів К-ЗИС; кілійський дивізіон (кількість не вказана): катера ПС-3 та К-ЗИС, посильні судна ЗК і КМ (Прим.34*)
- на початок ВВВ румунський ВМФ складався з 7 есмінців та міноносців, підводного човна, 2 допоміжних крейсерів, а також 19 кораблів інших класів - канонерських човнів, сторожових, торпедних і мінних катерів. До воєнних дій також залучалася румунська Дунайська річкова флотилія (Прим.55*). За іншими даними, флот Румунії у роки війни: 4 есмінця: "Налука", "Марешті", "Р.Фердинанд", "Реджина Марія" та 3 міноносця похилого віку типу "Марасешті", 3 канонерки, 2 мінних загороджувача, 1 підводний човен (Прим.1*,32*), з 1944р додались 2 підводних човни: "Рекінул" і "Марсуїнул", плавбаза "Констанца", 7 торпедних катерів, 3 мисливця за підводними човнами, допоміжний крейсер "Дачія"
- німецькі сили на Чорному морі: 15 моторних тральників, 13 торпедних катерів, 3 малих підводних човна, 15 мисливців за підводними човнами. За іншими даними, суходольно-річковим способом німці перекинули 50 самохідних поромів типу "Зібель", 23 катерних тральника, 30 торпедних катерів, 6 малих підводних човнів та інші мілкі плавзасоби загальною водомісткістю 40 тис. тон (Прим.37*)
- італійські сили на Чорному морі на березень 1942р: 6 надмалих підводних човнів (один затонув), 5 надмалих торпедних катерів, 10 торпедних катерів, 5 підривних катерів - брандерів. Зимою 1942-43 років катери і брандери були повернуті до Італії (Прим.6*)
- за роки війни жодний радянський лінкор або крейсер жодного разу не стріляв по ворожим кораблям. Радянські есмінці в 1941-1945 роках 3 рази використовували торпедну зброю і 6-7 раз артилерію - в результаті жодна торпеда не потрапила в ціль і жодний корабель не був потоплений (Прим.7*)
- на початок війни СРСР мав 3 застарілих лінкора "Октябрьская революция", "Марат", "Парижская коммуна", 7 крейсерів - 4 нові "Киров", "Ворошилов", "Максим Горький", "Молотов", 3 старі: "Красный Кавказ", "Красный Крым", "Червона Украина", 2 навчальних крейсера і 59 есмінців (47, з яких 30 нової побудови 1938-41рр - Прим.39*) (Прим.7*)
- Чорноморський флот СРСР на 22.06.41р: 1 лінкор ("Парижская коммуна"), 5 крейсерів ("Ворошилов", "Молотов", старі крейсера "Красный Кавказ", "Красный Крым", "Червона Украина" (потоплений німцями 11.1941р), 3 лідера ("Ташкент", "Москва" (помилково потоплений радянським підводним човном Щ-206 26.06.41р), "Харьков" (потоплений німцями в 1943р); 13 есмінців ("Совершенный" (потоплений), "Беспощадный", "Бодрый", "Свободный", "Способный" (потоплений німцями в 1943р), "Незаможник", "Шаумян", "Железняков", "Безупречный" (потоплений 26.06.1842г), "Бдительный" (потоплений 02.07.1943г), "Сообразительный", "Быстрый" (захоплений німцями 01.07.1941р), "Беспощадный" (потоплений німцями в 1943р), "Фрунзе" (потоплений німцями 21.09.1941р), 84 торпедних катера (78 - Прим.34*), 47 підводних човнів. За офіційними радянським даними, ЧФ на 22.06.41р: лінкор "Парижская коммуна", 6 крейсерів (5 - сучасних і 1 - застарілий), 16 лідерів та есмінців, 44 (47 - Прим.53*) субмарини, понад 625 (632 - Прим.52*) літаків, біля 150 кораблів інших класів (2 сторожових корабля, 84 торпедних катера, а також канонерські човни - Прим.53*), 200 гармат берегової і зенітної артилерії (Прим.51*). Порівняйте з даними К.Деніца (Прим.2*): 1 лінкор, 1 важкий крейсер, 5 легких крейсерів, 10-12 есмінців, 6 міноносців, 30 підводних човнів, 50 канонерок, 3 флотилії торпедних катерів, велика кількість озброєних мотоботів
- Балтійський флот напередодні ВВВ: лінкори "Марат" і "Октябрьская революция", крейсера "Киров" та "Максим Горький", лідери "Минск" і "Ленинград", 21 есмінець, 7 сторожовиків, 2 канонерки, 4 мінзага, 44 катера та мисливцями за підводними човнами (Прим.45*)
- на початку війни радянськими моряками встановленням 10 тис. мін була перекрита Фінська затока, що дозволило німцям в районі Кронштадта - Ленінграда до 1944р заперти Балтійський флот (на вересень 1941р це: 2 лінкора, 2 крейсера, 2 лідера, 11 есмінців, 42 підводних човни, 12 мінних загороджувачів, 9 канонерок, 52 тральника, 38 торпедних катерів, не рахуючи не введених в стрій або тих, що будувалися (Прим.11*). За іншими даними, в Ленінграді опинилися запертими 2 застарілих лінкора, 1 крейсер, 11 есмінців, 60 підводних човнів і 40 торпедних катерів (Прим.45*). На Чорному морі аналогічно було виставлено 8 тис мін у входи в кримські порти, що призвело до загибелі 5 радянських транспортів і одного танкера (Прим.7*)
- німцями було знищено 44 одиниці радянських плавзасобів під час блокади Ленінграду, серед них крейсер "Петропавловськ", навчальний крейсер "Аврора", броненосець берегової охорони "Смерч", недобудований крейсер "Бутаков", тральник, 2 торпедних катера, 3 підводних човна (Прим.3*)
- в обмін на 50 есмінців та 10 ескортних кораблів (Прим.4*) Англія віддала США п'ять колоній в Вест-Індії, а також 3 ВМБ і авіабази в Ньюфаундленді, Бермудах та Гайані у довгострокову оренду
- Японія у 1905р витратила 1 млн. єн на підйом з мілководдя крейсера "Варяг" і продала його в 1917р Росії за 3.5 млн. єн. За броненосець "Пересвет" Росія сплатила Японії в 1916р 7 млн. єн золотом. Також Росією був викуплений броненосець "Полтава" (Прим.18*,36*)
- ще в 1828р російські кораблі, що прибували в Петербург, вже не поверталися до місць свого відправлення, а звичайно купувалися торговцями лісом або міськими обивателями на злам. Слугувало судно 1-2 рейси. Наприкінці навігації судно продавали на дрова, на отримані гроші судноводії купували сани і поверталися додому санним шляхом (Прим.19*)
- витрати боєзапасу на одну потоплену одиницю противника: авіація - 2,7 торпеди або 10,7 тон бомб, підводні човни - 8 торпед (Прим.9*)
- кількість втрачених ударних одиниць, що приходилися на один потоплений бойовий надводний корабель, допоміжне судно або транспорт: 2,1 літак або 0,4 - 0,5 підводних човнів (Прим. 9*)
- кораблі, передані в 1944р англійцями в рахунок переділу інтернованого італійського флоту (в лапках - найменування корабля в ВМФ СРСР): есмінці "Черчиль" ("Деятельный"), "Челсі" ("Дерзкий"), "Річмонд" ("Живучий"), "Лемінгтон" ("Жгучий"), "Ротсбург" ("Доблестный"), "Брайтон" ("Жаркий"), "Сент-Елбанс" ( "Достойный") , "Лінкольн" ("Дружный"), передані в 1944р англійцями в рахунок переділу інтернованого італійського флоту, а есмінець "Джоржтаун" (колишній американський "Меддокс") - це "Жесткий", переданий в оренду (до завершального рішення про виділення частки в переділі італійського флоту) американський крейсер "Мілуоки"("Мурманск"), в серпні 1944р з Англії прийшли 20 великих мисливців за підводними човнами (Прим.10*)
- флот НКВС на 22.06.41р мав 75 мисливців за підводними човнами типу "МО" (Прим.12*)
- військові флотилії в роки війни в складі ВМФ СРСР: Азовська (на 07.41р: 3 канонерки, 8 сторожових кораблів-корветів, 8 сторожових катерів-тральників, з 09.41р - додатково: 4 канонерки, 8 річкових сторожових катера, з 28.07.42р - 4 канонерки, 3 річкових канонерки, 1 міноносець, 3 сторожових катера-корвета, 4 бронекатера, 7 торпедних катерів, 56 сторожових катерів, 12 катерів-тральників), Амурська (на 08.08.45р - 8 міноносців, 11 канонерок, 52 бронекатера, 12 тральників, 36 катерів-тральників, 7 мінометних катерів), Біломорська (на 08.41р - 3 есмінця, 2 мінних загороджувача, 17 сторожових кораблів-корветів, 20 тральників, 35 сторожових катерів, 15 катерів-тральників, 5 річкових тральників, 19 допоміжних суден), Волзька (на 10.41р - 7 канонерок, 14 бронекатерів, 33 катера-тральника, 2 зенітних плавучих батарей, 2 допоміжних судна), Дніпровська (Прим.31*) - 2 канонерки "Кремль", "Вірний", монітор "Ростовцев"), Дунайська (на 22.06.41р - 5 міноносців, 22 бронекатера, 7 катерів-тральників, 30 сторожових катерів, 6 напівглісерів), Ільменська (на 07.41р - 3 канонерки, 9 катерів різного призначення), Каспійська (на 07.41р - 5 канонерок, 1 сторожовий катер, 3 торпедних катера, на середину 42р - 6 канонерок, 3 зенітних плавучих батарей, 15 сторожових катерів, 2 тральника, 1 мінний загороджувач, 3 торпедних катера), Ладозька (на 08.1941р - 66 кораблів і катерів: 8 канонерок, 2 сторожових корабля-корвета, 2 бронекатера, 4 катера МО, 11 тральників, 12 катерів-тральників), Пінська (на 22.06.41р - 7 міноносців, 8 канонерок, 15 бронекатерів, 1 мінний загороджувач, 8 сторожових кораблів-корветів, 4 тральника, 10 бронекатерів, з початком війни - додатково 18 кораблів і катерів), Онезька (на 08.1941р - 8 канонерок, на 04.1942р - 6 канонерок, 8 бронекатерів, 7 сторожових катерів-тральників, 4 напівглісера, 1 штабний корабель), Чудська (на 22.06.41р - 6 озброєних пароплавів, 1 шпитальне судно, 1 корабель зв'язку, 3 канонерки, 1 посильне судно, 7 озерних і річкових пароплавів, 13 моторних катерів), Північно-Тихоокеанська (на 08.08.45р - 17 підводних човнів, 1 сторожовий корабель-корвет, 4 канонерки, 7 тральників, 49 торпедних катерів, 24 сторожових катера, 4 катера-тральника) (Прим.13*)
- 5150 транспортів союзників були втрачені в 1939-45 роках, з них 2232 судна були втрачені в Північній Атлантиці (Прим.25*)

ПРИМІТКИ:
(Прим.1*) - В.Алексеенко "Пара беллум"
(Прим.2*) - С.Павленко "Птенцы гнезда Петрова" журнал "Наука и техника" 6\2006
(Прим.3*) - А.Широкорад "Бог войны третьего рейха"
(Прим.4*) - Г.Дрожжин "Асы и пропаганда. Мифы подводной войны"
(Прим.5*) - А.Клинге "Юнкерс-87. Штука в бою"
(Прим.6*) - А.Тарас "Подводные лодки второй мировой войны 1939-1945гг".
(Прим.7*) - А.Широкорад "Флот, который уничтожил Хрущев"
(Прим.8*) - И.Боечин "Потомки шпиронов и катапульт" журнал "Техника-молодежи" 12\2011
(Прим.9*) - В.Кузин "Военно - морской флот в 1945-1941гг
(Прим.10*) - В.Щедролосев статья "Эскадренный миноносец "Деятельный" "Мидель-Шпангоут" выпуск 2\2001
(Прим.11*) - Д.Кауфман "Фортификация Второй мировой войны 1939-1945. Третий рейх"
(Прим.12*) - Х.Сотерас "Сангаль" - неизвестный "раумбот", сборник "Морская Кампания" 2\2011
(Прим.13*) - А.Перегонцев "Корабли второй мировой войны 1939-1945гг, часть 1 "Корабли военно-морских флотов стран антигитлеровской коалиции"
(Прим.14*) - И.Бунич "Гроза" Кровавые игры диктаторов"
(Прим.15*) - Б.Соколов "Мифическая война. Миражи второй мировой"
(Прим.16*) - С.Патянин "Итальянские эсминцы в советском флоте", журнал "Арсенал-коллекция" 3\2014
(Прим.17*) - Л.Семененко "Великая Отечественная война. Как это было"
(Прим.18*) - В.Крестьянинов "Эскадренные броненосцы типа "Пересвет" "Мидель-шпангоут" 12бисА\2011
(Прим.19*) - А.Мартыненко "Зверь на престоле или правда о царстве Петра Великого"
(Прим.20*) - Г.Дрожжин "Асы и пропаганда. Мифы о подводной войны"
(Прим.21*) - В.Шитарев "Последний рейс?" журнал "Техника - молодежи" 2\2000
(Прим.22*) - А.Широкорад "Турция. Пять веков противостояния"
(Прим.23*) - И.Боечин "Флот по жребию из фуражки Майлса" журнал "Техника - молодежи" 7\2000
(Прим.24*) - Д.Макинтайр "Истребитель подводных лодок"
(Прим.25*) - А.Широкорад "Корабли и катера ВМФ СССР 1939-45гг"
(Прим.26*) - А.Широкорад "Россия-Англия: неизвестная война 1857-1907гг"
(Прим.27*) - В.Шунков "Самолеты Германии 2МВ"
(Прим.28*) - М.Маслов "Корабельные самолеты-разведчики СССР"
(Прим.29*) - В.Кравченко "Бомбардирощики-торпедоносцы Фэйри Барракуда"
(Прим.30*) - А.Царьков "Канонерская лодка "Красное знамя" журнал "Оружие" 10\2010
(Прим.31*) - Ю.Каторин "Авианосцы"
(Прим.32*) - И.Мощанский "Города-крепости"
(Прим.33*) - А.Аксенов "Система ВИС: главзагран, спотэкзак и другие" журнал "Братишка" 5\2013
(Прим.34*) - А.Шикорорад "На чужой территории - малой кровью" журнал "Братишка" 5\2013
(Прим.35*) - Е.Кобчиков "Кораблестроение и военно-морская теория Германии в 1920-45гг" сборник "Гангут" 9\1995
(Прим.36*) - К.Губер "Эскадренные броненосцы Балтийского флота"
(Прим.37*) - В.Бильдин "Переброска немецких подводных лодок в Черное море" сборник "Гангут" 10\1995
(Прим.38*) - В.Щедролосев "Конвойные операции эсминцев Северного флота в ВОВ" сборник "Гангут" 9\1995
(Прим.39*) - А.Платонов "Эскадренный миноносец "Строжевой" сборник "Гангут" 9\1995
(Прим.40*) - С.Патянин "ВМФ Гитлера. Полный энциклопедия кригсмарине"
(Прим.41*) - Г.Гребенщикова "Поскриптум к Крымской войне" журнал "Гангут" 23\1995
(Прим.42*) - М.Михайлов "Фрегаты, крейсера, линейные корабли"
(Прим.43*) - Ю.Жутяев "Камели в российском судостроении" журнал "Гангут" №44
(Прим.44*) - Д.Ховарт "Дредноуты"
(Прим.45*) - Д.Портер "Кригсмарине. 1935-45"
(Прим.46*) - сборник "Солдаты ВОВ: матрос гвардейских частей ВМФ"
(Прим.47*) - И.Морозова "Освобождение Крыма" журнал "Калашников" 2\2014
(Прим.48*) - В.Хубач "Захват Дании и Норвегии. Операция "Упражнение "Везер"
(Прим.49*) - сборник "100 битв, что изменили мир: операция "Серебряная лисица" №171
(Прим.50*) - сборник "Досье Коллекция. Первая Мировая. ВМФ" Спецвыпуск №42
(Прим.51*) - О.Грейгъ "Сталин мог ударить первым"
(Прим.52*) - журнал "Морской сборник" 5\2005
(Прим.53*) - М.Сургучев "Корабли возвращаются в строй" с.24
(Прим.54*) - журнал "Досье-Коллекция" №43 "1МВ. Военно-морской флот"
(Прим.55*) - А.Кустов "Наемники Гитлера"
(Прим.56*) - Ю.Борисов "Из клана "09-Х" журнал "Крылья Родины" 9\2001
(Прим.57*) - Н.Сойко "Полет "кондора" журнал "Крылья Родины" 1\2003