ЗМІСТ:100 тем

- ЩЕ РАЗ ПРО БРЕСТСЬКУ ФОРТЕЦЮ >БИТИ НАПОЛЕОНА >БІЛОПОЛЬСЬКИЙ ПОСПІХ 1920 РОКУ >БОЇ В ПІВНІЧНІЙ АФРИЦІ МОВОЮ ЦИФР >БРОНЕТАНКОВА СТАТИСТИКА ДРУГОЇ СВІТОВОЇ >БТТ АНТИГІТЛЕРІВСЬКОЇ КОАЛІЦІЇ >БТТ ГІТЛЕРІВСЬКОЇ ВІСІ >БУЛИ НЕ ГОТОВИМИ ДО ВІЙНИ? >БУТИ ВІЙНІ >БУТИ ПО ЦЬОМУ! >ВЕЛИКІ ПРО ВСЕ І НІ ПРО ЩО >ВИДАТНІ ЛЮДИ І СІМЕЙНЕ ЖИТТЯ >ВИКРУТАСИ ІСТОРІЇ >ВИТОКИ ЧЕРВОНОГО ТЕРОРУ >ВОЄННА АВІАЦІЯ У ЦИФРАХ >ВОЄННИЙ ПОБУТ ТА БУТТЯ >ВОРОГ У ВОРІТ >ВТРАТИ ФАШИСТІВ ДО НАПАДУ НА СРСР >ГЕОПОЛІТИКА ДОГОРИ НОГАМИ >ГРОШОВО-ПРОДУКТОВА СОБІВАРТІСТЬ ЖИТТЯ >ДО НЕПРИСТОЙНОСТІ ДИВАЦЬКА ВІЙНА >ДО ПОРИ МОВЧАЗНА СМЕРТЬ >ДОБРОВІЛЬНО-ПРИМУСОВА ДОПОМОГА ФАШИЗМУ >ДОПОМОГА СРСР ФАШИСТСЬКІЙ НІМЕЧЧИНІ >ДРУГИЙ ФРОНТ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ >ЕКОНОМІКА НІМЕЧЧИНИ НАПЕРЕДОДНІ ТА ПІД ЧАС 2СВ >ЕТИКЕТОМ ПО СТОЛУ >З НЕДОЗРІЛОГО >ЗА ВЗЯТТЯ БЕРЛІНУ >ІСПАНСЬКА ПРЕЛЮДІЯ ВЕЛИКОЇ ВІЙНИ >ІСТЕРІЯ НЕЛЮДЯНОСТІ >КАТАСТРОФА ЧЕТВЕРТОГО ФЛОТУ СВІТУ >КИТАЙСЬКИЙ NO PASARAN >КОМУ ВІРИТИ АБО ПРАВДА ПРО АФГАНІСТАН >КРИМСЬКА ЕПОПЕЯ 1855-56 РОКІВ >КУРСЬКА БИТВА БЕЗ ІДЕОЛОГІЧНОГО ЛУШПИННЯ ("РУМ’ЯНЦЕВ-КУТУЗОВ") >КУРСЬКА БИТВА БЕЗ ІДЕОЛОГІЧНОГО ЛУШПИННЯ ("ЦИТАДЕЛЬ") >ЛЕНД-ЛІЗ БЕЗ КУПЮР >ЛЕНІН-ПОРТРЕТ БЕЗ РЕТУШІ >ЛИЦАРСТВО НЕ ВІД СВІТУ ЦЬОГО >МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО АВІАЦІЮ >МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО БРОНЕТАНКОВУ ТЕХНІКУ >МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО НАДВОДНИЙ ФЛОТ >МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО ПІДВОДНИЙ ФЛОТ >МАЛОЗГАДУВАНЕ ПРО ХОЛОДНУ ЗБРОЮ >МАРШАЛ-МАРОДЕР ЖУКОВ >МИСТЕЦТВУ-БУТИ! >НАЦІОНАЛЬНИЙ СКЛАД ВІЙСЬКОВОПОЛОНЕНИХ В СРСР >НЕ ВЕЛИКІ ДИВАКУВАТОСТІ ВЕЛИКИХ ЛЮДЕЙ >НЕ ВІР ОЧАМ СВОЇМ >НЕВИПРАВДАНА ВОЄННА ЖОРСТОКІСТЬ >НЕВІДОМА АРТИЛЕРІЯ >НЕВІДОМЕ ПРО ВІДОМИХ ЛЮДЕЙ >НЕВІЛЬНИЧА ПРАВДА >НЕЗРУЧНА ІСТОРІЯ >НЕСКОРЕНА ПОЛЬЩА >НІМЕЦЬКИЙ ПОЛОН І ПРИМУСОВА ПРАЦЯ >НКВС ПЕРЕД ОБЛИЧЧЯМ ЦИФР >ОБЕРЕЖНО ДЕЗІНФОРМАЦІЯ >ОСОБЛИВА СПАРТА >ОСОБЛИВОСТІ НАЦІОНАЛЬНИХ КУХОНЬ >ПАРАДОКСАЛЬНО АЛЕ ФАКТ >ПЕРЕМІЩЕННЯ ЧИ ПЕРЕМІШУВАННЯ? >ПЕРШІЙ СВІТОВІЙ ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ >ПІСЛЯ БОРОДИНСЬКОГО ПОБОЇЩА >ПО СМЕРТІ БЕЗ СПОКОЮ ТА ПОВАГИ >ПОДВІЙНІ СТАНДАРТИ СОЮЗНИЦЬКИХ БОМБАРДУВАНЬ >ПОЛОН І ВСЕ ЩО ЙОГО СТОСУЄТЬСЯ >ПОЛТАВСЬКА БАТАЛІЯ БЕЗ УПЕРЕДЖЕНОСТІ >ПРИХОВАНЕ РАБСТВО В СРСР >ПРО ФОРМУ СПОРЯДЖЕННЯ НАГОРОДИ ТА ВІДЗНАКИ >ПРО ЩО НЕ ПРИЙНЯТО ГОВОРИТИ АБО ЛІЦЕНЗІЙНИЙ КРАДІЖ >РЯТІВНІ КРИЛА ЛЮФТВАФФЕ >СТАЛІН-ЦЕ ЛЕНІН СЬОГОДНІ >СТИМУЛИ ВОЮВАТИ КРАЩЕ >СТРАТЕГІЯ ВИПАЛЕНОЇ ЗЕМЛІ >СТРАТИТИ НЕ МОЖНА ПОМИЛУВАТИ >СТРІЛЕЦЬКЕ РОЗМАЇТТЯ >ТАНКОВЕ ПРОТИСТОЯННЯ ПІД ПРОХОРІВКОЮ >ТЕЛЕВІЗІЙНІ ШТАМПИ ПРО ВЕЛИКУ ВІТЧИЗНЯНУ ВІЙНУ >ТРОФЕЙНЕ ОЗБРОЄННЯ НА СЛУЖБІ РККА ТА ВЕРМАХТУ >ТЯГЛОВА СИЛА ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ >У ЖОРНАХ НКВС >УЧАСТЬ ІНОЗЕМЦІВ У ВІЙСЬКАХ ГІТЛЕРА >ФАШИСТСЬКА ДОПОМОГА СРСР >ФАШИСТСЬКИЙ ЛЕНД-ЛІЗ >ФІНСЬКА ЗИМОВА ВІЙНА >ХАЛХІН-ГОЛ ТА ХАСАН У ЦИФРАХ >ХІМІЯ ВІД ДИЯВОЛА >ХТО ВОЮВАВ ЗА АНГЛІЮ >ХТО КОГО КОПІЮВАВ? >ХТО ХОВАЄТЬСЯ ЗА ПСЕВДОНІМОМ >ЦЕРКВИ В СРСР >ЦІКАВЕ З СВІТУ ЇЖІ ТА НАПОЇВ >ЦІНА ПЕРЕМОГ-ПОРАЗОК У 2СВ >ЧОРНІ МІТКИ НЕЛЮДЯНОСТІ >ШОУ ЯЧМІННИХ ЛЮДЕЙ >ЩО МИ ЗНАЄМО ПРО ДИСЦИПЛІНАРНИЙ БАТАЛЬЙОН >ЩО НЕ ТАК З ЛЬОДОВИМ ПОБОЇЩЕМ?

РЯТІВНІ КРИЛА ЛЮФТВАФФЕ

13.05.2022 - останнє, на відміну від репостів, оновлення теми
Нова інформація позначається червоним, але не обов'язково знаходиться на початку теми

Багатьом відоме запевнення Герінга Гітлеру, що люфтваффе зможе встановити повітряний міст до оточеної під Сталінградом 6-ї армії Паулюса і, таким чином, допоможе їй успішно витримати блокаду. Слова Герінга за звичкою, ще радянських часів, називають легковажними хвастощами, а згоду Гітлера на подібну авантюру - ще одним прикладом типової недалекоглядності недоука-єфрейтора. Що у дійсності лежало в упевненості Герінга та згоді Гітлера? Деякі факти показують як люфтваффе в роки 2СВ вирішувало транспортні проблеми подібного характеру

- для виконання завдань з постачання оточених військ у Великі Луки 310 разів вилітали бомбардувальники Не-111, 94 - Ju-87, 25 - десантні планери і один раз Ju-52z, За цей час у "казан" було доправлено 164.362т. боєприпасів, 5,248т. продуктів, 3,250т. медикаментів, 35 мінометів, гармат та різних видів кулеметів. Втрати склали 81 літак, з яких 17 Не-111 та 17 планерів (Прим.16*)
- всього для постачання оточеного гарнізону Познані (12 тис. за німецькими даними) ВТА люфтваффе здійснила 195 вильотів. З цього числа 169 машин виконали завдання, доправив оточеним 257 тон вантажів, здебільшого - боєприпасів. Польоти у "фортецю" продовжувалися аж до моменту капітуляції гарнізону 23.02.45р, навіть, коли, внаслідок стискання "кільця" у останні дні оборони, більша частина скиданих вантажів потрапляла до рук радянських солдат (Прим.16*)
- з 01.02. по 13.02.45р був блокований гарнізон м.Шнейдемюль (біля 10 тис. військовослужбовців вермахту і фольксштурму), коли його залишки пішли на прорив. Всього у місто було доставлено 139 тон вантажів, переважно - боєприпасів. Значно більше значення мали зворотні перевезення, у ході яких було евакуйовано 1379 чоловік, в тому числі 1164 поранених, інші - жінки та діти (Прим.16*)
- операція з постачання успішно деблокованого гарнізону м.Арнсвальде з 09.02 по 16.02.45р, коли люфтваффе виконали 48 літако-вильотів (14 Не-111 і 34 Ju-52) з посадкою у фортеці, ще 57 тон було скинуто у контейнерах (Прим.16*)
- завдяки "повітряному мосту" гарнізон м.Глогау (10 тис. військовиків та біля 3 тис. населення) зміг протриматися з 12.02 по 01.04.45р. Літаки ВТА виконали 310 вильотів і скинули оточеним 310 тон боєприпасів та 13 тон інших вантажів, втратив при цьому 5 машин (Прим.16*)
- на 14.10.44р, коли англійці нарешті висадилися в Греції і зайняли Атени, німецька транспортна авіація встигла вивезти 2\3 з 60 тис. чоловік, які знаходилися в залогах островів. Острова Родос, Лероє, Кос, Тілос, Кріт та Лілос залишилися у руках німців до самого кінця війни і у обмежених масштабах постачалися з повітря (Прим.1*)
- 70 тис. (37-53 тис. угорців - Прим.16*) залога оточеного Будапешту і його цивільне населення чисельністю біля 800 тис. чоловік отримували у середньому тільки 36 тон вантажів на добу, а це було менше 1\2 від мінімальних потреб (80 тон - Прим.16*), потрібних для оборони (Прим.1*). Останні польоти у "фортецю" були здійснені 12.02.45р, а наступного дня гарнізон капітулював. Загалом за півтора місяця у оточене місто було доставлено приблизно 1500 тон вантажів (Прим.1*,16*). Втрати транспортної авіації складали 44 літака, у тому числі 36 Ju-52, 7 Не-111 і 1 Ju-87 (Прим.1*). За іншими даними, втрати ВТА німців при польотах у оточений Будапешт склали 52 Ju-52, 7 Не-111 та 1 Ju-87 (буксирувальник планерів). За час дії "повітряного мосту" у місто вилетіли 73 планера DFS-230, з яких тільки 41 зміг приземлитися у Будапешті. Інші були збиті радянськими зенітниками чи розбилися у аваріях і катастрофах. Загинуло чи зникло без вісті 49 пілотів-планеристів (Прим.16*)
- всього за 70 днів існування "повітряного мосту" (з 25.11.42р по 02.02.43р) німецькою ТА було перевезено 6591 тон вантажів, зокрема 1648 куб.м пального, 1122 тон боєприпасів, 2020 тон продовольства. З "казана" вивезено 24 910 поранених та хворих, а також 5150 різноманітних фахівців, кур’єрі тощо. (Прим.16*). За іншими даними, з 24.11.42р по 02.02.43р, коли залишки 6-ї армії здалися у Сталінграді, люфтваффе доставили у "казан" загалом 8250 тон пайків, палива і боєприпасів. Середній показник, таким чином, склав 114 тон на день. (Прим.1*). Мінімально сталінградський "казан" вимагав 610 тон постачання щоденно, яке у січні 1943г знизилося до 51 тони. Кількість щоденних бойових вильотів ніколи не перевищувала 150, у середньому - не більше 70 вильотів на день (Прим.4*). За іншими даними, повітрям було доправлено 68,844 тис. тон вантажів за мінімальної добової потреби у 200 тон (Прим.12*). Окрім того, повітрям було евакуйовано 24 760 поранених, а також 5150 чоловік, що займали різні посади і технічних фахівців - майже 30 тис. чоловік, тобто 10% від числа оточених (Прим.1*). За іншими даними, транспортними люфтваффе вдалося вивезти з "казана" 35,4 тис. поранених військовослужбовців з 96 тис, які знаходилися у ньому на момент оточення (Прим.12*). Ще дані: - 40 тис. поранених та спеціалістів було вивезено люфтваффе з оточеного Сталінграду (Прим.20*)
- якщо у грудні 1942р для постачання армії Паулюса було 240 Ju-52, 130 Не-111 та біля 60 Ju-86, то уже на початок січня 1943р було зібрано з усієї Німеччини майже 600 літаків: 300 Ju-52, 200 Не-111, 60 Ju-88, 20 Fw-200 і 30 Не-177. Згодом були відправлені найновіші Ме-323, 64 буксирувальника і 170 вантажних планерів типу DFS-230 та Гота Gо-242. За іншими даними, у розпорядженні люфтваффе перебувало 529 літаків: 315 Ju-52, 181 Не-111 (перероблених), 20 Fw-200, 10 прототипів Не-177 та 1 Ju-290 (Прим.4*). У повітрі німці втратили 269 (266 - Прим.4*) Ju-52, 169 Не-111 (165 - Прим.5*,4*), 42 Ju-88 (Прим.2*,4*), 9 Fw-200 (Прим.2*,4*), 5 Не-177 (Прим.2*,4*) та 1 Ju-290 (Прим.2*). З урахуванням знищених на землі загальні втрати склали 800 (1100 - Прим.4*) транспортних літаків (Прим.2*). Згідно же розповсюдженим даним, люфтваффе втратили у ході постачання оточеного Сталінграду 488 літаків (Прим.1*,18*) або 490 літаків (з них 266 Ju-52) (Прим.6*,8*). Однак ці цифри, вірогідно, враховують як незворотні втрати (збиті, розбиті та важко пошкоджені машини), так і машини, що отримали невеликі пошкодженні і пізніше відновлені. Але у будь-якому випадку втрати транспортного флоту були величезні. Окрім того, загинули, зникли без вісті і потрапили у полон біля 1000 (Прим.18*) або понад 1100 членів екіпажів (Прим.1*)
- з листопада 1942г по березень 1943р 14 Ме-323 "Гігант" літали між Європою і Африкою і доставили у Північну Африку 15 тис. тон вантажів, зокрема 96 самохідних гармат і бронетранспортерів, 616 гармат, 360 вантажівок і тягачів, 42 РЛС, здійснив 1200 літако-вильотів (Прим.1*)
- загальні втрати у Північній Африці транспортної авіації люфтваффе і Реджиа Аеронаутики тільки за півроку з 08.11.42р, коли почалася операція "Смолоскип", до капітуляції 12.05.43р склали понад 350 транспортних літаків (Прим.1*)
- за 17 днів лютого 1944р для успішної деблокади у Черкаській "казан" (56 тис. чоловік) було доставлено понад 2000 тон вантажів (у середньому 120-140 тон вантажів на добу), а звідти було евакуйовано 2800 поранених. Транспортники здійснили загалом 1500 вильотів, втратив при цьому 32 Ju-52/З. Ще 113 машин отримали ті чи інші пошкодження, у основному від вогню з землі і внаслідок аварій (Прим.1*)
- у березні 1944р для успішної у підсумку деблокади 07.04.44р (Прим.1*,11*) кам’янець-подільського "казана" (9 танкових і 10 піхотних дивізій, а також кілька окремих танкових і артилерійських підрозділів, загальною чисельністю до 200 тис. чоловік) було виділено 150 Ju-52, 100 Не-111 і ще біля 50 літаків різних типів. Цього разу транспортна авіація здійснила біля 8000 літако-вильотів, доставив оточеним 4000 тон вантажів, тобто у середньому 200-250 тон на добу (Прим.1*,16*)
- для постачання повітрям військ у Корсунському казані і прикриття транспортних машин у період 28.01-20.02.44р було задіяно 1536 літаків, а саме: 832 Ju-52, 478 He-111, 58 винищувачів FW-190 і 168 винищувачів Me-109. Всього за цей час загалом було доставлено 2026,6 тон вантажів, зокрема 1247 тон боєприпасів, 45,4 тони продовольства, 38,3 тони медичних інструментів та медикаментів і 695 кубометрів пального. Також був перевезений 121 солдат. З казана було перекинуто: 2188 поранених, з них 637 лежачих (важкопоранених), 2,1 тони обладнання (передусім спеціального розвідувального обладнання) і 101 солдат (спеціалісти та екіпажі підбитих чи вийшовших з ладу транспортних засобів). Загальні втрати після закінчення операції склали 32 Ju-52, 13 He-111 і 5 Ме-109 (винищувачів). Були підбиті, але повернулись 113 Ju-52 і He-111, а також 47 винищувачів (Прим.10*). За німецькими даними, всього за 17 днів ВТА виконала 1500 вильотів у Корсунь-Шевченківський "казан", доставив оточеним понад 2000 тон різноманітних вантажів. Зворотними рейсами було вивезено біля 2400 хворих та поранених, втративши незворотно 32 Ju-52. Ще 113 літаків отримали пошкодження того чи іншого ступеню важкості (Прим.16*). За іншими даними, з 29.01.44р повітрям почалося постачання оточених у казані, але тільки у період 09-14.02.44р авіація змогла доставляти щоденно від 100 до 185 тон боєприпасів, чого більш-менш вистачало для забезпечення вимог оточених. Вже за перші 5 днів розбилися в аваріях або були збиті 44 німецьких літака (Прим.19*)
- оточеним у м.Тернопіль з 25.03 по 08.04.44р німецька ВТА здійснила 1285 вильотів, скинув 11 020 контейнерів загальною масою 1670 тон (Прим.1*)
- до 07.04.44р німецька ВТА виконала 255 вильотів на постачання Ковеля і скинула 270 тон вантажів (Прим.16*)
- на початок облоги Бреслау (15.02-06.05.45р) населення складало біля 80 тис. жителів. Чисельність гарнізону Бреслау, за радянськими даними, з урахуванням формувань фольксштурму, складала до 50 тис. чоловік, а за німецькими даними на 19.03.45р, військовослужбовців вермахту налічувалося біля 40 тис. чоловік, у тому числі бойового складу не менше 16 тис і 14,6 тис. фольксштурму. Німці у ході облоги також перекинули у місто підкріплення повітрям - так 28.02.45р планерами і Ju-52 посеред міської вулиці були висаджені 2 батальйони парашутистів. Загалом "повітряним мостом" в Бреслау було доправлено біля 3 тис. тон вантажів, а зворотними рейсами евакуйовано 6600 поранених. Біля 1000 літако-вильотів у "фортецю" виконали Ju-52, а 2200 літако-вильотів - Не-111. За німецькими даними, з 15.02 по 06.05.45р, втрати ВТА, здебільшого Ju-52, склали 165 машин. У це число входять як літаки, збиті радянською ППО, так і втрачені за іншими причинами (Прим.16*). За іншими даними, загалом до обложеного Бреслау було виконано 3200 літако-вильотів, з яких 1000 прийшлось на Ju-52/З і 2200 на Не-111. Було доставлено 5600 тон вантажів, у тому числі 2600 Ju-52/З та 3000 Не-111 (Прим.1*). 160 транспортних літаків втратило люфтваффе за 84 доби радянської облоги Бреслау у 1945р (Прим.9*)
- 21.01-05.05.42р транспортне люфтваффе здійснило постачання повітрям оточеного німецького угрупування (5,5 тис. чоловік) у м.Холм Новгородської області, яке успішно вирвалося з "казана", втративши при цьому 1552 чоловіка (Прим.11*), при цьому літаками Не-111 було виконано 2122 вильоту на скидання вантажів, Ju-52 стартували на Холм 91 раз, для постачання обложеної залоги був використаний 81 планер, з яких мінімум 56 вдало приземлилися в "фортеці" (Прим.16*)
- загалом з січня 1942р до завершення деблокади Дем’янського "казана" (100 тис. залога (Прим.18*), за добової потреби у 300 тон вантажів) на початку 1943р транспортники здійснили 33086 літако-вильотів. Протягом цього періоду було доставлено 64 844 тони предметів постачання і 30 500 військовиків, а назад "на велику землю" евакуйовано 35 400 поранених або хворих (Прим.1*), при цьому було втрачено 265 транспортних літаків (всі втрати склали Ju-52 - Прим.6*,8*) і 383 члена екіпажів загинули, були поранені чи зникли без вісті (Прим.1*). Ще: всього в "казан" було доставлено 24303 тон вантажів і 15445 військовиків, з "казану" ж було вивезено 22903 поранених (Прим.1*). За іншими даними, всього за період існування Дем’янського плацдарму (з 20.02.42р- 01.43р) німецькою ВТА було виконано 32427 вилетів з вантажем і 659 - з пасажирами на борту. За цей час вдалося на летовища у "казані" перевезти 64 844 тони вантажів і 30 500 чоловік особового складу. Зворотними рейсами було вивезено 35 400 чоловік, в основному поранених та хворих. У найбільш напружений період, коли наземні комунікації були повністю перерізані (19.02-18.05.42р), авіація зробила 24 303 вильоти у "казан", доставив 15 446 тон (у середньому 273 тони на добу) вантажів, вивізши 22 903 поранених. За даними німецьких архівів було втрачено 116 машин (втрата понад 60%): 104 Ju-52,10 Не-111 та 2 Ju-86. Окрім них в документах проходять 47 втрачених вантажних планерів, здебільшого знищених самими ж німцями (Прим.16*)
- 262 Ju-52 були втрачені під час успішної деблокади 100 тис. німецького угрупування (6 німецьких дивізій) у лютому 1942р у Данії, коли вдалося їхніми силами перевезти 22 тис. тон вантажів, десантовано у казан 15,5 тис. чоловік і вивезено з нього понад 20 тис. поранених (Прим.5*)
- 220 літаків німці втратили при захоплені Криту, 119 з них транспортні (Прим.2*). За іншими даними, втрати склали 370 літаків, у більшості транспортні Ju-52 (Прим.4*). За іншими даними, 272 Ju-52 склали втрати тільки транспортних літаків (Прим.8*)
- з Криму в 1944р в основному транспортною авіацією було евакуйовано до Румунії до 100 тис. румунських військовиків та 130 тис. німців (Прим.7*). Тільки 08.04-10.05.44р авіацією було перевезено 21 457 солдат, з них 16 387 поранених (Прим.10). За іншими даними, всього понад 21 500 чоловік були евакуйовані німцями з Криму повітрям, ще 121 тис. були вивезені морем (Прим.1*)
- незважаючи на всі зусилля РККА завадити німецькій евакуації, через Керченську протоку до Криму було перевезено 260 тис. солдат, 70 тис. коней, вся техніка, артилерія та запаси продовольства. Залишити довелося лише фураж для коней (Прим.3*). За іншими даними, з 07.09 по 09.10.43р з Таманського півострова, здебільшого морем були вивезені підрозділи 11 німецьких і п’яти румунських дивізій - майже 300 тис. чоловік та 75 тис. коней. Через Керченську затоку були перекинуті 74 танка, 21 230 автомашин, 27 741 кінних возів, 1815 гармат і 115 477 тон інших вантажів. З цього числа на долю люфтваффе прийшлося 15 661 військовослужбовців і 1153 тони вантажів (Прим.16*)
- 28.01.45р на летовище Познані сіли перші 9 Ю-52, що доставили 17,6 тон боєприпасів, поклавши початок черговому "повітряному мосту" (Прим.21*)

ЩЕ ТРОХИ ДО ТЕМИ ЕФЕКТИВНОЇ ЕВАКУАЦІЇ ВІЙСЬК ПІД ЧАС 2СВ
- у полон до союзників на Сицилії потрапило 122 204 чоловік, з яких біля 118 700 були італійцями. Німецьке командування змогло переправити до Північної Італії практично всі свої частини, кинувши при цьому напризволяще остаточно деморалізованих італійців. Останні підрозділи вермахту полишили острів у ніч з 16 на 17.08.43р, коли транспорт доставив на узбережжя Калабрії 413 німецьких солдат, 35 вантажівок, 34 88-мм зенітних гармати і один танк. Евакуація німецьких військ з Сицилії в Калабрію проходила у чотири етапи. Перший з них почався одразу ж після висадки союзників на острів, коли у Південну Італію були виведені всі не бойові частини. Другий етап почався під час наступу англо-американців в районі Палермо. Тоді були демонтовані і перекинуті до Італії всі РЛС, що знаходилися на острові. На початку серпня почалася третя фаза евакуації, в ході якої в Калабрію через Мессінську затоку були переправлені біля 13 тис. чоловік, понад 3 тис. автомобілів і біля 6 тис. тон боєприпасів, палива та різноманітного спорядження. І, нарешті, у ході останнього, четвертого етапу, з 11 по 16.08, з острова вдалося евакуювати біля 26 тис. солдат та офіцерів, понад 5 тис. автомобілів і 48 танків (Прим.13*)
- на 01.11.43р радянські війська заблокували 17-у німецьку армію генерала Еннеке і 7 румунських дивізій. Всього з 12.04. по 12.05.44р німецькі та румунські транспортні літаки, що сідали вночі на тимчасові злітно-посадкові смуги у районі Севастополя, евакуювали звідти 21457 чоловік, серед яких було 16387 поранених (Прим.10*,14*,16*). За цей же час кораблі німецького та румунського флотів вивезли до Констанці біля 130 тис. чоловік (Прим.14* і 10*), зокрема 36,5-39,9 тис. румунських солдат і офіцерів, 11358 цивільних осіб і 15391 т.з. "східних добровольців" (Прим.14*). Ще: загалом число евакуйованих морем було значно більше, але поранених флотом було вивезено майже стільки ж (9424 чоловіка тільки з 12.04 по 08.05.44р і ще 6011 - за три наступні дні). Неясно, чи зауважена у цих цифрах участь у "повітряному мості" румун. Три загони ВТА Румунії (105-й, 106-й та 107-й) вивезли з Криму у квітні 1944р біля 3000 поранених. Для постачання майже 250 тис. угрупування 17-ї армії вимагалося підвозити не менше 1500 тон різних вантажів на день. Треба сказати, що ВМС противника на Чорному морі загалом і у цілому справились з цим складним завданням (Прим.16*)
- у 1944-45гг у Курляндському "казані" опинилося 33 дивізії, з яких німецькі ВМС змогли евакуювати військовослужбовців, яких вистачило для формування 12 дивізій (Прим.15*)
- у Норвегію у період з 09-30.04.1940р 582 воєнно-транспортними літаками люфтваффе було виконано 3018 польотів, при цьому переправлені 21 батальйон, 9 штабів і кілька горно-стрілецьких батарей (Прим.17)

ПРИМІТКИ:
(Прим.1*) - Д.Дегтев "Воздушные извозчики вермахта. Транспортная авиация люфтваффе 1939-45"
(Прим.2*) - С.Шунков "Самолеты Германии 2МВ"
(Прим.3*) - Б.Соколов "Мифическая война. Миражи второй мировой"
(Прим.4*) - М.Павелек "Люфтваффе 1939-45гг. Основные факты и цифры о ВВС Геринга"
(Прим.5*) - Д.Дональд "Боевые самолеты люфтваффе"
(Прим.6*) - Е.Ружицкий "Крылья люфтваффе. Часть 4. Хеншель - Юнкерс"
(Прим.7*) - Д.Кауфман "Фортификация Второй мировой войны 1939-45гг. Третий рейх"
(Прим.8*) - А.Харук "Все самолеты люфтваффе"
(Прим.9*) - Х.Фертен "В огне Восточного фронта. Воспоминания добровольца войск СС"
(Прим.10*) - А.Бухнер "Восточный фронт"
(Прим.11*) - К.Кузнецов "Планер, ставший самолетом" журнал "Моделист-конструктор" 4\2013
(Прим.12*) - И.Ковтун "Дивизия СС "Мертвая голова"
(Прим.13*) - М.Зефиров "Асы 2МВ. Союзники люфтваффе: Италия"
(Прим.14*) - М.Зефиров "Асы 2МВ. Союзники люфтваффе: Венгрия, Болгария, Румыния"
(Прим.15*) - Г.Уильямсон "СС - инструмент террора"
(Прим.16*) - А.Заблотский "Воздушные мосты Третьего рейха"
(Прим.17*) - В.Хубач "Захват Дании и Норвегии. Операция "Учение Везер"
(Прим.18*) - Э.Манштейн "Утерянные победы"
(Прим.19*) - Є.Земке "От Сталинграда до Берлина"
(Прим.20*) - Й.Видер "Катастрофа на Волге"
(Прим.21*) - А.Исаев "Штурм «крепости» Познань. Часть 1", журнал "Арсенал-коллекция" 4\2014