23.11.2021 - останнє, на відміну від репостів, оновлення теми
Нова інформація позначається червоним, але не обов'язково знаходиться на початку теми.
Цікаве з Нету до цієї теми: "Не треба соромитися", "Не з чистого листа (рос)", "Радянські копії західних товарів (рос)"
Мене абсолютно не цікавить моральний аспект скільки і чого з чужих технологій "запровадив" СРСР у себе. Важче доладно пояснити факт того, що навіть володіючи всім спектром передових світових технологій свого часу, СРСР так і не зміг надати нічого путнього перед початком Великої Вітчизняної війни, а успіх кращих зразків радянської технічної думки, що визначили висхід війни, базується лише на їхній надзвичайній масовості на тлі технологічного і ресурсного виснаження ворога.
P.S: для більшої зручності я розбив тему на дві підтеми:
1. Післявоєнне ліцензійне крадійство
2. Довоєнне ліцензійне крадійство
ПІСЛЯВОЄННЕ ЛІЦЕНЗІЙНЕ КРАДІЙСТВО:
- моторолер "Вятка" ВП-150 - копія італійського моторолера "Vespa" 150GS
- мотоцикл "Мінськ" М1А - копія німецького мотоцикла DKW RT-125, як і мотоцикл "Ковровец" К-125
- мотоцикл ИЖ-49 (знаменитий "руський Харлей") без будь-якої ліцензії на німецький DKW NZ-350 випускався в СРСР у 1946-58рр на устаткуванні фірми DKW, вивезених в залік репарацій з переможеної Німеччини
- калькулятор "Електроніка" БЗ-04 1974 року випуску - неліцензований аналог японського "Sharp" EL-805 1973 року випуску
- калькулятор "Електроніка" ДД 1968 року випуску - не ліцензований аналог японського "Sharp" Compet CS-30A 1973 року випуску
- калькулятор "Електроніка" МК-85 - неліцензований аналог японського Casio FX-700P
- пилосмок "Чайка" (1963р випуску) - неліцензована копія пилосмоку "Remoco", шо випускався в Голландії у 1937р
- фен для волосся "Лілея" (1972р випуску) - неліцензований аналог німецького "Braun" HDL.321, що випускався у 1964р
- фен для волосся "Аеліта-1" випускався з 1971р і був копією без ліцензії з "Morphy-Richards Noiseless" 1959 року випуску
- телевізор КВН-49 (випуск - 1949р) - не ліцензована копія американського телевізора RCA 621-TS, що випускався у 1946р
- магнітофон "Мелодія МГ-56" (випускався з 1956р) - не ліцензована копія магнітофона "Grundig TK-820", 1955р випуску
- плитка туристична ПТ-1 "Турист" - незаконно скопійована з "Optimus Hunter"
- магнітофон "Авангард", 1956р випуску без дозволу скопійований з німецького "Grundig TK-5", 1955р випуску
- магнітофон "ЭЕектроніка-301", 1972р випуску - без дозволу скопійований з "Grundig C-100", 1965р випуску
- магнітофон "Електроніка-302", 1984р випуску - без дозволу скопійований з "Telefunken R-210", 1974р випуску
- магнітофон "Десна", 1964р випуску незаконно скопійований з "Norelco Philips" EL3302, 1963р випуску
- магнітофон "Яхта-1м", 1987р випуску незаконно скопійований з "Nagra SNST", 1976р випуску
- відеомагнітофон "Електроніка ВМ-12" був без дозволу скопійований з японського "Panasonic NV-2000"
- електробритва "Мікма"-101 (1980р випуску) - неліцензована копія німецької Braun Sixtant SM-31, що випускалася у 1962р
- електробритва "Агидель М", 1987р випуску - неліцензована копія голландської "Philips SC-8010", 1965р випуску
- електробритва "Москва", 1960р випуску - не ліцензована копія голландської "Philips SC-7743", 1951р випуску
- електробритва "Нева"-3, 1969 року випуску - не ліцензована копія американської "Remington"-60, 1953 року випуску
- комп'ютер "Агат" - радянська неліцензована копія американського комп'ютера "Apple-II", експортний варіант якої радіопромисловість СРСР на 1983р пропонувала за 17$ тис. іноземним покупцям
- фотоапарат "Зоркий-10" - неліцензована копія японського "Ricoh Auto-35"
- серія фотоапаратів "Москва" 1946-49 років випуску - копія довоєнного німецького фотоапарату "Цейс Іконта"
- фотоапарат "Піонер" - радянська копія фотоапарату "Leica-I"
- фотоапарати "Київ-1" та "Київ-2" - копії довоєнних німецьких фотоапаратів "Contax-II" та "Contax-III" відповідно
- шведський фотоапарат Hasselblad 1600F моделі 1948р СРСР з 1957р випускав під маркою "Салют"
- перші серійні радянські фотоапарати "ФЭД" з'явилися у 1934р і були точною копією німецького фотоапарата "Leika II" (Прим.58*)
- фотоапарат "ФЕД-Мікрон" - неліцензійна копія японського фотоапарату "Konica"-CYC
- фотоапарат "Елікон" - незаконно скопійований японський фотоапарат "Olimpus", а "Елікон-автофокус" - скопійована без ліцензії "Konica-C35AF"
- фотоапарат "Ломо" Компакт-автомат - незаконно скопійований японський "Cosina" СХ-2
- серія портативних електронних ігор Game Watch від японської Nintendo з 1984р випускалася в СРСР під власною маркою "Електроніка": оригінальна Nintendo EG-26 Egg перетворилася на "Ну, постригай!" та "Полювання", Nintendo OC-22 Octopus став "Таємницями океану", а Nintendo FP-24 Chef - "Веселим кухарем"
- ліцензії на англійські турбореактивні авіадвигуни "Нін" та "Дервент" СРСР купив у 1948р (Прим.90*)
- оптичний авіаційний приціл ОПБ-4С був копією американського прицілу "Норден" (Прим.83*)
- прототипом радянського сигнального армійського трикольорового ліхтаря став німецький аналог Daimon-2213 моделі 1939р
- радянський бінокль Б8х30, що випускався в СРСР з 1947р, був копією німецького бінокля Karl Zeiss Jena Deltrentis 8х30 моделі 1920р
- пилосмок Lewyt-40 з 1954р випускався у СРСР як "Москва"
- праска побутова "Яуза" УТ-1000, 1989р випуску - голландська праска Philips HD-1120, яка випускалася у 1971р
- праска побутова УТП-1000 - скопійована без ліцензії Roebuck Kenmore-6272
- праска дорожня УЭ-4 випускалася в СРСР з 1961р і ї не ліцензованою копією праски Clem 1954р випуску
- швейна машинка "Тула" - аналог німецької "Zundapp" часів 2СВ
- радіоприймач "Звезда-54" - неліцензійна копія французького "Exelsior"
- програвач "Естонія-010" - неліцензована копія "Sharp" Optonika RP-7100
- програвач "Електроніка" Б1-01 - - неліцензійна копія швейцарського "SThorens" TD-125
- радянський автобус ЗИС-154 з 1946р випускався за ліцензією General Motors на автобус TDH-3610. Також за ліцензією цієї фірми випускалися в СРСР тролейбус МТБ-82Д та трамвай МТВ-82
- автобус ЛАЗ-695 скопійований в 1956р з західнонімецького автобуса "Mangus" (Прим.44*)
- легковий автомобіль "Победа" М-20 - післявоєнна копія американського автомобіля "Chevrolet Fleetline Aero" зразка 1942р
- легковий автомобіль "НАМІ-1" - копія довоєнної чеської "Tatra-11" зразка 1923р
- легковий автомобіль "Москвич"-401 - післявоєнна копія німецького "Opel Kadett K38 Saloon" зразка 1938р (Прим.63*)
- легковий автомобіль "Москвич"-402 випускався в СРСР з 1956р, як неліцензована копія німецького "Opel" модель Olimpia-Record", який, у свою чергу, випускався у 1947-53рр
- легковий автомобіль ЗАЗ-965, який випускався в СРСР з 1960р - незаконно скопійований італійський Fiat-600, 1955г випуску
- дизайн і компонування агрегатів легкового автомобіля "Запорожець" ЗАЗ-966 скопійовані з західнонімецького NSU "Prinz"
- SCR-695 (відповідач "Свій-чужий") з американського літака В-29 став прототипом радянського аналога (Прим.25*)
- в 1945р в СРСР вимушено сіли три американських В-29 "Stratofortress", їхні екіпажі були інтерновані, а літаки, два з них були розібрані для подальшого копіювання і виробництва в СРСР в якості бомбардувальника Ту-4, а один залишився в якості еталону (Прим.21*, 59, 62*)
- німецький турбореактивний двигун Jumo-004 від винищувача Me.262 послужив основою для авіадвигуна НК-12 та НК-12МП стратегічного бомбардувальника Ту-95, а також Ту-142, Ту-95МС і Ан-22
ДОВОЄННЕ ЛІЦЕНЗІЙНЕ КРАДІЙСТВО:
- танковий призматичний перископічній прилад кругового спостереження МК-4 був скопійований з англійського оригіналу у 1943р (Прим.75*)
- радянські танкові приціли ТШ-15 та ТШ-16 є точними копіями німецького, часів 2СВ, танкового прицілу TZF-12a (Прим.39*)
- у 1934р у італійської фірми "Ansaldo" була придбана технічна документація на крейсер типу "Раймондо Мотеккуколі", що став у СРСР прототипом крейсерів типу "Киров" (Прим.70*,115*), а також комплект механізмів і техдокументацію легкого крейсера типу "Еудженіо ді Савойя" (Прим.70*), есмінець типу "Mistrale" цієї ж фірми став у 1933р прообразом радянських есмінців проекту "7-ї серії". Виготовлено 53 одиниці (Прим.13*)
- у фірми "Одеро-Терні-Орландо" (Італія) була куплена ліцензія на лідер "Ташкент", який став у 1938-40рр основою для радянських есмінців проектів "20", "35", "48" (Прим.19*,52*)
- з 1932р за ліцензією італійської фірми "Сілуріфічіо італьяно" (м.Фіуме) в СРСР вироблялися авіаційні 18-ти дюймові торпеди 45-36АН і 45-36АВА (Прим.51*,59*,84*)
- з 1937р продукувалась закуплена в Італії торпеда "типу 53-38" для встановлення на радянські торпедні катери, замість вітчизняної "типу 53-27к", знятої з виробництва через чисельні дефекти (Прим.3*)
- перший радянський карбюратор ЛКЗ-23 - копія закордонного карбюратора "Solex" (Прим.71*)
- ліцензія на чеську гармату "Skoda" С-5 була придбана СРСР у березні 1935р (Прим.65*)
- 210мм гармата Бр-17 та 305-мм гаубиця Бр-18 зрз. 1939р виготовлялися за ліцензією чеської фірми "Skoda", причому снаряди для Бр-18 так і залишилися виключно чеського виробництва (Прим.54*)
- трактор СТЗ 15\30 - копія американського "McCormick Deering" зразка 1927р (Прим.73*)
- трактор "Большевик" - копія англійського трактора "Hoult" (Прим.61*)
- з 1924р ХТЗ виробляв для РККА гусеничний трактор "Коммунар" - спрощену копію німецького трактора "Hanomag" WD-50 та його варіацію - "Комінтерн" (Прим.61*,64*)
- модель "Sixty" трактора "Caterpillar" з 1930р по 1937р випускалася в СРСР, як трактор С-60 "Сталинец-60" (Прим.56*,61*)
- американська амфібія "Ford-GPA" скопійована СРСР у 1943р, а американський же плаваючий вантажний автомобіль GMC DUKW 353 скопійований наприкінці ВВВ (Прим.61*)
- радянський автомобіль ГАЗ-М1 ("емка") - копія американського "Ford" V8-40 моделі 1933р (Прим.61*)
- радянський двигун Газ-11 - копія американського двигуна "Dodge" Д-5 "Експорт" (Прим.60*)
- урядовий ЗиС-110 - копія улюбленої Сталіним великої моделі 1942г американського "Packard" (Прим.69*)
- ГАЗ-13 "Чайка" - це майже повна копія американського Packard Caribbean/Patrician з радянським 5,5-літровим 195-сильним двигуном V8 під капотом
- американська вантажівка GМС-803 стала на ярославському автозаводі радянською ЯГ-7 (Прим.49*)
- електрогенератор "Siemens" без всякої ліцензії робили на заводі ім.Лепсе (Прим.51*)
- в СРСР був скопійований імпортний (чий? - прим.ред) авіаційний димоапарат Д-200 для постановки димових завіс (Прим.51*)
- німецький авіаційний приціл "Герц" був в 1932р просто скопійований і випускався в СРСР під позначкою ОПБ-1, а приціл "Герц-Бойков" - як ОПБ-2 (Прим.51*)
- радянський авіаційний синхронний приціл для бомбометання з горизонтального польоту СП-1, що випускався в СРСР з 1940р, був неліцензійною копією німецького аналога "Лотфе-7В" (Прим.78*)
- з 1941р СРСР приступив до масового виробництва фібрових авіаційних бензобаків для заміни ними металевих, взяв за основу конструкцію німецьких баків (Прим.78*)
- спеціальний пристрій для пікірування з використанням повітряних гальм і автомата пікірування був скопійований у 1940р з відповідного німецького аналога, що серійно встановлювався на пікіруючих бомбардувальниках люфтваффе (Прим.78*)
- радянський воєнний катер тип КМ - копія німецького поліційного суцільнометалевого катера, креслення якого потрапили до СРСР в 1930р з верфів гамбурзького суднобудівного заводу (Прим.47*)
- в 1930р в Англії, у фірми "Віккерс- Армстронг" були закуплені 20 танкеток, 15 легких танків Мк.А та 15 середніх Mk.II з повним набором документації їхнього виробництва в СРСР (Прим.113*)
- танкетка Т-27 - за ліцензією англійський "Carden-Loyd" Mk6
- англійський танк "Vickers шести-тонний" був прийнятий на озброєння РККА в 1931р під позначкою Т-26 (Прим.1*,45*)
- німецька "Фау" в СРСР з 1945р вироблялася вже як радянський "10х" (Прим.43*)
- з 1937р в СРСР випускалися 45мм автоматична зенітна гармата 49-К (ЗИК-45) та 61-К (ЗИК-37), які вироблялися за зразком шведської зенітної гармати L60 "Bofors" (Прим.42*)
- "75мм зенітна гармата зразка 1931р" випускалася в СРСР за ліцензією німецької фірми "Rheinmetall". Змінивши калібр 75мм на 85мм, дана гармата стала називатися "85мм зенітна гармата зразка 1937р" (Прим.1*)
- німецька фірма "Rheinmetall" в 1930р надала технічну допомогу в організації виробництва в СРСР: 7,62 см зенітна гармата, 15,2 см міномет, 3,7-см протитанкова гармата (радянське позначення "37мм протитанкова гармата зразка 1930р", вироблялася до 1942р і її модернізований варіант "45мм протитанкова гармата зразка 1937р"), 20мм зенітний автомат вироблявся в СРСР по ліцензії німецької фірми "Rheinmetall" під назвою "20мм автоматична зенітна і протитанкова гармата зразка 1930р" (Прим.6*), 15,2-см гаубиця (радянське позначення "152мм мортира зразка 1931г (Прим.6*), 3,7-см автоматична зенітна гармата "61-К", створена на основі німецької гармати 3,7 cm Flak 18 (Прим.6*)
- ЗИС-151 – зовнішньо змінена копія американського "Studebaker US-6"
- 24.12.30р два зразка танка Крісті легально, з дозволу держдепу США, були продані радянському "Амторгу" і вивезені до СРСР. (Прим.74*). За найновіший же зразок танка Крісті ("літаючий танк" М.1932 - Прим.74*) СРСР сплатило автору 20 тис. доларів і нелегально, обминаючи заборону США на його вивіз, переправило разом з кресленням в СРСР, де він отримав позначення БТ-32 і на його основі випускалися танки БТ-2 (Прим.76*), БТ-5, БТ-7 (Прим.1*,41*,74*)
- БТР-40 - радянська копія американського бронетранспортера "Scout Car" M3A1 (Прим.40*)
- в 1933-34рр харківські двигунобудівники в Німеччині вибрали двигун "BMW" потужністю 500 к\с, котрий потім за ліцензією вироблявся в СРСР як двигун М-17т для встановлення на танках Т-28 (Прим.38*)
- французький авіаційний карбюратор "Зеніт" 60DCJ вироблявся в СРСР як К-17 (Прим.37*)
- фінський судновий двигун "Sulzer" потужністю 800 к\с вироблявся в СРСР без ліцензії (Прим.35*)
- всі радянські передвоєнні мотоцикли являлися копіями закордонних аналогів: перший серійний радянський мотоцикл Л-300 (він же ИЖ-7) - копія німецького DKW Luxus-300; важкий байк з коляскою ПМЗ-А-750 - двигун американської Harley-Davidson і ходова частина фірми BMW; мотоцикл М-72 (і його модифікації М-72М та К-750) (виробництво почалося на початку ВВВ) - точна копія німецького BMW-R75 (Прим.20*,36*), важкий мотоцикл ТИЗ-АМ600 - чергова варіація Harley-Davidson, за іншими даними вироблявся в СРСР у 1935-45рр (виключно для потреб НКВС та РККА) за ліцензією англійської фірми BSA на модель "Sloper"
- двигун радянського мотоцикла Л-300 був скопійований з англійського (Прим.51*). Сам же мотоцикл був копією німецького мотоцикла DKW Luxus-300
- ліцензійний двигун "Fiat" був двигуном радянського автомобіля АМО (Прим.26*)
- радянський автомобіль АМО-2 збирався з готових вузлів американського Autocar Dispatch SA, АМО-3 (він же ЗИС-5) – той же АМО-2, але тільки зібраний з вітчизняних деталей (Прим.31*)
- пістолет ТТ (тульській Токарєва) - не зовсім вдала репліка американського Colt М1911
- пістолет Макарова (ПМ) створений на базі пістолета "Walter"- РР (Pistole Polizei) (Прим.12*)
- перші радянські протитанкові рушниці з'явилися в битві під Москвою і були копіями німецького ПТР зразка 1939р (Прим.18*)
- приціл Д-3 для стрілецької зброї - точна копія німецького аналога фірми "Zeiss", що вироблявся з 1927р на перших вітчизняних заводах з виробництва якісної оптики, що стало результатом підписання договору про дружбу та співробітництво між СРСР і Німеччиною в квітні 1926р (Прим.27*)
- у 20-і роки 20ст. на Подольському патронному заводі під Москвою було налагоджено виробництво копії німецького маузерівського патрону 7,63х25мм (Прим.48*)
- автожир C8R англійської фірми "Сієрва отоджиро компані" у 1929г став прототипом першого радянського автожира КАСКР-1 ("Красный инженер"). Він практично повністю відповідав апарату Сієрви своїм компонуванням, розмірам та вагою. Його переробили з літака У-1 (радянської копії "Avro-504") і використовували мотор М-2-120 (радянська неліцензійна копія французького мотора "Рон") (Прим.103*)
- вперше красти довелося, коли у 1919р майбутньому знаменитому авіаконструктору Ільюшину було доручено розібрати і перевезти збитий раніше літак "Avro-504" з мотором "Рено" французького виробництва до Москви, де з нього зняли креслення і почали масове виробництво під назвою У-1 (Прим.2*,28*)
- радянський літак КР-1 (корабельний розвідник-перший) - експортований до СРСР німецький літак HD.55 (Прим.55*,66*,80*)
- німецький літак "Storch" в 1940р в СРСР став ОКА-38 "Лелека" ШС (штабний літак) (Прим.46*,50*,53*)
- винищувач ЛаГГ-3 фактично був погіршеною радянською копією "Messerschmitt" Bf-109, створеною ОКБ Лавочкіна наприкінці 1939 – початку 1940р (Прим.30*)
- Junkers W33 - в СРСР, як ПС-4 випускався в Іркутську (Прим.72*)
- літак ПС-84 (він же воєнно-транспортний Ли-2) - ліцензійний варіант американського транспортного Douglas DC-3-186 "Dacota" (Прим.1*,29*,32*,77*)
- випускався за ліцензією в СРСР американський Douglas DC-4 (Прим.117*)
- багатоцільовий літак Р-1 - скопійований у 1923р без будь-якої ліцензії англійський літак "Heviland"- DH.9 (Прим.4*,17*)
- літаючий човен "Савойя - 62біс" з 1932р по ліцензії випускався в СРСР під позначенням МБР-4 (Прим. 11*,14*,66*)
- у березні 1937р СРСР купив у США 2 двомісних винищувача 2РА-L "Северский" та ліцензію на його виробництво (Прим.82*)
- гідролітак PBY-1 "Catalina" американської фірми "Consolidated" випускався в СРСР за ліцензією до кінця 1940р, як ГСТ для ВПС ВМФ і як МП-7 для цивільної авіації (Прим.5*,37*,68*,77*,94*)
- у 1936р СРСР придбав у США ліцензію на виробництво летючого човна "Martin" 156 (Прим.51*,116*) та ліцензію на "Martin" М-130 (радянський ПС-30) (Прим.116*)
- в США була куплена ліцензія на амфібію "Сікорський С-43а"; За іншими ж даними, навесні 1937р СРСР придбав тільки одиничний екземпляр S-43 "Бебі кліпер" у американської фірми Сікорського (Прим.85*)
- радянський винищувач И-7 з 1939р випускався за ліцензією фірми "Heinkel" на німецький літак HD.37 (Прим.54*,67*,109*)
- ліцензія на французі винищувачі "Coudron" С-690 і С-713 була закуплена СРСР в 1937р (Прим.24*,105*)
- радянський літак ПС-43 (воєнний варіант - штурмовик БШ-1) випускався за ліцензією американського штурмовика V-11G "Vultee" (Прим.79*,112*,117*)
- ГПД-6 - основний десантний парашут на початку війни, являв собою ліцензійний американський "Irvin", що від початку призначений був для екіпажів літаків (Прим.29*,34*)
- автопілот АВП-12 випускався за ліцензією американської фірми "Спарр"(Прим.16*,32*,77*)
- авіаційні гвинти змінного кроку "Hamilton" випускалися в СРСР за американською ліцензією під позначенням ВИШ-2, ВИШ-3 та ВИШ-5 (Прим.16*,32*,37*,77*)
- німецький підводний човен "7с-серії" з 1945р почав будуватися в СРСР, як радянський човен "613 проекту" (Прим.22*)
- підводний човен серії "М" ("Малютка") був практично ідентичний німецькому підводному човну серії ІІВ (Прим.57*)
- підводний човен тип "Д" ("Декабрист") - спрощений "покращений" варіант великої італійської субмарини типу "Balilla" (Прим.15*)
- підводні човни "тип К" ("крейсерські") будувались по вкраденим в 1932р радянською розвідкою кресленням італійського підводного загороджувача "Pietro Vicca" (Прим.15*)
- підводні човни тип С ("середні") будувались в 1932р по кресленням субмарини тип "Е-1" німецької фірми "Дешимаг". При побудові цього типу підводних човнів також використовувалися креслення німецької субмарини тип "1А" (Прим.15*)
- авіамотор М-4 - це ще при царизмі куплена ліцензія "Hispano-Suisa"- авіамотор М-5 - копія з трофейного американського мотора "Liberty-12" (Прим.5*,92*)
- авіамотор М-6 - ліцензійний французький 8Fb "Hispano-Suisa" (Прим.108*)
- авіамотор M-17, що випускався по ліцензії BMW-6,встановлювався на літаки Р-1, Р-5, І-7, ТБ-1, ТБ-3, Р-6, Ант-9, танки ТБ-5 та ТБ-7, на його базі створені радянські М-34, М-35, М-105 (Прим.4*,8*,35*)
- авіамотор М-18 - ліцензійна копія французького "Lauren-Ditrich"
- авіамотор М-22 - це англійський Bristol "Jupiter-8" (Прим.5*,33*,35*), за іншими ж даними, ліцензія була куплена на французький авіамотор GR9Af фірми "Гном-Рон", який, у свою чергу, був ліцензією з англійського Bristol "Jupiter-8" (Прим.80*)
- авіамотор М-25, він же РЦФ-5 (стояв на И-15) - це ліцензійний американський "Wright-Cyclone" SGR-1820F3. Всі наступні його радянські модифікації М-62, М-63, М-71, М-82 - наступне передирання вдалих змін моторів цього типу у американців (Прим.5*,8*,32*,101*)
- авіамотор М-75 - ліцензійний французький "Гном-Рон Містраль-Мажор 9К" (Прим.108*)
- авіамотор М-85 та його модифікації М-86, М-87, М-88, М-88а, М-89, М-90 - ліцензійний французький "Гном-Рон Містраль-Мажор К-14" (Прим.5*,8*,35*,101*)
- авіамотор М-100 (стояв на бомбардувальниках СБ) та його модифікації М-100а, М-103, М-104, М-105, ВК-107... - за ліцензією "Hispano-Suisa"(Франція) (Прим.5*,8*,77*,101*)
- авіамотор М-105П, створений на основі німецького двигуна фірми "Junkers", випускався в СРСР по ліцензії з кінця 30-х років (Прим.30*)
- авіамотор МВ-4 випускався в СРСР за французькою ліцензією на "Рено"-4 (Прим.24*,105*,108*)
- авіамотор МВ-6 випускався в СРСР за французькою ліцензією на "Рено"-6Q-01 (Прим.24*,105*,108*)
- авіамотор МВ-12 випускався в СРСР за французькою ліцензією на "Рено - Бенгалі" (Прим.114*)
- з літа 1944р авіаційні автомати регулювання температури АРТ-41 були скопійовані з німецького зразка (Прим.9*)
- по концесії фірма "Junkers" до 1927р виготовляла повно-металеві розвідники Ю-20 та Ю-21 для ВПС (в СРСР на той час не вміли виготовляти суцільнометалеві літаки)- пневматичні авіаційні стартери "Bristol" виготовлялись в СРСР без ліцензії
- трьох-моторний бомбардувальник "Junkers" ЮГ-1 перейменували на ПС-5 (всього було 23 літака, які використовували в якості бомбардувальника і торпедоносця)
- трансмісія танка КВ-1 - вкрадена трансмісія "Final drive" А-23 (США), від якої американці відмовилися за 15-20 років до прийняття на танках КВ (Прим.7*)
- ГАЗ-АА і ГАЗ-А (перший радянський легковий автомобіль) - зроблені за американською ліцензією "Ford-AA" і "Ford-A" (Прим.61*). На базі "Ford-A" в СРСР створений бронеавтомобіль ФАИ. Автомобіль ГАЗ-М1 збирався з американських вузлів і агрегатів. Його воєнний варіант - бронеавтомобіль БА-20. Бронеавтомобіль БА-10 випускався на шасі "Ford-AAA" або "Chevrolet". До і під час війни всі радянські бронеавтомобілі випускалися на американських шасі
- перший радянський "джип" ГАЗ-64 - копія американського воєнного позашляховика "Ford Pygmy" зразка 1940р
- Газ-1М - копія американського автомобіля Ford model B
- легковик КИМ - 10-50 - копія американського Ford Perfect, що випускався в СРСР у 1940-41рр
- наприкінці 1942р базовою машиною при створенні вітчизняної самохідної установки послужила трофейна німецька самохідна установка "Артштурм", яка отримала радянське позначення СГ-122, в подальшому також випускалася в СРСР і на базі німецького танка Т-3
- турбокомпресор ТК-19 - точна копія американського аналога з двигуна Райт-Циклон R-3350 (Прим.23*)
ЩЕ ДЕЩО ДО ТЕМИ:
- за підсумками досліджень в 1938р трофейного He-111b-1 радянська промисловість отримала припис негайно скопіювати німецьку фару, шолом з ларингофоном (переговорний пристрій СПУ-3біс) і більш легкий за вагою електрогенератор "Bosch" - у нас ГС-1500 (Прим.10*,32*)
- французькі двомісні багатоцільові біплани "Potez"-25 та "Brege" Br-19, куплені у 1929р у Франції, пройшли в НДІ ВПС РККА всебічні дослідження (Прим.106*)
- 2 італійських винищувача-біплана "Fiat" CR.20 були придбані в Італії у 1928р з метою подальшої купівлі ліцензії (Прим.109*
- два чеських винищувача-біплана ВН-33 навесні 1929р купив СРСР з можливістю наступної побудови їх в СРСР за ліцензією (Прим.104*)
- у лютому 1945р на прохання СРСР Англія передала для вивчення один екземпляр чотиримоторного бомбардувальника "Стерлінг" (Прим.102*)
- німецькі бойові літаки Do-215 і Ju-88 з весни 1940г проходили всебічні випробування в НДІ ВПС РККА (Прим.101*,107*,110*)
- з купленого у США у вересні 1936р пасажирського літака V-1AS "Vultee" було рекомендовано, зокрема, до подальшого провадження в літаках ВПС РККА майже півтора десятка новаторських конструктивних запозичень (Прим.98*)
- в 1938г у фірми Локхид (США) був куплений літак "Електра" L-10, який в СРСР був спочатку розібраний до окремого вузла, який, у свою чергу, був детально проаналізований. Ще 2 подібних літака стали трофеями РККА після розгрому Польщі у 1940р (Прим.97*)
- наприкінці 1927р в СРСР проходили дослідження німецького авіаційного бомбового прицілу "Герц-Бойков" (Прим.94*)
- два бельгійських біплана "Фантом" восени 1936р були закуплені СРСР і досліджувалися до червня 1937р (Прим.95*)
- перехоплювач-біплан "Файрфлай", куплений у жовтні 1932р у Англії, випробовувався в НДІ ВПС РККА до серпня 1933р (Прим.96*)
- з травня по серпень 1937р в СРСР проходили порівняльні змагання американських гідролітаків DF-195 та S-43 (Прим.93*)
- японський винищувач Ki-27 потрапив до НДІ ВПС РККА після боїв на Халхин-Голі і проходив всебічне дослідження до весни 1940р (Прим.91*)
- восени 1936р у США був придбаний двомоторний бомбардувальник "Мартин" 139WR, який на 1937р пройшов всебічні випробування в НДІ ВПС РККА (Прим.89*)
- у 1938р в СРСР з воюючої Іспанії був вивезений німецький бомбардувальник Не-111, який згодом був всебічно досліджений в НДІ ВПС РККА (Прим.88*,99*,100*)
- у 1939р в СРСР потрапив за невияснених обставин японський біплан Кі-10-2, який пройшов всебічне дослідження в НДІ ВПС РККА (Прим.87*,119*)
- 26.09.1937р захоплений китайцями справний японський палубний винищувач А5М перевезений до СРСР для подальшого вивчення (Прим.118*)
- два польських двомоторних бомбардувальника PZL "Лось", що стали радянськими трофеями у 1939р, до весни 1940г були всебічно досліджені та пройшли льотні випробування в НДІ ВПС РККА (Прим.86*)
- 23.08.1960р вийшла постанова Ради Міністрів СРСР №918-383 "Про відтворення літака-розвідника "Локхид" U-2 за збереженим решткам та матеріалами збитого літака". Радянський аналог отримав позначення С-13, але вже 12.05.1962р постановою №440-191 роботи по ньому були припинені (Прим.81*)
- матеріали закордонного технологічного досвіду радянських спеціалістів отримували примітку "Данні цієї доповіді не цитувати, доповідь не надавати іноземним спеціалістам, брати від співробітників підписку про дотримання справжніх правил" (Прим.16*)
- у передвоєний період за основу впровадження німецького досвіду у радянське авіабудування, дорученого 20 провідним авіабудівним заводам, були взяті винищувачі He-100 (Прим.78*,79*), Bf-109Е (Прим.78*,101*), бомбардувальник Ju-88 (Прим.78*,101*), навчально-тренувальний Fw-58, та зв’язковий Фізелер "Шторх". Окремі конструктивні удосконалення були запозичені у бомбардувальників Do-215 та He-111, винищувача Me-110. Так з Hе-100 були взяті задля подальшого впровадження на радянських винищувачах конструкція крила, ручки керування, синхронізатора, зсувного ліхтаря кабіни, кока та лопатей гвинта, а також система аварійного випуску закрилків та підвісних щитків шасі. У Bf-109Е авіазаводами була скопійована ручка керування, стандартна кабіна, система аварійного скидання ліхтаря, передкрилки та стопори хвостового колеса. З бомбардувальника Ju-88 був скопійований і запроваджений сепаратор гідросистеми, термічна антиобмерзальна система, електромеханічний кран аварійного зливу пального, реактивні вихлопні патрубки, гідравлічна помпа, гідропривід та устрій обігріву кабіни. У виробництво була запущена конструкція гальмівного колеса з ребристою гальмівною сорочкою за зразками Ю-88, Ме-110 і До-215, а також пластинчасті радіатори по типу повітряно-водяного та повітряно-масляного радіаторів на Ju-88, Ме-110 і Do-215 (Прим.78*)
- ліцензійний американський двигун "Liberty" L-12 стояв на радянських танках БТ-2 та БТ-5, ліцензійний німецький BMW-6 (в СРСР - М-17) стояв на танках Т-28, Т-35, БТ-7, радянський дизель В-2, що стояв на танках Т-34 та КВ-1, - це австрійський двигун "Майбах" або американський тракторний двигун (Прим.111*)
ПРИМІТКИ:
(Прим.1*) - В.Алексеенко "Пара беллум"
(Прим.2*) - Н.Богданов "В небе – Гвардейский Гатчинский"
(Прим.3*) - Б.Соломонов "Торпедные катера серии Г-5" журнал "Армада" №19
(Прим.4*) - В.Котельников "Проигравший битву" журнал "Авиамастер" 1\2002
(Прим.5*) - М.Мухин "Авиапромышленность СССР в 1921-1941гг"
(Прим.6*) - А.Широкорад "Бог войны третьего рейха"
(Прим.7*) - военно-технический сборник "Невский бастион" 1\1997 (выпуск №2)
(Прим.8*) - В.Алексеенко "Советские ВВС накануне и в годы ВОВ" журнал "Авиация и Космонавтика" 2\2000
(Прим.9*) - Д.Белов "Пара слов о шести рычагах" журнал "Авиамастер" 8\2006
(Прим.10*) - В.Котельников "Самолет 31" журнал "Авиация №8" 4\2000
(Прим.11*) - А.Артемьев "Самолет МБР-2 - романтическое прошлое морской авиации" журнал "Авиация №12бис" 1\2002
(Прим.12*) - Р.Адам "Личное огнестрельное оружие"
(Прим.13*) - А.Морин "Эскадренные миноносцы типа "Гневный"
(Прим.14*) - В.Котельников "Летающая лодка Дорнье "Валь"
(Прим.15*) - А.Тарас "Подводные лодки второй мировой войны 1939-1945гг"
(Прим.16*) - М.Мухин "Амторг в журнале "Полигон" 3(лето)\2000
(Прим.17*) - М.Маслов "Старый служака" журнал "Авиация и время" 2\2001
(Прим.18*) - статья "Удильщики"(беседа с фронтовиком-птрщиком И.Горбуновым) журнал "Полигон" 3\2002
(Прим.19*) - К.Кулагин "Большой флот" накануне большой войны" ж-л "Флотомастер" 3\2001
(Прим.20*) - А.Драбкин "Я дрался на Т-34"
(Прим.21*) - Л.Кербер "А дело шло к войне"
(Прим.22*) - В.Балабин "Подводные лодки заруежных.проектов в отечественном флоте"
(Прим.23*) - В.Ригмант "ПЕ-8 Летающая крепость Красной Армии"
(Прим.24*) - Ю.Засыпкин "С мотором "Рено-6" "журнал "Крылья Родины" 1\2002
(Прим.25*) - И.Михелевич "Долгая дорога в небе" журнал "Крылья Родины" 9\2002
(Прим.26*) - М.Маслов "Король истребителей. Боевые истребители Поликарпова"
(Прим.27*) - Б.Линдер "Диверсанты. Легенда Лубянки - П.Судоплатов"
(Прим.28*) - Л.Семененко "Великая Отечественная война. Как это было"
(Прим.29*) - Ю.Ненахов "Войска специального назначения во второй мировой войне"
(Прим.30*) - М.Зефиров "Корабли-цели. Противостояние люфтваффе и советского Балтийского флота"
(Прим.31*) - А.Бармин "Соколы Троцкого"
(Прим.32*) - В.Котельников "Американцы в России"
(Прим.33*) - В.Иванов "Самолеты Н.Н.Поликарпова"
(Прим.34*) - C.Ченнык "Купола над Ак-Монаем" журнал "Военный Крым" 2/2011
(Прим.35*) - В.Августинович "Битва за скорость. Великая война авиамоторов"
(Прим.36*) - И.Мощанский "Трагедия брестской крепости"
(Прим.37*) - В.Бешанов "Летающие гробы Сталина"
(Прим.38*) - В.Галин "Политэкономия войны. Заговор Европы"
(Прим.39*) - М.Барятинский "Танковые ассы Гитлера"
(Прим.40*) - М.Барятинский "Скаут" - разведывательный бронетранспортер" журнал "Бронеколлекция" №53
(Прим.41*) - Г.Холявский "Полная энциклопедия танков мира 1915-2000"
(Прим.42*) - А.Широкорад "Советские зенитные автоматы" журнал "Техника и вооружение" 10\1996
(Прим.43*) - Р.Ангельский "Как один немецкий "Фау" стал вдруг русским "10х" журнал "Техника и вооружение" 8\2006
(Прим.44*) - О.Курихин "Львовские красавцы" журнал "Техника - молодежи" 11\2000
(Прим.45*) - А.Ермолов "Танковая промышленность СССР в годы ВОВ"
(Прим.46*) - А.Артемьев "Крылья сверхдержавы. Гражданская авиация России 1914-2009"
(Прим.47*) - К.Старосельцев "Катера"
(Прим.48*) - В.Христич "100 лет автоматическому маузеру" журнал "Ружье" 1-2\1997
(Прим.49*) - И.Евстратов "С "зубром" на капоте" журнал "Моделист-конструктор" 4\2009
(Прим.50*) - Д.Дональд "Боевые самолеты Люфтваффе"
(Прим.51*) - В.Котельников "Самолеты-гиганты СССР"
(Прим.52*) - А.Широкорад "Корабли и катера ВМФ СССР 1939-45гг"
(Прим.53*) - С.Шунков "Самолеты Германии 2МВ"
(Прим.54*) - Л.Смирнова "Всемирная история артиллерии"
(Прим.55*) - М.Маслов "Корабельные самолеты-разведчики СССР"
(Прим.56*) - А.Кириндас "Стальные кони первых пятилеток" журнал "Техника и вооружение" 2\2013
(Прим.57*) - В.Мартынов "Германская малютка Деница" журнал "М-Хобби" 6\2013
(Прим.58*) - И.Иванов "С именем "железного Феликса" журнал "Наука и жизнь" 5\2012
(Прим.59*) - Н.Якубович "Самолеты В.М.Мясищева"
(Прим.60*) - И.Мощанский "Красные разведчики. Семейство танков Т-40"
(Прим.61*) - Д.Портер "Вторая мировая - стальной вал с Востока. Советские бронетанковые войска 1939-45гг"
(Прим.62*) - "Авиация от А до Я: Ту-4" журнал "Мировая авиация" №247
(Прим.63*) - В.Мартынов "С дирижаблем на капоте" журнал "М-Хобби" 10\2013
(Прим.64*) - А.Рябков "Звезда Советской Украины" журнал "М-Хобби" 9\2013
(Прим.65*) - В.Котельников "Русские крылья Чехословакии" журнал "Авиапарк" 1\2009
(Прим.66*) - М.Дмитриев "Гидроавиация России" журнал "Техника - молодежи" 12\2013
(Прим.67*) - "100 битв, которые изменили мир. Воздушная война на Восточном фронте" №141
(Прим.68*) - А.Заблотский "Гидросамолеты "Каталина" в советской морской авиации в годы войны" журнал "Наука и техника" 1\2013
(Прим.69*) - Ю.Голубовский "Повесть о настоящем автомобиле" журнал "Наука и техника" 11\2013
(Прим.70*) - А.Чернышев "Советские крейсера Великой Отечественной"
(Прим.71*) - И.Мощанский "Красные разведчики. Семейство танков Т-40"
(Прим.72*) - А.Харук "Все самолеты люфтваффе"
(Прим.73*) - В.Котельников "Заметки с выставки" журнал "Моделист-конструктор" 5\2014
(Прим.74*) - рубрика "История танкостроения": "Какие танки нам нужны" сборник "Русские танки" №4 - ЗСУ "Шилка"
(Прим.75*) - "В сравнении с противником" сборник "Русские танки" №74: БТ-7
(Прим.76*) - Ж.Рестен "Танки мира 1939-45гг"
(Прим.77*) - А.Степанов "Развитие советской авиации в предвоенный период"
(Прим.78*) - В.Капистка "Что мі взяли у Люфтваффе" журнал "Крылья Родины" 9\1995
(Прим.79*) - В.Перов "Чайник" не истребитель" журнал "Крылья Родины" 1\1996
(Прим.80*) - В.Котельников "Немецкие "глаза" советского флота" журнал "Крылья Родины" 9\1996
(Прим.81*) - Н.Якубович "Перевербованный шпион" журнал "Крылья Родины" 10\1996
(Прим.82*) - Д.Соболев "Северский" против И-16" журнал "Крылья Родины" 02\1997
(Прим.83*) - В.Ригмант "На стыке двух эпох" журнал "Крылья Родины" 08\1997
(Прим.84*) - В.Егоров "Первая высотная авиаторпеда" журнал "Крылья Родины" 10\1997
(Прим.85*) - В.Котельников "Шеститонный "малыш" Сикорского" журнал "Крылья Родины" 2\1998
(Прим.86*) - В.Котельников "Лось" в небе" журнал "Крылья Родины" 3\1996
(Прим.87*) - В.Кондратьев "Дебют в китайском небе" журнал "Крылья Родины" 6\1996
(Прим.88*) - Н.Якубович "Для всех фронтов" журнал "Крылья Родины" 5\1998
(Прим.89*) - В.Котельников "Скоростной "головастик" журнал "Крылья Родины" 5\1998
(Прим.90*) - Д.Янюк "Шведские "быки" над фьордами и джунглями" журнал "Крылья Родины" 6\1998
(Прим.91*) - Н.Якубович "Там вдали у реки" журнал "Крылья Родины" 10\1998
(Прим.92*) - Н.Гордюков "Первый авиадолгожитель" журнал "Крылья Родины" 11\1998
(Прим.93*) - В.Котельников "Летающие лодки Дугласа в Сибири" журнал "Крылья Родины" 1\1999
(Прим.94*) - В.Котельников "Неторопливый, но надежный" журнал "Крылья Родины" 7\98
(Прим.95*) - В.Котельников "Фантом" - неудачник" журнал "Крылья Родины" 8\98
(Прим.96*) - В.Котельников "Еще олин "светлячок" журнал "Крылья Родины" 9\98
(Прим.97*) - В.Котельников "Электра" журнал "Крылья Родины" 6\1999
(Прим.98*) - В.Котельников "Быстроходный моноплан" журнал "Крылья Родины" 12\1999
(Прим.99*) - С.Колов "Классический "хейнкель" журнал "Крылья Родины" 03\2000
(Прим.100*) - Н.Васильев "Испанский подарок" журнал "Крылья Родины" 03\2000
(Прим.101*) - В.Алексеенко "В суровые годы войны" журнал "Крылья Родины" 05\2000
(Прим.102*) - В.Котельников "Не оправдавший ожидания" журнал "Крылья Родины" 09\2000
(Прим.103*) - В.Котельников "Автожиры Сиервы" журнал "Крылья Родины" 12\2000
(Прим.104*) - В.Котельников "Боевой биплан фирмы "Авиа" журнал "Крылья Родины" 01\2001
(Прим.105*) - Ю.Засыпкин "С мотором "Рено"-6" журнал "Крылья Родины" 01\2002
(Прим.106*) - В.Котельников "87 модификаций" журнал "Крылья Родины" 03\2002
(Прим.107*) - Н.Васильев "Накануне войны" журнал "Крылья Родины" 06\2002
(Прим.108*) - В.Котельников "Моторы большой войны" журнал "Крылья Родины" 07\2002
(Прим.109*) - В.Котельников "Как итальянский истребитель чуть не попал в ВВС РККА" журнал "Крылья Родины" 07\2002
(Прим.110*) - Н.Круглов "Дорнье" на советском фронте" журнал "Крылья Родины" 06\2003
(Прим.111*) - М.Зефиров "Все для фронта? Как на самом деле ковалась победа"
(Прим.112*) - И.Холмских "Штурмовики США: на пороге 40-х" ,журнал "Арсенал-коллекция" 8\2015
(Прим.113*) - А.Дашьян "Так что же видел Гинзбург?", журнал "Арсенал-коллекция" 11\2015
(Прим.114*) - М.Маслов "Цирк Вахмистрова", журнал "Арсенал-коллекция", №1\2018
(Прим.115*) - К.Кулагин "Легкие крейсера, проект 26 (тип "Киров"), "Арсенал-Коллекция" №2\2018
(Прим.116*) - А.Заблотский "Летающие клиперы Америки", журнал "Арсенал-Коллекция" №5\2018
(Прим.117*) - М.Маслов "Самолеты С.Кочеригина", журнал "Арсенал-Коллекция" №06\2018р
(Прим.118*) - Е.Пицак "Авиагруппы для китайского ТВД. Часть 1", журнал "Арсенал-Коллекция" №03\2017г
(Прим.119*) - И.Хомских "Истребитель "Кавасаки" Кі-10", журнал "Арсенал-Коллекция" №01\2016
Муляр Юрій: bilaplyama.blogspot.com - це 99 регулярно оновлюваних тем-дайджестів (+552 світлини) про події історії, факти і людей, інформація стосовно яких мізерна та суперечлива. Вітається "сарафанне радіо", копіювання та вільне розповсюдження у незмінному вигляді всіх матеріалів сайту. Детальніше - на сторінці "ЗА ЩО!?" Під цим повідомленням - лінки на всі теми блогу. NB: лінки ж на нові повідомлення знаходяться праворуч, у рубриці "СВІЖЕ".
ЗМІСТ:100 тем
- ЩЕ РАЗ ПРО БРЕСТСЬКУ ФОРТЕЦЮ
>БИТИ НАПОЛЕОНА
>БІЛОПОЛЬСЬКИЙ ПОСПІХ 1920 РОКУ
>БОЇ В ПІВНІЧНІЙ АФРИЦІ МОВОЮ ЦИФР
>БРОНЕТАНКОВА СТАТИСТИКА ДРУГОЇ СВІТОВОЇ
>БТТ АНТИГІТЛЕРІВСЬКОЇ КОАЛІЦІЇ
>БТТ ГІТЛЕРІВСЬКОЇ ВІСІ
>БУЛИ НЕ ГОТОВИМИ ДО ВІЙНИ?
>БУТИ ВІЙНІ
>БУТИ ПО ЦЬОМУ!
>ВЕЛИКІ ПРО ВСЕ І НІ ПРО ЩО
>ВИДАТНІ ЛЮДИ І СІМЕЙНЕ ЖИТТЯ
>ВИКРУТАСИ ІСТОРІЇ
>ВИТОКИ ЧЕРВОНОГО ТЕРОРУ
>ВОЄННА АВІАЦІЯ У ЦИФРАХ
>ВОЄННИЙ ПОБУТ ТА БУТТЯ
>ВОРОГ У ВОРІТ
>ВТРАТИ ФАШИСТІВ ДО НАПАДУ НА СРСР
>ГЕОПОЛІТИКА ДОГОРИ НОГАМИ
>ГРОШОВО-ПРОДУКТОВА СОБІВАРТІСТЬ ЖИТТЯ
>ДО НЕПРИСТОЙНОСТІ ДИВАЦЬКА ВІЙНА
>ДО ПОРИ МОВЧАЗНА СМЕРТЬ
>ДОБРОВІЛЬНО-ПРИМУСОВА ДОПОМОГА ФАШИЗМУ
>ДОПОМОГА СРСР ФАШИСТСЬКІЙ НІМЕЧЧИНІ
>ДРУГИЙ ФРОНТ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ
>ЕКОНОМІКА НІМЕЧЧИНИ НАПЕРЕДОДНІ ТА ПІД ЧАС 2СВ
>ЕТИКЕТОМ ПО СТОЛУ
>З НЕДОЗРІЛОГО
>ЗА ВЗЯТТЯ БЕРЛІНУ
>ІСПАНСЬКА ПРЕЛЮДІЯ ВЕЛИКОЇ ВІЙНИ
>ІСТЕРІЯ НЕЛЮДЯНОСТІ
>КАТАСТРОФА ЧЕТВЕРТОГО ФЛОТУ СВІТУ
>КИТАЙСЬКИЙ NO PASARAN
>КОМУ ВІРИТИ АБО ПРАВДА ПРО АФГАНІСТАН
>КРИМСЬКА ЕПОПЕЯ 1855-56 РОКІВ
>КУРСЬКА БИТВА БЕЗ ІДЕОЛОГІЧНОГО ЛУШПИННЯ ("РУМ’ЯНЦЕВ-КУТУЗОВ")
>КУРСЬКА БИТВА БЕЗ ІДЕОЛОГІЧНОГО ЛУШПИННЯ ("ЦИТАДЕЛЬ")
>ЛЕНД-ЛІЗ БЕЗ КУПЮР
>ЛЕНІН-ПОРТРЕТ БЕЗ РЕТУШІ
>ЛИЦАРСТВО НЕ ВІД СВІТУ ЦЬОГО
>МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО АВІАЦІЮ
>МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО БРОНЕТАНКОВУ ТЕХНІКУ
>МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО НАДВОДНИЙ ФЛОТ
>МАЛОВІДОМІ ФАКТИ ПРО ПІДВОДНИЙ ФЛОТ
>МАЛОЗГАДУВАНЕ ПРО ХОЛОДНУ ЗБРОЮ
>МАРШАЛ-МАРОДЕР ЖУКОВ
>МИСТЕЦТВУ-БУТИ!
>НАЦІОНАЛЬНИЙ СКЛАД ВІЙСЬКОВОПОЛОНЕНИХ В СРСР
>НЕ ВЕЛИКІ ДИВАКУВАТОСТІ ВЕЛИКИХ ЛЮДЕЙ
>НЕ ВІР ОЧАМ СВОЇМ
>НЕВИПРАВДАНА ВОЄННА ЖОРСТОКІСТЬ
>НЕВІДОМА АРТИЛЕРІЯ
>НЕВІДОМЕ ПРО ВІДОМИХ ЛЮДЕЙ
>НЕВІЛЬНИЧА ПРАВДА
>НЕЗРУЧНА ІСТОРІЯ
>НЕСКОРЕНА ПОЛЬЩА
>НІМЕЦЬКИЙ ПОЛОН І ПРИМУСОВА ПРАЦЯ
>НКВС ПЕРЕД ОБЛИЧЧЯМ ЦИФР
>ОБЕРЕЖНО ДЕЗІНФОРМАЦІЯ
>ОСОБЛИВА СПАРТА
>ОСОБЛИВОСТІ НАЦІОНАЛЬНИХ КУХОНЬ
>ПАРАДОКСАЛЬНО АЛЕ ФАКТ
>ПЕРЕМІЩЕННЯ ЧИ ПЕРЕМІШУВАННЯ?
>ПЕРШІЙ СВІТОВІЙ ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ
>ПІСЛЯ БОРОДИНСЬКОГО ПОБОЇЩА
>ПО СМЕРТІ БЕЗ СПОКОЮ ТА ПОВАГИ
>ПОДВІЙНІ СТАНДАРТИ СОЮЗНИЦЬКИХ БОМБАРДУВАНЬ
>ПОЛОН І ВСЕ ЩО ЙОГО СТОСУЄТЬСЯ
>ПОЛТАВСЬКА БАТАЛІЯ БЕЗ УПЕРЕДЖЕНОСТІ
>ПРИХОВАНЕ РАБСТВО В СРСР
>ПРО ФОРМУ СПОРЯДЖЕННЯ НАГОРОДИ ТА ВІДЗНАКИ
>ПРО ЩО НЕ ПРИЙНЯТО ГОВОРИТИ АБО ЛІЦЕНЗІЙНИЙ КРАДІЖ
>РЯТІВНІ КРИЛА ЛЮФТВАФФЕ
>СТАЛІН-ЦЕ ЛЕНІН СЬОГОДНІ
>СТИМУЛИ ВОЮВАТИ КРАЩЕ
>СТРАТЕГІЯ ВИПАЛЕНОЇ ЗЕМЛІ
>СТРАТИТИ НЕ МОЖНА ПОМИЛУВАТИ
>СТРІЛЕЦЬКЕ РОЗМАЇТТЯ
>ТАНКОВЕ ПРОТИСТОЯННЯ ПІД ПРОХОРІВКОЮ
>ТЕЛЕВІЗІЙНІ ШТАМПИ ПРО ВЕЛИКУ ВІТЧИЗНЯНУ ВІЙНУ
>ТРОФЕЙНЕ ОЗБРОЄННЯ НА СЛУЖБІ РККА ТА ВЕРМАХТУ
>ТЯГЛОВА СИЛА ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ
>У ЖОРНАХ НКВС
>УЧАСТЬ ІНОЗЕМЦІВ У ВІЙСЬКАХ ГІТЛЕРА
>ФАШИСТСЬКА ДОПОМОГА СРСР
>ФАШИСТСЬКИЙ ЛЕНД-ЛІЗ
>ФІНСЬКА ЗИМОВА ВІЙНА
>ХАЛХІН-ГОЛ ТА ХАСАН У ЦИФРАХ
>ХІМІЯ ВІД ДИЯВОЛА
>ХТО ВОЮВАВ ЗА АНГЛІЮ
>ХТО КОГО КОПІЮВАВ?
>ХТО ХОВАЄТЬСЯ ЗА ПСЕВДОНІМОМ
>ЦЕРКВИ В СРСР
>ЦІКАВЕ З СВІТУ ЇЖІ ТА НАПОЇВ
>ЦІНА ПЕРЕМОГ-ПОРАЗОК У 2СВ
>ЧОРНІ МІТКИ НЕЛЮДЯНОСТІ
>ШОУ ЯЧМІННИХ ЛЮДЕЙ
>ЩО МИ ЗНАЄМО ПРО ДИСЦИПЛІНАРНИЙ БАТАЛЬЙОН
>ЩО НЕ ТАК З ЛЬОДОВИМ ПОБОЇЩЕМ?